تاریخ انتشار : شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر : 5468
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد بسته هستند

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

به گزارش تابان خبر، در بسیاری از نقاط دنیا، بدست آوردن آب برای برخی از مردم بسیار با مشقت است و حتی اگر این آب حاصل شود ممکن است از لحاظ بهداشتی چندان سالم نباشد. این در حالیست که بسیاری از ما ایرانی‌ها برای نوشیدن یک لیوان آب تنها مسافت آشپزخانه را طی کرده و

به گزارش تابان خبر، در بسیاری از نقاط دنیا، بدست آوردن آب برای برخی از مردم بسیار با مشقت است و حتی اگر این آب حاصل شود ممکن است از لحاظ بهداشتی چندان سالم نباشد. این در حالیست که بسیاری از ما ایرانی‌ها برای نوشیدن یک لیوان آب تنها مسافت آشپزخانه را طی کرده و به راحتی در چند ثانیه، لیوان آب را پر می‌کنیم و اینگونه است که هرگز به تلاش‌های بی وقفه عده‌ای برای فراهم کردن آب سالم شهری پی نبرده و به هدر رفت آب اهمیتی نمی‌دهیم.

میانه، یکی از شرقی‌ترین شهرهای آذربایجان شرقی است که چندی است با تنش آبی مواجه شده است،  آب میانه به دلیل سنگینی آن، مورد قبول مردم نیست و مردم این شهر از مصرف آن ناراضی هستند، معضل سنگینی آب منجر شد که لایحه ساخت سد گرمی چای به منظور تامین آب مورد نیاز مردم این منطقه در دوران مجلس ششم به تصویب برسد.

عزم راسخ دولت برای بهره برداری از سد گرمی چای

سد گرمی چای میانه در 53 کیلومتری این شهرستان واقع شده است و علی رغم اینکه طرح این سد برای تامین آب مورد نیاز مردم میانه، در سال 81 کلید خورده بود، به دلیل کمبود اعتبارات، سالیان سال اجرای آن خاک می‌خورد پس از گذشت 20 سال و با روی کار آمدن دولت رئیسی و دستور ویژه رئیس جمهور برای تکمیل این سد، اعتبارات قابل توجهی برای این سد تخصیص یافت و زنگ‌ها برای پایان و بهره برداری از سد مهم و حیاتی میانه به صدا درآمد.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

معرفی طرح تامین و انتقال آب شرب به میانه

رشد روز افزون جمعیت، توسعه برنامه های عمرانی شهر میانه، افزایش نیازهای آب شرب این شهر از یک سو و کاهش قابل توجه آب تجدیدپذیر سفره زیرزمینی میانه، باعث شده سد گرمی چای به عنوان منبعی برای تامین نیازهای شرب میانه معرفی شود.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

تخصیص حدود 15 میلیون متر مکعب آب در سال از مخزن سد گرمی چای و احداث تصفیه خانه ای در زمینی به وسعت 7 هکتار و خط انتقال آب به طول 49 کیلومتر از محل تصفیه خانه تا مخازن شهر میانه، با هدف تامین آب شرب شهر و روستاهای مجاور خط انتقال، از مهم ترین طرح های شرکت آب منطقه ای است.

180 هزار نفر از آب گرمی چای بهره مند می‌شوند

سد گرمی چای با هدف تامین آب شرب و بهداشتی میانه و مراکز جمعیتی واقع در مسیر به تعداد 180 هزار نفر، با ظرفیت 10 میلیون متر مکعب در سال تا سال 1415 طراحی شده است.

بازدید از روند پیشرفت سد گرمی چای میانه

برای بازدید و اطلاع خبرنگاران استانی از روند اجرا و پیشرفت سد گرمی چای میانه، با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی مدیریت روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و همکاری شرکت آب منطقه ای استان، تیم رسانه ای از تبریز راهی شهرستان میانه شد.

آشنایی با تصفیه خانه

پس از طی مسافتی طولانی و پشت سر گذاشتن کوه‌های سر به فلک کشیده میانه، نخست به بخش تصفیه خانه سد رسیدیم، این تصفیه خانه در 45 کیلومتری شمال شرقی میانه واقع شده است و شامل واحدهای هوادهی، اختلاط سریع، پیش ته نشینی پولساتور و فیلتراسیون است.

رضا میرزایی – سرناظر تصفیه خانه در جمع خبرنگاران، گفت: این تصفیه خانه با ظرفیت 450 لیتر در ثانیه جهت تامین آب شرب میانه، شهر ترک و 17 روستای تابع آن آغاز به کار کرده است و 100 درصد پروژه تصفیه خانه امروز آماده بهره برداری است.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

وی در خصوص سیستم تصفیه خانه، اظهار کرد: سیستم تصفیه خانه بر اساس پولساتوری است و به روز ترین متد برای تصفیه آب در کشور محسوب می شود.

مهندس میرزایی حین بازدید خبرنگاران از واحد هوادهی تصفیه خانه در خصوص این بخش، گفت: در این قسمت، اکسیژن با آب ترکیب می شود و در نهایت آب گندزدایی و ضدعفونی می شود.بعد از این مرحله آب وارد آشغالگیر شده بعد به واحد اختلاط سریع و پیش ته نشینی انتقال می یابد و تمامی تزریق ها از جمله کلرزنی و آب آهک در واحد اختلاط سریع انجام می گیرد، 80 درصد تزریق ها در این مرحله انجام می شود.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

وی افزود: بعد از واحد های اختلاط سریع و پیش ته نشینی، آب وارد بخش پولساتور یا همان واحد زلال ساز می شود، در این مرحله آبی که بعد از واحد اختلاط سریع به این واحد هدایت می شود، به سه خلا منتقل می شود، در واقع در این مرحله، آب زلال سازی می شود و بعد از این مرحله آب به مرحله فیلتراسیون انتقال می یابد.در این واحد، 6 فیلتر همزمان کار می کنند.آخرین واحدی که آب به آن انتقال می یابد، واحد آبنما است و از اینا واحد آب آماده انتقال است.بعد از آبنما، آب وارد مخزن 10 هزار متر مکعب می شود و بعد از آن، آب آماده بهره برداری است.

بازدید از سد گرمی چای

بعد از بررسی روند پیشرفت و اجرای پروژه تصفیه خانه، نوبت به بازدید از سد گرمی چای رسید، مجید امیری، مدیر پروژه سد گرمی چای در خصوص پیشرفت فیزیکی سد گفت: پروژه ساخت بدنه سد گرمی چای، 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طول تاج این سد، 930 متراست، عرض تاج 10 متر و ارتفاع سد از پی، 86 متر است و این سد ظرفیت ذخیره 21 میلیون متر مکعب آب را در سال داراست. 6 میلیون متر مکعب، حجم خاکبرداری این سد بوده است.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

وی افزود: طی دستور رئیس جمهور در خردادماه سال گذشته مبنی بر تسریع آبرسانی به شهر میانه، آب در فرازبند سد ذخیره شد و فرازبند را به صورت مرحله ای آبگیری کردیم و اکنون در اینجا بیش از 5 میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده ایم .

وی گفت: این سد قدرت آبدهی 200 لیتر در ثانیه را دارد، انتهای سال 1402، آبگیری می شود و عمر مفید آن 50 سال است.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

بعد از بازدید از روند پیشرفت سد گرمی چای از نزدیک، جلسه ای با حضور مدیران، مسئولان سد، تصفیه خانه و پیمانکاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

مجید امیری- مدیر پروژه سد گرمی چای گفت: مطالعات اولیه سد گرمی چای از سال 75 آغاز شده بود و مراحل اجرایی سد از سال 81 کلید خورد و تاکنون ادامه دارد، البته ساخت و ساز این سد در سالیان گذشته به دلیل کمبود اعتبارات تعطیل شده بود.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

وی با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور، اعتبارات قابل توجهی برای اتمام طرح انتقال آب شرب به میانه تخصیص یافت، خاطرنشان کرد: تا سال 1400، 106 میلیارد تومان اعتبار به پروژه انتقال آب تخصیص یافته بود، از سال 1400 تا 1401، 158 میلیارد تومان از محل پروژه های عمرانی، به پروژه اعتبار تخصیص یافت.امسال نیز برای این پروژه 224 میلیارد تومان فاینانس بانک کشاورزی به پروژه تعلق یافته، اعتبار 100 میلیارد تومان نیز از محل تبصره 13 به پروژه تزریق شده است.

مدیر پروژه سد گرمی چای با تاکید بر اینکه در سال های 1400 تا 1401، 10 برابر اعتبارات سال های 97 تا 99 ، بودجه به طرح انتقال آب تخصیص یافته است، اظهار کرد: عملیات اجرایی به صورت مستمر در حال انجام است و سد تا پایان سال آماده آبگیری می شود.

وی گفت: مردم میانه همیشه با تنش آبی مواجه بودند و با سفر آقای رئیس جمهور به استان و دستور ویژه وی برای رفع این بحران، روند اجرای طرح انتقال آب شرب به میانه تسریع یافت، امیدواریم امسال این بحران به طور کامل رفع شود.در حال حاضر، آب شهر میانه تامین شده است و امسال دیگر مردم با تنش آبی مواجه نخواهند شد.

صمد دعایی- کارشناس این طرح نیز با بیان اینکه این طرح در سال ۸۱ تعریف، در ۸۵ تصویب و در سال ۸۶ به پیمان واگذار شد، ادامه داد: ظرفیت مدول اول تصفیه خانه ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است که با مدول دوم به ۹۰۰ لیتر می رسد.

وی طول خط انتقال از تصفیه خانه تا میانه را ۴۳ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: هشت کیلومتر این خط به قطر ۸۰۰ و بقیه ۹۰۰ میلی متری است که به غیر از ۱۶ کیلومتر آن، به صورت ساخت و بهره برداری اجرا شده است.

کشاورز-مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان نیز در این جلسه به نقش اساسی رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی استفاده صحیح و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: رسانه ها به عنوان بازوی توانمند روابط عمومی می توانند در بحث فرهنگ سازی مصرف بهینه آب نقش موثری داشته باشند و در خصوص زحماتی که برای تهیه آب شرب سالم کشیده می شود برای مردم تبیین کنند که طی سالیان سال، هزاران نفر برای تهیه آب سالم زحمت می کشند.

کاهش سختی آب میانه

طبق گفته مهندس میرزایی، سرناظر تصفیه خانه میانه، معضل سختی آب میانه با انجام اقدامات علمی پیشرفته در تصفیه خانه، از 800 به 100 کاهش یافته است و در حال حاضر آب شربی که برای مردم میانه تهیه و تامین شده است از لحاظ بهداشتی بسیار با کیفیت است و دیگر مردم با مشکل کم آبی، سختی آب و تنش آبی مواجه نخواهند بود.

براساس این گزارش؛ طبق بررسی های صورت گرفته در این بازدید، نیروی انسانی زیادی در اجرای طرح انتقال آب شرب سالم به میانه فعالیت می کنند و متحمل زحمات فراوانی هستند و از مردم نیز انتظار می رود در مصرف آبی که با هزاران مشقت تهیه می شود و برای رسیدن به دست مردم، فرسنگ ها را طی می کند، صرفه جویی کنندو این تلاش های بی قفه را نادیده نگیرند..

البته ناگفته نماند که بی شک در چندین سال آتی، آب تنها ماده گرانبهایی باشد که ملت ها و مردمان برای آن، جنگ، خونریزی و کشت و کشتارهای فراوانی به راه بیندازند.مسائلی چون گرم شدن زمین، ذوب شدن یخ های قطب شمال و کاهش نزولات آسمانی از عواملی است که باعث شده روز به روز آب این کره خاکی کاهش یابد و این معضل در ایرانی که آب و هوای خشکی دارد، بسیار مشهود است، کاهش باران در سال های اخیر و به تبع آن کاهش آب های زیرزمینی، باعث شده نیاز به این گوهر زندگی بخش بیش از پیش در ایران احساس شود.

زنگ‌ها برای رفع تنش آبی میانه به صدا درآمد

گزارش از المیرا جلیلی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.