تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر : 15198

مشق عشق در دل محرومیت برای دانش آموزان عشایری

مشق عشق در دل محرومیت برای دانش آموزان عشایری
خانم معلم ما 28 سال دارد و بیشتر از 10 سالی می شود که در یکی از روستاهای مرزی ایران و آذربایجان(منطقه خداآفرین) برای دانش آموزان عشایری مشق عشق می کند.

سرویس اجتماعی تابان خبر: فاطمه محمدی فارغ التحصیل کارشناس آموزش ابتدایی است و در منطقه ی زیبای خداآفرین برای 18 دانش آموز عشایری تدریس می کند، او ثابت کرده که می توان با اراده و عشق آغازگر تحول و شکوفایی شد.

با کوچک ترین سستی مدیون جامعه می شویم

او در مورد سختی کار معلمی، می گوید: همه ی مشاغل در کنار خوبی‌هایی که دارند سختی هایی را هم نیز به همراه دارد، شغل معلمی نیز از این سختی‌ها مستثنی نیست، اصلی‌ترین تفاوت سختی شغل معلمی با سایر مشاغل در وفق دادن خود با نسلی است که تفاوت زیادی با نسل معلم دارد و این تفاوت روز به روز نیز بیشتر می شود، مسئولیت پذیری در شغل معلمی بیشتراست؛ چرا که با کوچک ترین کاستی و سستی مدیون هزاران شهروند و جامعه می شویم، همچنین برخی از والدین از معلمان انتظاری بیش از حد  دارند و به این موضوع توجهی ندارند که معلم نه تنها با فرزند آن ها بلکه با 30 یا 40 دانش آموز سرو کار دارد و مجبور است متناسب با شخصیت هر دانش آموز رفتار کند به طوریکه معلم مجبور است در یک جلسه 45 دقیقه ای با 20 یا 30 رفتار متفاوت برخورد کند و این کار بسیار مشکلی است.

خانم معلم در مورد علت انتخاب شغل معلمی، ادامه می دهد: با توجه به ویژگی خوش خلقی و مسئولیت پذیری که دارم، همواره علاقمند به یادگیری ویادهی بودم به همین دلیل شغل معلمی را انتخاب کردم همیشه علاقه داشتم با نسل آینده ی جامعه ارتباط برقرار کنم و تاثیر مثبتی در زندگی آن ها داشته باشم و همچنین شغل معلمی از هر لحاظ در جامعه شغل مقبولی و مقدسی محسوب می شود.

او در مورد محل تدریس‌اش در منطقه محروم می گوید: محل سکونت و مدرسه ام به یکدیگرنزدیک است و از این بابت زیاد سختی نمی کشم، در کلاس درسم  18 دانش آموز دارم که حدود پنج نفر از دانش آموزانم هرسال کوچ می کنند و برخی را نیز در دوران تعطیلات تابستانی می بینم، اولیای برخی از دانش آموزان بی سواد یا کم سواد هستند، همواره از آنها می خواهم هر موقع دانش آموزی در یادگیری با مشکل مواجه شد حتما با من تماس بگیرند تا هر کمکی که از دستم بر بیاید برای آن ها انجام دهم.

 

نهال هایی که معلمان در جامعه می کارند

 

او ادامه می دهد: معلمی جزومعدود شغل‌هایی است که همه‌ی خانواده‌ها با آن آشنایی دارند هر خانواده ای که دانش آموزی در مدرسه دارد، قطعا در مورد معلم آن نیز در خانه صحبت می شود مزایا و حقوق معلمی نسبت به سایر مشاغل پایین است با اینکه نسبت به سایر مشاغل تعطیلی و اوقات فراغت بیشتری دارد، اما هیچ شغلی به اندازه ی شغل معلمی در سرنوشت کشور تاثیرگذار نیست؛ چرا که جامعه از نهال های کاشته شده توسط معلم تشکیل شده است.

او در مورد تفاوت تدریس در مناطق محروم با مناطق شهری، می گوید: اصلی ترین تفاوت را میتوان به کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی در این مناطق دانست که البته معتقدم اگر تنها 10 درصد از امکانات مناطق شهری در اختیار دانش آموزان عشایر قرار بگیرد قطعا ایرانی زیبا خواهیم داشت.

 

کودکان عشایر شیر مرد و شیر زن هستند

 

محمدی ادامه می دهد: دانش آموزان عشایری علاوه بر تحصیل، کارها و مسئولیت های دیگری نیز در بیرون از مدرسه در خانواده بر دوش دارند که به جرات می توان گفت شاید بسیاری از والدین مناطق شهری قادر به انجام این کارها نباشند، البته انجام چنین فعالیت هایی از کودکان عشایر شیر مرد و شیر زن تربیت می کند.

او در مورد یادگیری دانش آموزان عشایری می گوید: دانش آموزان منطقه عشایری از نظر یادگیری و روحیه با سایر دانش آموزان متفاوت هستند، خود من به خاطر اینکه در منطقه ی عشایر بزرگ شدم زمانی که در دانشگاه تحصیل می کردم متوجه این موضوع شدم که افرادی که در آسایش و رفاه بزرگ شده اند قدر و ارزش رفاه را آنگونه که باید نمی دانند به همین دلیل از امکانات، زمان و حتی معلم خود استفاده ی بهینه ندارند اما بالعکس دانش آموزان منطقه ی عشایر برای آموزش و یادگیری بسیار مشتاق و علاقمند هستند و روحیه بسیار شادی به خاطر دوری از آلودگی های صوتی، کارخانجات و زندگی شهری و بهره مندی از طبیعت بکر را دارند.

او در رابطه با سختی تدریس به بچه های منطقه عشایر دو زبانه، می گوید: با توجه به اینکه سطح آگاهی و سواد بعضی از اولیای دانش آموزان کم است به خاطر همین من به عنوان معلم پایه اول در کنار آموزش الفبا، انگار یک زبان مادری دیگری را نیز به دانش آموزانم یاد می دهم که در این نوع تدریس ابتدا درس را با مفهوم کودکانه به زبان ترکی آموزش می دهم و بعد همان مفاهیم را به زبان فارسی تدریس می کنم چون اگر تنها به تدریس به زبان فارسی اکتفا کنم دانش آموزانم از زبان فارسی دل زده شده و تاثیر منفی روی آینده ی خواهم گذاشت.

خانم معلم در پایان سخنانش می گوید: همه ی بچه ها جدا از اینکه عشایر یا شهر نشین باشند قطعا روحیه ی شادی، پاک و معصومی دارند و همیشه شادی را روی صورت تمامی دانش آموزانم احساس می کنم، رفتار دانش آموزان آینه ی رفتار ما با آنهاست زمانی که با شادی و خوشی با آن ها رفتار می کنم آن ها نیز حس شادی را به من منتقل می کنند، احساس می کنم دانش آموزان عضوی از خانواده ام هستند و علاقه ی زیادی به دانش آموزانم دارد.

گفت وگو: از لیلا جلیلی

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.