تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 15769

باید روح و فلسفه قیام عاشورا را تبیین کنیم

باید روح و فلسفه قیام عاشورا را تبیین کنیم
نهمین کنگره بین‌المللی ادبیات عاشورایی و یادبود شهدای مظلوم غزه و شهید اسماعیل هنیه امروز با حضور مداحان و شعرای کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و گرجستان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش تابان خبر،  صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و تقدیر و تشکر از عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: تاریخ اسلام در همه دوره‌ها پر از حماسه و مبارزه با جهل، ظلم و بی عدالتی بوده است و حادثه عاشورا هم با هیچ حماسه و رویدادی قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه با اشاره به حماسه و تراژدی واقعه عاشورا افزود: واقعه عاشورا اوج حماسه و تراژدی وفاداری، عشق به خدا و مبارزه با ظلم و ستم، بی عدالتی و احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است و از این رو این حماسه را نمی توان در هیچ رویدادی مشاهده نمود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با طرح این پرسش که امروز رویکرد ما نسبت به واقعه عاشورا چیست؟، خاطر نشان کرد: زنده نگه داشتن واقع عاشورا فقط اشک ریختن، گریه و زاری و عزاداری در ایام محرم و صفر نیست، بلکه باید روح و فلسفه قیام عاشورا را تبیین بکنیم.

 

دکتر نصراله‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه حادثه عاشورا تلخ‌ترین، سوزناک‌ترین و غم انگیزترین واقعه تاریخ است، اظهار داشت: بقاء و جاودانگی واقعه عاشورا هم به خاطر اخلاص، از خود گذشتگی و رسیدن برای خدا بوده است.

به گفته وی، امسال نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز در دو بخش برگزار می شود که بخش اول آن امروز در این دانشگاه و بخش دیگر آن به مدت یک هفته و با حضور افراد برگزیده خارجی و داخلی در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

 

تجلیل از نفرات برگزیده و تجلیل از حاج صادق کمالی، پیرغلام آستان حسینی و رزمنده پیشکسوت لشگر عاشورا و حاج امیرحسین کبیرخو، مداح ولایی و جوان فعال حوزه قفقاز از دیگر برنامه‌های این کنگره بود که در سالن باران ساختمان پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.