تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر : 7140

هیق؛ روستای چشمه ها/ این روستا پر از آب است

هیق؛ روستای چشمه ها/ این روستا پر از آب است

سرویس اجتماعی تابان خبر: هیق یکی از روستاهای آذربایجان شرقی می باشد، این روستا در دهستان مواضع خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌ و فاصله این روستا تا تبریز 48 کیلومتر و تا ورزقان 16 کیلومتر و تا هریس نیز 55 کیلومتر می باشد، در این روستا حدود ۵۰ خانه و ۲۰۰ نفر

سرویس اجتماعی تابان خبر: هیق یکی از روستاهای آذربایجان شرقی می باشد، این روستا در دهستان مواضع خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌ و فاصله این روستا تا تبریز 48 کیلومتر و تا ورزقان 16 کیلومتر و تا هریس نیز 55 کیلومتر می باشد، در این روستا حدود ۵۰ خانه و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا پر از آب است، روستایی که شاید به اندازه هر نفر یک چشمه وجود داشته باشد، چشمه هایی به اعماق تاریخ که با عشق و الهام از طبیعت بی وقفه می جوشند. آب چشمه های پایین و بالا جزو قدیمی ترین چشمه های روستای هیق به شمار می رود، آب این چشمه ها مورد استفاده مردم، اهالی و آبیاری مزارع کشاورزی قرار میگیرد و بعد از تمام شدن زمان مصرف کشاورزان مابقی آن به صورت هدر رفت به چای بزرگ در ورودی روستا سرازیر شده و به گفته اهالی آب این چشمه ها در نهایت به آجی چای تبریز ملحق می شود، این امر مرا یاد این ضرب المثل انداخت، «قوت آب از سرچشمه است»، یعنی که از سرچشمه پر زور باشد می تواند به جاهای دورتری برود و مکان های زیادتری را سیراب کند. آب معدنی چشمه های روستا به حدی سبک و تمیز است که بیماران گوارشی و کلیوی برای آب آشامیدنی خود از آب این چشمه ها استفاده می کنند.

و در این میان چشمه «لیلی و مجنون» جزو ماندگارترین چشمه های روستای هیق به حساب می آید که از دامنه کوه آیلاخلی سرازیر می شود و آب روان این چشمه روح ها را به پرواز در می آورد. و از دیگر زیبایی های چشمه های این روستا دره روستا مشهور به (کند دره سی) می باشد که در مرز روستاهای هیق و جیغه از سلوی مشهد حسن با پیوند آب های چشمه سفید مشهور به « آغ چشمه» شلاله و آبشار زیبایی را به طبیعت این روستا جلوه داده است.

هیق؛ روستای چشمه ها/ این روستا پر از آب است

چشمه های هیق بی وقفه می جوشند

 

رئیس شورای اسلامی روستای هیق در گفت و گو با خبرنگار تابان خبر با بیان اینکه در این سمت حدود ۲۴ سال سابقه خدمت دارم، اظهار کرد: بنده ‌اکبر امیدوار فرزند مرحوم اسماعیل امیدوار با سابقه ۲۴ سال خدمت پیاپی در سمت رئیس شورای اسلامی روستای هیق می باشم.

اکبر امیدوار با اشاره به چشمه های روستای هیق، افزود: «بالا و پایین»، «لیلی و مجنون»، «جاجیخلی»، «سفید» مشهور به (آغ چشمه)، «قبله»، «نظرعلی»، «داش»، «هاچا دره چی»، «قاسم خان»، «قره یورد» و «نیار یورد» از جمله چشمه های معروف روستای هیق به شمار می رود و در میان چشمه های مذکور چشمه «بالا و پایین» به علت قرارگیری در داخل روستا قابل دسترس تر می باشد و از آب دیگر چشمه ها به علت صعب العبور بیشتر کوهنوردان بهره مند می شوند.

هیق؛ روستای چشمه ها/ این روستا پر از آب است

وی با اشاره به اقدامات اصلی شورای اسلامی روستای هیق در چشمه های این روستا، گفت: نیمی از دیوارکشی با بلوک سیمانی در چشمه «بالا» اجرا شده و نیمی از آن توسط پیمانکار در دست اقدام می باشد. امیدوار با اشاره به اینکه عمده فعالیت روستاییان دامداری و کشاورزی می‌باشد و فعالیت صنعتی در این روستا وجود ندارد، اظهار کرد: نخستین اقدام شورای اسلامی این روستا بعد از زلزله ارسباران ساخت راه و هموار کردن مسیر برای کوهنوردان و گردشگران بود.

وی با بیان اینکه بودجه سالانه این روستا چهارصد میلیون ریال می باشد، گفت: بعد از زلزله تمام ساکنان این روستا همچنان برای زندگی ماندند و خانواده ای برای سکونت در تبریز کوچ نکردند. چشمه های همیشه روان هیق هرگز کور نشده اند میرمحمد میری هیق فرزند مرحوم میر یحیی از دیگر ساکنان قدیمی این روستا با بیان اینکه چشمه های «پایین و بالا»، «لیلی و مجنون»، «قبله چشمه»، «آغ چشمه» و «نظرعلی» از چشمه های همیشه روان این روستا می باشند، اظهار کرد: آب معدنی این چشمه‌ها را با ساخت منبع آب باید حفظ کنیم، تا علاوه بر استفاده اهالی روستا و آبیاری زمین های کشاورزی، گردشگران و کوهنوردان و دیگر مردم نیز بتوانند از این آب برای شرب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آب چشمه های روستای هیق همیشه جاری است، افزود: آب این چشمه ها در طول تاریخ هرگز خشک نشدند و علاوه بر چشمه های مذکور چشمه های متعدد زیادی در داخل روستا وجود دارد که باریک تر از چشمه های اصلی می باشند و چشمه «جاجیخلی» و «چشمه آقامحمد دره سی» از جمله چشمه های باریک این روستا به شمار می روند. میری با بیان اینکه آب چشمه های همیشه روان روستای هیق سرد و گوارا است، گفت: سردی آب این چشمه ها به اندازه ای است که شاید در روزهای داغ تابستان کسی توان نگه داشتن دست خود جلوی آب چشمه ها را نداشته باشد.

هیق؛ روستای چشمه ها/ این روستا پر از آب است

با وجود کم آبی، آب به سراب تبدیل شده و اکنون چکیدن قطره های این مایه حیات از شیر خانه ها به بزرگترین آرزو تبدیل شده، در حالیکه روستایی دم گوشمان وجود دارد که شاید بهتر بگوییم روستای رویایی هیق که هرکس از آب چشمه هایش خورده قدرت خداوند را در طبیعت چشیده و آنهایی که هنوز از قطره های این چشمه های حیات بخش نچشیده اند، شاید حسرت باشد، خیلی ها حسرت آب چشمه های معدنی روستای هیق را می خورند، شاید این چشمه ها به عشق کسی می جوشد که تاریخ نیز از تفسیر آن عاجز است و اکنون با مشاهده سراب آب در شهر باید قدر قطره به قطره چشمه های همیشه جوشان و جاری این روستا را بدانیم و با مدیریت صحیح آن را به مسیر درست هدایت کنیم.

گزارش از: زهرا ناصران

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.