تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر : 15832

حمایت ۶۵۰ میلیارد‌ ریالی از صنایع کوچک و متوسط آذربایجان شرقی

حمایت ۶۵۰ میلیارد‌ ریالی از صنایع کوچک و متوسط آذربایجان شرقی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط استان ۶۵۰ میلیارد ریال از سوی این شرکت کمک شده است.

به گزارش تابان خبر، « سهراب فیض زاده» روز شنبه به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته با حمایت های این شرکت، ۵۸ واحد صنعتی راکد و غیرفعال استان به چرخه تولید بازگشت، گفت: در زمان کنونی ۲۷۵ واحد صنعتی نیز در شهرک‌های صنعتی استان راکد و غیرفعال است، با رفع مشکل واحدهای راکد، این آمار کمتر شده و در صورت بروز مشکل برای تعدادی از واحدها، این آمار افزایش می یابد.

 

وی با بیان اینکه حدود هشت درصد از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی استان غیرفعال است، اظهار کرد: در زمان کنونی سه هزار و ۲۴۵ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۹۷۰ واحد آن در داخل شهرک های صنعتی فعال است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، عمده مشکل واحدهای راکد مستقر در شهرک های صنعتی استان مربوط به مشکل بازاریابی، کمبود نقدینگی، اختلاف شرکا و عدم وارد کردن ماشین آلات صنعتی اعلام کرد.

 

فیض زاده، ادامه داد: این شرکت با حمایت از واحدهای یاد شده تلاش می کند با ارایه تسهیلات از طریق بانک توسعه تعاون و رفع مشکل آنها از طریق ستاد تسهیل، دوباره واحدهای راکد و غیرفعال را به چرخه تولید بازگرداند.

 

۶۷ درصد واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در شهرک های صنعتی مستقر هستند

 

فیض زاده، با بیان اینکه حدود ۹۴ درصد اقتصاد کشور در اختیار صنایع کوچک و متوسط است، ادامه داد: در زمان کنونی شرکت شهرک های صنعتی استان، ۵۷ شهرک صنعتی مصوب دولتی، ۱۰ شهرک صنعتی غیردولتی دارای پروانه بهره برداری و ۲ شهرک صنعتی دارای پروانه تاسیس زیرپوشش دارد.

 

وی یادآور شد: برای ۵۳ شهرک صنعتی استان زمین واگذار شده و چهار شهرک صنعتی در حال ساخت و ساز بوده و از مجموع شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی ۵۱ شهرک در حال بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: برای پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان زمین واگذار شده و از این تعداد سه هزار و ۲۰۰ واحد در مرحله بهره برداری است.

 

فیض زاده، افزود: هم اکنون چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد که ۶۷ درصد آن ها در شهرک های صنعتی مستقر هستند که عمده آن ها صنایع کوچک و متوسط است.

 

وی اظهار کرد: کل اراضی شهرک های صنعتی استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود ۵۰ درصد از این شهرک وارد فاز عملیاتی شده و برای ۵۱ شهرک صنعتی امکانات و زیرساخت های لازم مانند آب، برق و گاز تامین شده است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان با ظرفیت های متفاوت فعالیت می کنند، گفت: ۷۲۰ واحد صنعتی زیر ۵۰ درصد ظرفیت، یک هزار و ۴۲۱ واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۸۲۹ واحد با ظرفیت بالای ۷۰ درصد فعالیت می کنند.

 

فیض زاده، ادامه داد: در ۱۲ شهرک صنعتی غیردولتی استان برای حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

۱۵ خوشه صنعتی در آذربایجان شرقی عملیاتی شده است

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت ایجاد خوشه های صنعتی برای توسعه صنعت در استان، گفت: تاکنون ۴۱ خوشه صنعتی در سطح استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۵ خوشه عملیاتی شده است.

 

فیض زاده، با بیان اینکه برای ایجاد خوشه های صنعتی صنایع همگن در داخل و خارج شهرک های صنعتی شناسایی می شوند، افزود: در سال جاری راه اندازی سه خوشه صنعتی نیز در برنامه این شرکت قرار دارد که مراحل پیاده سازی آن ها در حال انجام است.

 

وی یادآور شد: دولت برای پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط برای آن ها دوره های آموزشی برگزاری می کند که تاکنون ۲ هزار و ۴۶۵ دوره به صورت رایگان برای مدیران و کارگران این واحدها در استان برگزار شده است و ۵۹ هزار نفر آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، حمایت از ۲ هزار و ۱۴۰ واحد برای حضور در نمایشگاه های داخل و خارج کشور، پشتیبانی از مراکز کسب و کار در شهرک های صنعتی با راه اندازی ۲ مرکز فناوری کسب و کار و استقرار ۴۵ مشاور در این مراکز برای رفع نیازهای واحدها، راه اندازی کلینیک های کسب و کار برای شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی و استقرار ۲۱ مشاور در این کلینیک ها و پرداخت هزینه ۷۷ پروژه منعقد شده در این کلینیک ها از سوی شرکت شهرهای صنعتی استان را از فعالیت های این شرکت اعلام کرد.

 

فیض زاده، با بیان اینکه برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط استان ۶۵۰ میلیارد ریال از سوی این شرکت کمک شده است، ادامه داد: علاوه بر کمک های مالی، نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی نیز شناسایی و نسبت به رفع آن ها اقدام می شود که تاکنون ۷۶ مورد اعلام نیاز شده که ۲۶ مورد آن ها رفع شده است.

 

وی حمایت از شرکت های دانش بنیان را از دیگر برنامه های این شرکت اعلام و اظهار کرد: در این راستا ۸۹ واحدهای مستعد دانش بنیان در شهرک های صنعتی شناسایی شده و ۵۷ واحد به دانش بنیان تبدیل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.