تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر : 16728

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

سرمایه گذاری ۴۶ همت برای راه اندازی ۱۱۸ پروژه در حوزه گردشگری استان

سرمایه گذاری ۴۶ همت برای راه اندازی ۱۱۸ پروژه در حوزه گردشگری استان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در خصوص آمار سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری، بیان کرد: خوشبختانه سال جاری در این زمینه استقبال خوبی انجام گرفته و شاهد افزایش سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌ی گردشگری بوده‌ایم، در حال حاضر ۱۱۸ پروژه‌ی سرمایه‌گذاری با اعتبار ۴۶ همت در حال ساخت است.

به گزارش تابان خبر، احمد حمزه زاده در نشست خبری به مناسبت برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری، با بیان اینکه یکی از مولفه های اصلی بازاریابی و تبلیغات برگزاری نمایشگاه های گردشگری و شرکت در آن است، اظهار کرد: قطعا با برپایی چنین نمایشگاه‌ها و جشنواره خروجی شاهد افزایش تعداد گردشگران ورودی به استان هستیم به طوریکه در شهریور ماه سال جاری هتل ها با ظرفیت بالای ۱۰۰ درصدی فعالیت می کردند.

وی با اشاره به امار اقامت و اسکان مسافران در استان طی شش ماه اول سال جاری، خاطرنشان کرد: تابستان امسال دو میلیون و ۵۲۰ نفر گردشگر در لیست اقامت رسمی ثبت شده است.

 

وی بیان کرد: طی شش ماه اول سال جاری میزان خودروهای غیربومی ورودی به استان ۱۱ میلیون و ۵۳۰ دستگاه بوده است که این میزان نزدیک به پنج درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به آمار بازدید از موزه‌ها و سایت های تاریخی و گردشگری استان در شش ماه نخست، گفت: ۸۵۰ هزار نفر یعنی ۴۶ درصد افزایش بازدید داشته ایم. 

 

وی یادآور شد: طبق آمار بلیت فروشی تعداد بازدید کنندگان از موزه آذربایجان به ۷۵ هزار نفر، از موزه قاجار به ۶۸ هزار نفر، از مسجد کبود به ۵۷ هزار نفر و از موزه ی مشروطه به ۴۸ هزار نفر رسیده است. 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه امسال روستای کندوان به عنوان پر بازدید ترین سایت تاریخی و گردشگری استان بوده است، افزود: این روستای تاریخی پارسال نیز به عنوان اولین روستای گردشگری، ثبت جهانی شد که این امر باعث افزایش ۲۵ درصدی بازدید گردشگران این روستا شد.

 

 

وی با اشاره به آمار سرمایه گذاری در حوزه ی گردشگری در اذربایجان شرقی، تشریح کرد: شاهد افزایش حجم سرمایه گذاری در استان هستیم، ۱۱۸ پروژه ی سرمایه گذاری در حال ساخت در استان داریم که ۴۶ همت حجم سرمایه گذاری در حال اجرای این پروژه هاست و مساحت آن به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۳۴ متر مربع می رسد. 

 

وی ادامه داد: همچنین ۴۵ پروژه مربوط به پروژه های اقامتی از جمله هتل، متل، واحدهای بوم گردی در حال ساخت است.

 

حمزه زاده با اشاره به آماده سازی ۹۰ بسته و فرصت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران گردشگری استان، گفت: امسال برای اولین بار با همکاری اوقاف بناهای تاریخی را در اختیار داریم تا بتوانیم با همکاری سرمایه گذاران کارهای مربوط به مرمت آنها را پیش ببریم.

 

وی ادامه داد: کاروانسرای گویجه بل، خانه تاریخی لیقوان، حمام کردشت و خانه‌های تاریخی دیگر طی این تفاهم نامه واگذار شده اند.

 

وی با بیان اینکه برای اولین بار در صنایع دستی ۷۵ نشان ملی به همت هنرمندان دریافت کردیم، یادآور شد: شهرهایی مانند کوزه کنان و ممقان به عنوان شهر ملی سوزن دوزی و سفال گری ثبت شدند، برای اولین بار روستای نجف تراکمه نیز به عنوان روستای ملی ورنی ثبت شد.

 

وی با اشاره به برگژاری یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در استان، گفت: نمایشگاه امسال نیز با ۱۱ هزار متر فضای نمایشگاهی در سالن شهریار، پروین اعتصامی و آذربایجان و فضای باز نمایشگاه برگزار می شود، سالن شهریار به گردشگری، آذربایجان به تجهیزات گردشگری و سالن پروین اعتصامی‌ نیز به صنایع دستی اختصاص یافته است.

 

او ادامه داد: در این نمایشگاه، ۲۲۰ غرفه ی صنایع دستی پیش بینی شده است و نزدیک به ۴۵۰‌ نفر هنرمند صنایع دستی در این غرفه ها مستقر خواهند شد که آثار و صنایع دستی خود را معرفی و به فروش برساند. همچنین ۷۰ غرفه گردشگری و ۶۰ غرفه جانبی به تجهیزات گردشگری اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به حضور ۱۷ نفر خبرنگار خارجی و ۳۸ خبرنگار ملی در این نمایشگاه، گفت: خبرنگارهایی از سه خبرگزاری ترکیه، چین، ژاپن، ارمنستان و آذربایجان برای پوشش اخبار این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

وی با اشاره به موضوع ربع رشیدی، گفت: این مجموعه یک سایت تاریخی است مقرر شده سال جاری با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان از اراضی آن را آزادسازی کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه اجازه ی برداشت و بهره برداری از شوش قوم را صادر نکرده ایم، گفت: این موضوع توسط رسانه ها مطرح شد، وظیفه داریم به خوبی از این مکان طبیعی خاص محافظت کنیم.

 

حضور ۸ کشور خارجی در سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز

 

مدیر کانون تشکل‌های گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری از حضور هشت کشور خارجی در سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز خبر داد.

رشید رجب پور، زمان برگزاری نمایشگاه یاد شده همزمان با یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز را ۲۵ تا ۲۸ مهرماه امسال اعلام و اظهار کرد: از مدت ها قبل تلاش های زیادی برای حضور تعداد بیشتری از کشورهای خارجی و نمایندگی های موسسه های گردشگری آنها انجام و نسبت به سال های قبل با استقبال مناسبی مواجه شده است.

 

وی حضور فعالان گردشگری از ترکیه، کوبا، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری ارمنستان، عراق، اقلیم کردستان در نمایشگاه بین المللی گردشگری را قطعی اعلام و اضافه کرد: رایزنی ها برای حضور جمهوری آذربایجان در این نمایشگاه نیز ادامه دارد که حضور این کشور نیز بسیار محتمل است.

 

رجب پور محل برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز را سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی اعلام کرد.

 

وی تعداد غرفه های نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز را ۷۰ مورد اعلام کرد و با اشاره به استقبال بسیار وسیع شرکت ها و فعالان عرصه گردشگری، از کنار گذاشتن تعداد ۲۹ درخواست شرکت در این رویداد فرهنگی خبر داد و دلیل آن را کمبود فضای فیزیکی و غرفه های در نظر گرفته شده بیان کرد.

وی شرایط برگزاری نمایشگاه امسال گردشگری تبریز نسبت به ۲ دوره قبلی را بسیار مناسب و مستعد اتفاقات مطلوب در این حوزه ارزیابی کرد و یادآور شد: استقبال از این نمایشگاه به حدی است که در نظر داشتیم یک سالن دیگر نیز اضافه کنیم که به علت محدودیت های زمانی و مالی موفق به این کار نشدیم.

 

سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری و یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ مهرماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار می شود.

ساعات بازدید از نمایشگاه های یاد شده از ۱۵ تا ۲۱ روزهای تعیین شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.