تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 14507

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی سرآمد اصلاح الگوی کشت است

آذربایجان‌شرقی سرآمد اصلاح الگوی کشت است
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یک دغدغه بزرگ دولت سیزدهم بود، گفت: استان آذربایجان‌شرقی سرآمد این موضوع است زیرا به علت قهر طبیعت در استان ما این موضوع را از قبل شروع کرده بودیم و برنامه الگوی کشت استانی داشتیم. 

به گزارش تابان خبر، اکبر فتحی، مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی  در سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای مورد نیاز جامعه رو به رشد جزو وظایف جهاد کشاورزی است.

وی افزود: جامعه هر لحظه در حال رشد است و در مقابل منابع در حال کاهش می‌باشد از این‌رو منابع به یک مدیریت و علم روز نیاز دارد تا جامعه تامین شود.

آذربایجان‌شرقی سرآمد اصلاح الگوی کشت است

رئیس جهادکشاورزی استان بیان داشت: ضرورت بر این است تا با استفاده از دانش بتوان عملکرد خود را در واحد تولیدی افزایش داد.

وی با تاکید بر اجرای شعار سال در بخش کشاورزی، گفت: اولویت بر این است تا از دانش فارغ‌التحصیلان کشاورزی استفاده کنیم.

فتحی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در خصوص کشاورزی شاید کم به نظر برسد ولی باید گفت که نزدیک به 300 کلینیک کشاورزی در استان وجود دارد ولی شرکت دانش بنیانی در این مورد نیست و به عبارتی هنوز چارچوب اخذ مجوز دانش بنیانی را کسب نکرده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی در سه سال گذشته 3 مورد بود که الآن به 33 مورد رسیده است.

رئیس جهادکشاورزی استان ابراز کرد: قیمت گذاری مناسب برای محصول گندم در سال اول خدمت دولت سیزدهم انجام گرفت و به تبع آن منجر شد تا کشاورزان رغبت زیادی برای کشاورزان ایجاد کرد از این‌رو میزان خرید و تولید گندم به صورت تصاعدی افزایش یافت.

وی گفت: ما در حال حاضر در آرد گندم به خودکفایی رسیده‌ایم.

فتحی یادآور شد: 115 هزار تن کود از بنادر حمل شده و بین کشاورزان توزیع می‌شود و همچنین 75 هزار تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی با اشاره بر مدیریت آب و خاک در بخش کشاورزی گفت: اصلاح بهبود زمینه خاک و اصلاح مدیریت آبیاری و بهینه‌سازی مصرف آب و کشاورزی اقدامات زیادی انجام گرفته است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان بیان داشت: پایاب سد قیز قلعه‌سازی با سرعت خوبی پیش می‌رفت ولی در یک زمان دیگر متوقف شد و با 5 درصد باقی مانده کار تعلیق شده بود اما در دولت سیزدهم در سریع‎‌ترین زمان این پروژه به اتمام رسید.

وی ادامه داد: از اقدامات شاخص در این دولت، توجه جدی به قنوات بود که با تامین منابع سالیانه 60 رشته قنات در سطح استان بهسازی شد و در طول سه سال 187 رشته قنات بهسازی و بازسازی می‌شود.

مدیرکل جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: سالانه 135 تا 137 کیلومتر بهسازی کانال‌های آبی عمومی(درجه 3و 4) انجام گرفته است.

وی با تاکید بر مساله تامین مواد پروتئینی و اهمیت آن گفت: طرحی تحت عنوان مردمی‌سازی یارانه‌ها ایجاد شد زیرا هر جا دو نرخی بوده است، فساد هم ایجاد شده است و بنده به شدت با تک نرخی بودن و حذف ارز ترجیحی موافق هستم.

فتحی گفت: ظرفیت جوجه ریزی استان نزدیک به 7 میلیون قطعه رسیده است و تمام نیاز و حتی مازاد نیاز استان تامین می‌شود.

وی افزود: با ترمیم مرغداری‌ها ثبات در بخش تخم مرغ در بازار هستیم.

رئیس جهادکشاورزی استان به کم بودن میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: افراد متمکن در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کردند ولی اخیرا در این بخش سرمایه‌گذاری‌های زیادی دیده می‌شود به طوریکه سالاانه 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یک دغدغه بزرگ دولت سیزدهم بود، گفت: استان آذربایجان‌شرقی سرآمد این موضوع است زیرا به علت قهر طبیعت در استان ما این موضوع را از قبل شروع کرده بودیم و برنامه الگوی کشت استانی داشتیم.

فتحی گفت: در رابطه با گلخانه‌ها اقدامات خوبی انجام گرفته است به طوریکه قبل از دولت سیزدهم حدود 250 هکتار گلخانه داشتیم که الان به 350 هکتار رسیده‌اند و همچنین یک هزار هکتار نیز مطالبه گلخانه داریم که با تامین تسهیلات از محل منابع مختلف به اجرا در خواهد آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.