تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر : 18732

۹۰هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی متاهل/ ۵۰ درصد فاقد مسکن هستند

۹۰هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی متاهل/ ۵۰ درصد فاقد مسکن هستند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۹۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی متاهل داریم که ۵۰ درصد آنها بدون امکانات برای تامین مسکن هستند که اکنون پنج هزار واحد خوابگاهی متاهلی با ۳۰ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری تابان خبر، حسین سیمایی صراف در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه تحول دانشگاه صنعتی تبریز، اظهار کرد: در حال حاضر کشور در شرایط بسیار سختی به سر میبرد و با ابرچالش ها روبرو هستیم و تحریم‌های ظالمانه نیز بر این چالش ها افزوده است و این امر باعث وجود مشکلات برای مردم کشور شده است و اگر با این شرایط بخواهیم مشکلات را حل و فصل کنیم باید برای حل و فصل مشکلات کشور به دانشگاه روی بیاوریم.


وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در این شرایط کنونی کشور مشکلات مختلف از جمله اقتصاد، آب، برق، گاز، کشاورزی، بهداشت آسیب های اجتماعی به دولت کمک کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: باید از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و امروزه تجارت و ثروت از شکل خلاق تولید می شود نه از تسهیلات بانکی.
سیمایی صراف ابراز کرد: جوانان ۲۵ ساله با فکر خلاق و نوآورانه و با فناوری با اعتماد به نفس اقدام به تشکیل شرکت می کنند و سرمایه گذاران خارجی نیز برای همکاری با این شرکت‌ها مشتاق تر هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه باید مسئولیت خود را ایفا کند و در عصر جدید صد سال سابقه دانشگاهی و اساتید برجسته و دانشجویان و جوانان در شرایط دشوار امروز روزگار خود را سپری می کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها اتکا و اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند، اظهار کرد: مسئولان تنها راه برون رفت از مشکلات را بودجه می‌دانند، در حالیکه رئیس جمهور از خوشبختانه از نهاد علم است و به حکمرانی علم اعتقاد دارد و بعضی از مسئولان از وجود مرجعیت علمی برای حل مسایل و مشکلات ناآگاه هستند.

وی با بیان این‌که ارتباط دانشگاه با صنعت یک رابطه ۲سویه برد برد، گفت: تبریز شهر صنعتی است و نمی‌شود که دانشگاه صنعتی داشته باشیم ولی صنعت مشکل داشته باشد بنابراین ابتدا تقاضا باید از سمت صنعت بیاید و ضرورت دارد میز اقتصاد با حضور اساتید صنعتگران، کارآفرینان را در وزارت علوم تشکیل دادیم تا به همفکری برای تنوع سازی و تامین منابع مالی برسیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های درجه یک تا ۱۰ کشور به رغم بی نیازی اما درصدی از بودجه شان را دولت می‌دهد تا ارتباط دولت با دانشگاه قطع نشود و باقی را از طریق سرمایه گذاری، مولدسازی و کمک‌های خیرین تامین می‌کنند.

سیمایی صراف با بیان این‌که دانشگاه ها باید به فکر تنوع منابع مالی باشند، گفت: تصوری بین دانشگاهیان وجود دارد که حاضر نیستند زمین دانشگاه را به غیر دانشگاهیان واگذار کنند که در جای خود درست است ولی مساحت زمین‌های دانشگاه‌ها مثل ۴۰۰ هکتار مساحت دانشگاه صنعتی تبریز بیش از نیاز بوده و می توان با مولدسازی زمین های راکد را به دارایی پربازده تبدیل کرد.

وی افزود: انتظاری از دانشگاه های دارای مضیقه زمین نداریم ولی برخی دانشگاه های دیگر که اراضی مازاد دارند را می توان به اساتید و کارکنان واگذار کرد تا با خیال جمع و راحت کار کنند و در این میان تعداد ۳۴ دانشگاه وارد پروژه ساخت مسکن شده و باقی دانشگاه‌های کشور آغاز نکرده‌اند در حالی که یکی از شروط ما برای تداوم همکاری با روسای دانشگاه‌ها، اقدام عملی برای ساخت مسکن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه صنعتی تبریز تمام ۱۴ مرحله برای رسیدن به مرحله آغاز عملیات ساخت مسکن دانشگاهیان را طی کرده است، افزود: پس از آن دانشگاه لرستان ۸۷ درصد و شهرکرد ۸۰ درصد پیشرفت دارند و اگر پیشرفت‌ها متوقف شوند علت را جویا می‌شویم و دانشگاهیان می‌خواهیم از روسای دانشگاه‌ها مطالبه کنند که برای مسکن چه کار کرده اند.

سیمایی صراف با اعلام این خبر افزود: تا پایان سال آینده هزار تا هزار و ۵۰۰ واحد را به بهره برداری برسانیم در حالی که اکنون فقط هزار و ۵۰۰ واحد داریم و ما با ناحیه های نوآوری می‌خواهیم ایده ها را تجاری کنیم و علم را به ثروت تبدیل کنیم بر این اساس، پنج ناحیه بین الملی در نظر گرفتیم که یکی از ان‌ها ناحیه بین المللی آذربایجان شرقی است و امروز کلنگ آن زده شد.

خبر از: زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =