تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
کد خبر : 16023

بررسی مشکلات صنعتی شهرستان‌ها در جلسه شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی 

بررسی مشکلات صنعتی شهرستان‌ها در جلسه شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی 
مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت شهرستان ها در جلسه شورای اسلامی استان با حضور رئیس صمت استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تابان خبر، مجمع عمومی شورای اسلامی استان با حضور اعضای شورا و رئیس سازمان صمت استان با هدف بررسی مشکلات صنعتی شهرستان ها برگزار شد.

در این جلسه، بابک مهدوی نائب رئیس شورای اسلامی استان در خصوص اهمیت نقش شوراها اظهار کرد: ۱۲۴ بار کلمه شورا در قانون اساسی ذکر شده است، در اصل ۱۰۳ قانون اساسی تاکید شده که استانداران و فرمانداران و سایر مقامات دولتی ملزم هستند در حدود و اختیارات، مصوبات شوراها را لحاظ کنند چرا که شورا مهم ترین نهادی است که مستقیما با مردم در ارتباط است.

 

وی با بیان اینکه شش هزار شورا در سراسر استان حضور فعال دارند و می توانند تعاملی سازنده با سازمان صمت در زمینه رفع مشکلات صنعتی داشته باشند گفت: شورا باید در متن جامعه باشد و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید از پیشنهادات شوراها نیز برای کاهش مشکلات بهره ببریم.

 

اکبر عبدی زاده، نماینده شهرستان ورزقان در شورای استان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین و غنی ترین معادن کشور در شهرستان ورزقان است، گفت: علی رغم وجود معدن مس در شهرستان ورزقان که یک درصد مس جهان را داراست، درآمد حاصل از این معدن برای مردم منطقه سودی ندارد، ۶۰ درصد مردم منطقه تحت پوشش کمیته امداد است، برای توسعه منطقه و معیشت مردم، خدمت رسانی شایانی نشده است.

وی همچنین با اشاره به معدن طلای اندریان، اعلام کرد: محیط زیست و راهای این منطقه در نتیجه فعالیت این معدن تخریب شده است، در حالی که برخی افراد از این معدن، سودهای کلانی به غنیمت برده‌اند، سرمایه گذار معدن مدعی است که هیچ سودی عایدش نشده است.

 

وی خواستار دعوت مدیریت و سرمایه گذار معدن اندریان به جلسه شورای اسلامی استان شد تا وی به سوالات اعضای شورا پاسخگو باشد.

 

عبدالصمدی، رئیس کمیسیون صمت شورای استان نیز در این جلسه اعلام کرد: در سطح استان بزرگترین معادن را دارا هستیم و موضوع استقلال مس آذربایجان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید پیگیری کنیم.

 

وی افزود: همچنین بلاتکلیفی غیر فعال شدن برخی معادن باید پیگیری شود که چرا راکد مانده اند.

 

وی تاکید کرد: در شهرستان های که از معادن بهره برداری می شود، باید درآمدی هم برای توسعه منطقه در نظر گرفته شود و همچنین بیش از پیش به حفاظت از محیط زیست در این مناطق توجه شود‌.

 

وی خاطرنشان کرد: اولویت بکارگیری از نیروی بومی در معادن، ایجاد شهرک های صنعتی در شهرستان های فاقد شهرک صنعتی، از اهم مواردی است که پیگیری آن می تواند منجر به رونق اقتصادی شهرستان ها شود.

 

خالق عبادی پور، نماینده شهرستان چاراویماق در شورای استان نیز در این جلسه گفت: علی رغم اینکه استان ما از لحاظ منابع و معادن غنی است، محروم از توسعه و رونق اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه چاراویماق، بیستمین شهر معدنی ایران است، گفت: راه های ارتباطی این شهرستان به دلیل بهره برداری از معادن تخریب شده، منابع طبیعی به عشایر غیر بومی واگذار شده و درآمدی برای منطقه از طریق معادن عاید نشده است و مردم دیگر برای زندگی امیدوار نیستند.

 

مسلم فریدونی، نماینده شهرستان هشترود در شورای استان نیز گفت: ۶۵ معدن داریم که راکد هستند و با وجود معادن سنگ مرمر، روی و مس، منطقه ما بی بهره است و روی طلا پا می گذاریم ولی مردم در فقر به سر می برند.

 

وی انتقاد کرد: اکثر مهندسانی که در این معادن مشغول به کار هستند، غیر بومی اند و متاسفانه منطقه به دلیل بهره برداری از معادن تخریب شده، گویی که در این منطقه جنگ رخ داده، منابع بدست آمده از معادن به صورت خام به فروش می رسد و سود چندانی برای منطقه ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.