تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر : 10707

خیابان‌های تبریز برای همیشه بی نمک می‌شوند!

خیابان‌های تبریز برای همیشه بی نمک می‌شوند!

سرویس اجتماعی تابان خبر: طرح محلول پاشی علی رغم وجود نقاط ضعف در سطح شهر اجرا شد اما به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست با اجرای محلول پاشی، آثار مخرب نمک بر روی آسفالت و سازه های شهری مانند پل ها، محیط زیست و سلامت شهروندان و میزان آلودگی هوا کاهش یافته است. برای پی بردن

سرویس اجتماعی تابان خبر: طرح محلول پاشی علی رغم وجود نقاط ضعف در سطح شهر اجرا شد اما به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست با اجرای محلول پاشی، آثار مخرب نمک بر روی آسفالت و سازه های شهری مانند پل ها، محیط زیست و سلامت شهروندان و میزان آلودگی هوا کاهش یافته است.

برای پی بردن بیشتر به جریان طرح محلول پاشی، خبرنگاران روز چهارشنبه، یکم آذرماه در قالب اردوی راویان پیشرفت از سیستم محلول پاشی شهرداری، ماشین آلات و بخش محلول ساز شهرداری منطقه ۳ تبریز بازدید کرده و در جریان آمادگی این شهرداری برای انجام عملیات زمستانی قرار گرفتند.

شهردار منطقه سه تبریز در حاشیه این بازدید با اشاره به اجرای طرح جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی در سطح شهر تبریز، گفت: شهرداری تبریز در سال‌های اخیر به حوزه محیط زیست و تامین سلامت شهروندان اهمیت و توجه ویژه ای قائل شده است.

علی قاسمی حدف نمک پاشی و جایگزین سیستم محلول پاشی، اظهار کرد: شهرداری در این زمینه با مراکز علمی و دانشگاهی سطح شهر همکاری کرده است و با شناسایی مشکل زیست محیطی سطح شهر و استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی، به شکل تخصصی برای رفع این مشکل گام برداشته است.

وی با تاکید بر تبعات زیست محیطی نمک پاشی طی سال‌ها، گفت: نمک پاشی آثار مخربی بر محیط زیست شهر داشت به طوریکه آب های زیرزمینی و خاک در معرض خطر قرار می گرفت.

وی ادامه داد: فورمولاسیون محلول پاشی توسط گروه تخصصی دانشگاهی انجام می‌شود، براساس تست‌های انجام شده از سوی دانشگاه، قطعا تفاوت نمک پاشی در مقایسه با محلول محسوس اعلام شده است، این امر طبیعی به شمار می رود که در تغییر رویه با یک سری مشکلات مواجه شویم در نتیجه باید آن را تست و پایش کرد.

کاهش 60 درصدی هزینه‌ها با محلول پاشی

شهردار منطقه سه تبریز با اشاره به اخذ مجوز محلول پاشی از محیط زیست، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، جایگزینی سیستم محلول پاشی به جای نمک پاشی باعث کاهش ۶۰ درصدی هزینه های شهرداری شده است.

قاسمی، ادامه داد: ذخیره محلول شهرداری منطقه در عملیات زمستانی در سال گذشته ۱۵۰ هزار لیتر بود که امسال این میزان به ۵۰۰ هزار لیتر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: این محلول در زمان بارش برف، با استفاده از ۱۶ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری و هشت دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری نیسان برای ارایه خدمات و جلوگیری از لغزندگی خیابان ها، معابر و کوچه های فرعی این منطقه استفاده می شود.

قاسمی، افزود: علاوه بر دستگاه های محلول پاش، ۶ دستگاه برف روب و سه دستگاه گریدر برای بارش های سنگین برف آماده انجام عملیات زمستانی در این منطقه است.

وی از شهروندان خواست، در زمان بارش برف از پارک خودروها در حاشیه خیابان ها خوددداری کنند تا ماموران خدمات شهری بهتر بتوانند خدمت رسانی کنند.

جانشین معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تبریز، نیز در حاشیه  این تور رسانه ای با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه، با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار با استفاده از اساتید دانشگاه و پارک فناوری، جلساتی برای اجرای این طرح برگزار شد، گفت: دستگاه محلول پاشی توسط یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است که در کشور نمونه دیگری ندارد.

یوسف قوام ادامه داد: سال گذشته با وجود دو دستگاه عملیات محلول پاشی را برای اولین بار در سطح شهر تبریز آغاز کردیم در حال حاضر 10 دستگاه محلول پاشی برای انجام عملیات محلول پاشی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار تن نمک برای جلوگیری از لغزندگی خیابان های سطح شهر استفاده می شد، گفت: از سال گذشته نمک پاشی در سطح شهر حذف شد و محلو پاشی جایگزین آن شد.

جانشین معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تبریز با اشاره به طرح جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی خیابان های سطح شهر در فصل زمستان، گفت: اجرای این طرح موجب کاهش بیش از ۶۰ درصدی هزینه‌های نمک ‌پاشی شهرداری شده است.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح محلول پاشی در سطح شهر و جایگزین آن به جای نمک پاشی، تشریح کرد: طرح جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی در فصل زمستان علاوه بر کاهش هزینه های شهرداری تبریز موجب کاهش آثار مخرب نمک بر روی آسفالت و سازه های شهری مانند پل ها، محیط زیست و سلامت شهروندان شد و بر اساس اعلام کارشناسان مربوطه محیط زیست، میزان آلودگی هوای این کلانشهر را کاهش داد.

جانشین معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تبریز با بیان اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر محلول برای استفاده در خیابان ها و معابر تبریز ذخیره شده است، گفت: اکنون تمامی مناطق شهرداری تبریز به دستگاه های محلول ساز مجهز شده اند و هم اکنون هشت دستگاه محلول ساز در مناطق دهگانه شهرداری فعال است و ۲ دستگاه دیگر نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر اینکه مجوز دستگاه های محلول ساز سال گذشته از محیط زیست استان اخذ شده است، یادآور شد: برای اجرای محلول پاشی در سطح خیابان ها و معابر شهری، ۲۵۰ تانکر به محلول پاش مجهز شده اند.

قوام گفت: علاوه بر تانکر های محلول پاش، ۵۰ دستگاه برف روب نیز در مناطق شهرداری تبریز آماده برف روبی در فصل زمستان هستند.

وی، با بیان اینکه سال گذشته محلول پاشی در سطح خیابان های این شهر با ۲ دستگاه خودرو اجرا شد، گفت: با توجه به کمبود این دستگاه ها، مشکلاتی در زمان بارش برف در سطح خیابان ها ایجاد می شد که امسال با افزایش تعداد دستگاه های محلول پاش، این مشکلات رفع شده است.

وی از شهروندان خواست در زمان شروع بارش برف حوصله به خرج داده و با نیروهای خدمات رسان شهرداری تبریز همکاری کنند و از ترددهای غیرضروری در طی این زمان در سطح شهر خودداری کنند.

براساس این گزارش؛ با افزایش تعداد دستگاه‌های محلول ساز از 2 به 10 دستگاه و قول شهردار تبریز مبنی بر خرید امکانات لازم و رفع کمبودها امیدواریم امسال شهروندان تبریزی زمستانی بی نمک تجربه کنند و شاهد بازگشایی به موقع معابر اصلی و فرعی شهری در مواقع بارش برف باشیم .

 

گزارش از مرتضی نصیری دور اندیش

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.