تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
کد خبر : 14806

دبیر موسسه آیین و اویون تبریز:

عید نوروز از لحاظ معیشتی برای مردم آذربایجان حیاتی است

عید نوروز از لحاظ معیشتی برای مردم آذربایجان حیاتی است
دبیر موسسه آیین و اویون تبریز گفت: عید نوروز از لحاظ معیشتی برای مردم آذربایجان حیاتی و حائز اهمیت بوده و این عید روایتگر چگونگی زندگی ملت ما در زمان‌های قدیمی است.

سرویس فرهنگی تابان خبر: ناصر زارع با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی یک سال شمسی را به دو بخش تقسیم کرده است، افزود: کاشت، داشت و برداشت مربوط به شش ماهه اول سال است و در شهریور ماه نیز ذخیره سازی برای فصل پاییز و زمستان انجام می شود تا در شش ماهه آخر سال از لحاظ معیشتی مردم با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه شش ماهه اول سال فرصت طلایی برای تامین و تهیه آذوقه است، گفت: در ادبیات شفاهی ما شهریور با عنوان «زومار» نامگذاری شده است و علت انتخاب این نام به آخرین ماه فصل تابستان از ذخیره سازی و انبارکردن آذوقه روایت می کند.

دبیر موسسه آیین و اویون تبریز با اشاره به اینکه ما در فصل پاییز اقدام به استفاده از آذوقه هایی که زود خراب می شوند، می کنیم، اظهار کرد: در شب یلدا و یا «چله» ما از آذوقه هایی از قبیل میوه ها استفاده می کنیم و این امر نشان دهنده تمام شدن آذوقه های تر است و همچنین در فصل زمستان از خشکبارهایی از قبیل گندم، عدس و … مصرف می کنیم تا بتوانیم با این مواد خوراکی و غذایی خود را به عید برسانیم.

زارع با تاکید بر اینکه عید نوروز فصلی حیاتی برای مردم ما به حساب می آید، بیان کرد: عید بهترین زمان برای تهیه مایحتاج زندگی است و در گذشته عید نوید دهنده فصل رویش و کاشت محصولات کشاورزی بود.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی مردم به سختی از محل زندگی خود برای دید و بازدید عزیزانشان می رفتند، چرا که امکانات و وسیله مناسب برای تردد نداشتند، از این رو عید بهترین زمان برای انجام صله رحم بود و مردم برای استقبال از فصل بهار و مسافران نوروزیشان اقدام به خانه تکانی و خرید عید می کردند و برای خانه هایشان لوازم جدید خریداری می کردند.

دبیر موسسه آیین و اویون تبریز با اشاره به اینکه سنت‌ها از وعده‌ها شکل می‌گیرند، افزود: در حال حاضر افراد به علت وجود تقویم به تمام اتفاقات سال واقف هستند، اما در گذشته تقویم و ساعتی در دست افراد نبود و به همین علت آنها با اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌داد می توانستند زمان را پیش بینی کنند.

زارع ادامه داد: مردم با اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌داد می‌توانستند فصل‌ها را شناسایی کنند، برای مثال با کوچ پرندگان متوجه نزدیک به فصل بهار و عید می‌شدند.

مصاحبه از زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.