تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر : 12271

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

سرویس اقتصادی تابان خبر: آزادراه تبریز- مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است، اجرای این پروژه باعث کاهش زمان سفر و تلفات جاده‌ای، افزایش ظرفیت محور، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و

سرویس اقتصادی تابان خبر: آزادراه تبریز- مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است، اجرای این پروژه باعث کاهش زمان سفر و تلفات جاده‌ای، افزایش ظرفیت محور، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

برای بررسی بیشتر این پروژه و بازدید از عملیات اجرایی آن به همراه تیم رسانه‌ای در قالب اردوی «راویان پیشرفت» به همت استانداری آذربایجان شرقی، پای صحبت‌های مجری طرح‌های آزادراهی شمال غرب کشور می‌نشینیم.

ناصر بصیری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از آزادراه تبریز- مرند، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵۰ کیلومتر آزادراه‌ در آذربایجان شرقی در حال بهره برداری است، می‌گوید: سرمایه گذاری بزرگی در حال شکل گیری در استان است، آزادراه تبریز- مرند با سرمایه گذاری بخش خصوصی با ۵۰ درصد، به طول ۶۲ کیلومتر از سال ۹۷ در حال احداث است، شروع این آزادراه از تقاطع دیزل آباد واقع در بزرگراه باکری تبریز به طول ۱۳ کیلومتر است و مابقی مسیر به صورت ۶ خطه در شهر مرند خاتمه می‌یابد.

او با بیان اینکه بخشی از این آزادراه با شروع دولت سیزدهم و سفرهای استانی ریاست جمهوری در اولویت قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: حدود ۳۳ کیلومتر از مسیر این آزادراه از تقاطع دیزل آباد تا تقاطع صوفیان جاده قدیمی تبریز- مرند در حال تکمیل است.

او ادامه می‌دهد: فاز اول این پروژه (باند جنوبی) تحت عنوان ۱۳ کیلومتر به طول ۲۴ کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

پیشرفت ۹۳ درصدی باند برگشت آزاد راه تبریز- مرند

مجری طرح‌های آزادراهی شمال غرب کشور با بیان اینکه باند برگشت این آزادراه از تقاطع صوفیان به تبریز با پیشرفت ۹۳ درصد در حال اجراست، بیان می‌کند: باند شمالی این پروژه نیز حدود ۶ ماه بعد از افتتاح باند جنوبی به شرط تامین منابع مالی آماده بهره برداری می‌شود.

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

او ادامه می‌دهد: تاکنون باند شمالی یا همان باند رفت، حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه این مسیر از کیلومتر ۳۷ تا شوردرق تحت عنوان ۴۶ کیلومتر به طول ۹ کیلومتر نیز دارای ۵۵ درصد پیشرفت است.

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

او در خصوص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باند شمالی و جنوبی آزاد راه تبریز- مرند، خاطرنشان می‌کند: تکمیل باند شمالی این آزادراه به حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در مجموع برای اجرای مسیر رفت و برگشت از تقاطع دیزل آباد تا محله شوردرق ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

احداث آزادراه تبریز – مرند در قالب جاده ابریشم

بصیری با تاکید بر اینکه آزادراه تبریز – مرند بخشی از آزادراه سراسری تهران – بازرگان است، می‌گوید: این پروژه در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی (AH۱) اجرا می شود که از ژاپن تا بلغارستان به طول بیش از ۲۰ هزار کیلومتر است و برای افزایش ظرفیت یکی از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث می شود.

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

او در ادامه با اشاره به اینکه دولت در سال ۱۳۸۵ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی متعهد به اجرای این آزادراه شده و بخشی از این مسیر که کوتاهترین مسیر اتصال تهران به مرز بازرگان است تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است، تشریح می‌کند: ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در آذربایجان شرقی واقع شده که ۶۲ کیلومتر آن به عنوان آزادراه تبریز – مرند در حال اجراست و اجرای بقیه مسیر از مرند تا «ایواوغلی» زیر قرارداد نرفته است.

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

مجری طرح‌های آزادراهی شمال غرب کشور ادامه می‌دهد: این پروژه با هدف کاهش زمان سفر و تلفات جاده ای، افزایش ظرفیت محور و افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، تکمیل شبکه آزادراهی کشور و اتصال آن به مرز بازرگان و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر با اتصال تهران به اروپا اجرا می شود.

او با بیان اینکه پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش غیردولتی و دولتی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: بخش خصوصی در آزادراه تبریز-مرند نقش دارد، در حال حاضر بخشی از این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی‌نیز اجرا می‌شود.

آخرین وضعیت آزادراه تبریز-مرند؛ شاهراه ارتباطی ایران با اروپا

او در ادامه با اشاره طولانی بودن عملیات اجرایی آزادراه تبریز- مرند، بیان می‌کند: مشکل تامین اعتبار یکی از دلایل مهم به درازا کشیدن این پروژه بوده است همچنین وجود مشکلاتی نیز از جمله معدن، معارضین و غیره نیز دست به دست هم دادند و کار به درازا کشید، در جریان این پروژه دولت سهم خود را به موقع تامین نکرده است به طوریکه در حال حاضر شرکت سرمایه گذار بیشتر از دولت حدود ۵۷ درصد در تامین اعتبار سهم دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.