تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر : 11032

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

به گزارش سرویس فرهنگی تابان خبر، عطر و بوی معنویت در فضای مذهبی مسجد کبود تبریز پیچیده بود، هنرمندانی از جنس عشق و غیرت در سکوت مطلق به ترسیم نقاشی‌هایی به وسعت یک تاریخ مشغول بودند. گاهی قلم‌ها آرام، چهره های مظلوم را نگارگری و گاهی رقص قلم بر روی بوم نقاشی، رودهای خروشان را

به گزارش سرویس فرهنگی تابان خبر، عطر و بوی معنویت در فضای مذهبی مسجد کبود تبریز پیچیده بود، هنرمندانی از جنس عشق و غیرت در سکوت مطلق به ترسیم نقاشی‌هایی به وسعت یک تاریخ مشغول بودند.

گاهی قلم‌ها آرام، چهره های مظلوم را نگارگری و گاهی رقص قلم بر روی بوم نقاشی، رودهای خروشان را ترسیم می کرد که حال و هوای جنگ به خود گرفته بود.

مسجد کبود تبریز، مکان تاریخی کهن شهر تبریز، جایی بود که در آن، از سراسر ایران، هنرمندانی گرد هم آمده بودند تا گوشه‌ای از رشادت‌های قهرمانان دفاع مقدس را ترسیم کنند، قهرمانانی که از وجود گرانمایه خود در راه وطن گذشتند و در خاک آرمیدند و نگذاشتند یک وجب خاک کشورمان به دست یزیدان زمان بیفتد.

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

هنرمندی، سیمای نگران مادری چشم انتظار را ترسیم کرده بود که سالیان سال در انتظار  پسر مفقود الاثر خود بود، هنرمندیی دیگر مظلومیت شهدای غواصی که آرام زیر آب های خروشان طعم بهشت را چشیده بودند را به نمایش گذاشته بود.

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

رنگ شهادت روی تابلوهای نقاشی پاشیده شده بود، هر هنرمند غرق در حال و هوای معنوی شهادت بود، هر کسی سعی داشت شاهکاری را خلق کند تا بلکه ذره ای از عشق به شهادت را به نمایش گذاشته باشد.

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

شاهدان شیدایی، برنامه ای بود که از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز به منظور تبیین فرهنگ شهادت برگزار شده بود.

رسم شیدایی بر بوم‌های نقاشی 

امام جمعه تبریز در این برنامه نیز با تاکید بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر در رساندن پیام دین به جوانان گفت: امروزه می توان با ابزارهای هنری همچون نقاشی، تئاتر و یا حتی موسیقی های اصیل برای رساندن پیام دین به جوانان اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربابجان شرقی با اشاره به کنگره ده هزار شهید استان آذربایجان شرقی افزود: این کنگره بهترین فرصت برای گردهمایی هنرمندان برای تولید آثار فاخر هنری در خصوص شهدا و فرهنگ شهادت است.

محمد حبیبی، مسئول تجسمی بنیاد روایت فتح نیز در گفت و گو با خبرنگار تابان اظهار کرد: برترینهای کارگاه نقاشی رسم شاهدان شیدایی که در آستانه کنگره ملی ده هزار شهید استان آذربایجان شرقی برپا شده در سطح ملی نمایش داده می شود.

طهمورث آشناگر، هنرمند برجسته نقاشی کشور نیز در خصوص این برنامه اظهار کرد: برگزاری رویدادهایی مانند کارگاه نقاشی رسم شاهدان شیدایی برای معرفی شهدا ضرورت دارد تا برای جوانان امروزی که تصویر کاملی از حماسه سازی و از خودگذشتگی شهدا ندارند، الگو شود.

شاهرخ اختیاری، نقاش برجسته تبریز با بیان اینکه برگزاری مراسم ها و رویدادهای مختلف موجب تقویت فضای معنوی شهر می شود، گفت: شهرداری می تواند با بسترسازی مناسب و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در راستای تقویت فضای معنوی شهری قدم بردارد.

همانطور که کوچه هایمان را به نام عاشقان حسینی مزین کردیم تا یاد رشادتها و قهرمانان کربلا نشان مقصدهامان باشد، اکنون نیز می توانیم تمثال این اسطوره ها را نقشبند معابرمان کنیم تا از ظلمات دنیای خاکی به روشنایی و سعادت ابدی رهنمون مان شوند.

گزارش از زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.