تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
3 بازدید
کد خبر : 23637

تأمین ۵۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای قطارشهری تبریز

تأمین ۵۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای قطارشهری تبریز
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز گفت: تاکنون ۵۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه قطارشهری تبریز تأمین شده که از این میزان، ۳۱ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و تلاش می‌شود تا پایان سال، باقی‌مانده اعتبار نیز تخصیص یافته و صرف اجرای پروژه‌ها شود.

به گزارش پایگاه خبری تابان خبر، اصغر باقری‌فر در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: شورای عالی ترافیک کشور، چهار خط درون‌شهری و یک خط حومه‌ای برای قطارشهری تبریز مصوب کرده است که عملیات اجرایی خط یک آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

وی افزود: خط یک قطارشهری تبریز در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۴، فاز دوم در سال ۱۳۹۵ و فاز سوم نیز در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه در دور جدید مدیریت شهری، توجه ویژه‌ای به توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری شده است، گفت: در این دوره، اعتبارات پروژه قطارشهری نسبت به سال‌های گذشته حدود چهار برابر افزایش یافته است.

باقری‌فر با اشاره به بهره‌برداری از چهار ایستگاه خط یک شامل ایستگاه‌های ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ در دور جدید مدیریت شهری، ادامه داد: در حال حاضر ۹۸.۴ درصد از خط یک قطارشهری تبریز تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و تنها برخی ایستگاه‌ها دارای نواقصی در بخش آسانسور، پله‌برقی و تجهیزات مخابراتی هستند که با صرف حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال این نواقص نیز برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بر اساس سامانه ترددشمار، روزانه به‌طور متوسط ۷۰ هزار مسافر در خط یک قطارشهری تبریز جابجا می‌شوند و با بهره‌برداری از خط دو، میزان پذیرش و جابجایی مسافر افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز در تشریح وضعیت خط دو قطارشهری گفت: عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، اما به‌دلیل مشکلات قراردادی و عدم تأمین منابع مالی کافی، چند سال با رکود مواجه شد که در دور جدید مدیریت شهری و با حمایت شورای شهر، اجرای آن دوباره فعال شده است.

باقری‌فر افزود: خط دو قطارشهری تبریز به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در دست اجراست که تاکنون ۱۷.۵ کیلومتر از تونل این خط در فازهای اول و دوم حفاری شده و با پیشروی ۵۲۰ متری دستگاه دوم حفاری، در بهمن‌ماه از تونل خارج شده و حفاری فاز دوم این خط به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت خط سه قطارشهری تبریز اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقدام مؤثری برای این خط انجام نشده بود، اما در دو سال اخیر، مدیریت جدید شهری توجه ویژه‌ای به آن داشته است؛ چراکه خط سه تنها کریدوری است که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری ایفا کرده و شمال تبریز را به جنوب آن متصل کند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز ادامه داد: این خط به‌دلیل تراکم جمعیت در مسیر، سهم بسزایی در جابجایی مسافر خواهد داشت و حفاری آن آغاز شده و تاکنون حدود ۱۵۰ متر پیشروی داشته است. همچنین دستگاه دوم حفاری بازسازی و آماده شده و هفته آینده عملیات حفاری را آغاز می‌کند.

باقری‌فر با تأکید بر اینکه عملیات حفاری خط سه تا سه سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: خط چهار قطارشهری تبریز به‌صورت رو‌سطحی و با استفاده از سیستم حمل‌ونقل تراموا اجرا خواهد شد و مطالعات این خط در مراحل پایانی قرار دارد و بیش از ۹۵ درصد آن انجام شده است.

وی افزود: مقرر شده در بودجه سال ۱۴۰۵، اعتبار لازم برای اجرای خط چهار پیش‌بینی شود تا فاز نخست این خط به طول ۸.۵ کیلومتر، از فرودگاه و میدان آذربایجان تا میدان «نصف‌راه»، به همراه تأمین ناوگان مورد نیاز اجرا شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.