تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر : 14449

تبریز جلوتر از خیلی شهرهاست

تبریز جلوتر از خیلی شهرهاست
مدیرکل امور شهری و شوراهای شهری استانداری آذربایجان شرقی گفت: تبریز شهر عقب‌مانده‌ای نیست و با اینکه شهروندان انتقاداتی دارند ولی نباید گفت که شهرمان عقب افتاده است.

به گزارش تابان خبر، مرتضی موحدنیا، مدیرکل امور شهری و شوراهای شهری استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: نقش ما بیشتر سیاست‌گذاری و نظارتی به مسائل شهری و شوراهای شهری دارد.

 

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها یک نهادی هستند همیشه مورد توجه مردم قرار می‌گیرند، افزود: دلیل این توجه، قدمت بالای شهرداری، انتظارات مردم از شهرداری بیش از سایر دستگاه‌هاست.

مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: شاید هزاران میلیارد برای اتوبانی هزینه شود ولی مردم اگر مسیرشان به آنجا بخورد متوجه این پروژه می‌شود ولی کار شهرداری متفاوت است و همین که از در خارج می‌شوید با شهرداری در ارتباط هستید.

وی با تاکید بر تدوین برنامه برای شهرداری و شوراها گفت: 127 شاخص کمی برای این موضوع تعریف شده است که این شاخص به صورت کامل و با ظرفیت امتیازدهی تبیین شده است.

موحدنیا گفت: 72 شهر در استان داریم که برنامه راهبردی برا تک به تک آنها تعریف شده است؛ البته تنها وجود منابع درآمدی کافی نیست و مدیریت برای ما مهم است.

وی یادآور شد: وقتی دولت سیزدهم پای کار آمد متوجه شدیم که درآمد شهری ما بسیار کم است که در سال 1400 بودجه به شهرداری‌های استان 11 میلیارد و 600 میلیون تومان محقق شد که این میزان در سال 1401 با تعریف برخی منابع به 15 میلیارد و 500 میلیون تومان با سرانه 5 میلیارد و 894 میلیون تومان و کمک دولتی 250496 میلیارد تومان بود.

مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در سال 1402 نیز 23 میلیارد و 351 میلیارد تومان بود که کمک دولتی سه هزار و 362 میلیون تومان رسید.

وی گفت: زمانی که بودجه شهر تبریز 8 هزار میلیارد تومان بود بودجه شهر مشهد دوبرابر بود؛ شهری مثل کاشان سرانه 10 هزار میلیارد تومان در سال 1400 داشت در حالیکه ما آن زمان 4 هزار میلیارد تومان بود.

موحدنیا ابراز کرد: سرمایه‌های مردم در مدیریت شهری بسیار مهم است برای مثال بلندمرتبه سازی کاری نیست که شهرداری کرده باشد بلکه توسط خود مردم انجام گرفته است.

وی یادآور شد: 84 پروژه سرمایه‌گذاری در استان اجرا شده است که برخی از آنها موفق بوده و برخی ناموفق بودند؛ به عبارتی پروژه‌هایی که درست بررسی شده و مشکل کاربری ندارند موفق شده‌اند.

مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ما آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری‌های قبلی را انجام داده و یک بانک اطلاعات در خصوص سرمایه‌گذاری تدوین شد.

وی گفت: همکاری و همفکری با اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران و ایجاد 136 بسته سرمایه‌گذاری با ارزش ارزش تقزیبی 33 هزار میلیارد تومان که بیش از 50 درصد آن به صورت BOT است، انجام گرفت.

موحدنیا خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم میزان نوسازی ناوگان و تجهیزات شهردرای و اختصاص قیر رایگان افزایش یافته است و به عبارتی یک نهضت آسفالت در شهرهای زیر 200 خانوار صورت گرفته است.

تبریز شهر عقب مانده ای نیست

وی متذکر شد: تبریز شهر عقب‌مانده‌ای نیست و با اینکه شهروندان انتقاداتی دارند ولی نباید گفت که شهرمان عقب افتاده است.

موحدنیا ادامه داد: شاید در برخی شاخص‌ها عقب مانده باشیم ولی شهر ما جلوتر از خیلی شهرهاست.

مدیرکل امور شهری استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: ترافیک بیش از اینکه شهرداری آن را ساماندهی کند به یک فرهنگسازی نیاز دارد یعنی شاید همین یک دوبل نگه داشتن خود شهروندان برای خرید یک کیلو سبزی یا یک سطل ماست باعث یک ترافیک عظیم می‌شود.

وی یادآور شد: در موضوع ایمنی 88 ایستگاه آتش‌نشانی داریم که طبق استاندارد برای هر 51 هزار نفر یک ایستگاه است.

موحدنیا گفت: در حال حاضر شهری نداریم که ایستگاه آتش‌نشانی نداریم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.