تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 6786

بار فرهنگی تبریز روی عروسک گردان ها

بار فرهنگی تبریز روی عروسک گردان ها

سرویس فرهنگی تابان خبر: کودک، نوجوان و جوان و همچنین پیر و کهنسال یا بهتر بگویم همشهری ها، وقتی برای اولین بار از نزدیک عروسک های غول پیکر را می بینند، گویی به شهر قصه ها سفر کرده و شخصیت های افسانه ای قصه ها را به شکل واقعی می بینند. علی برنون کارگردان نمایش

سرویس فرهنگی تابان خبر: کودک، نوجوان و جوان و همچنین پیر و کهنسال یا بهتر بگویم همشهری ها، وقتی برای اولین بار از نزدیک عروسک های غول پیکر را می بینند، گویی به شهر قصه ها سفر کرده و شخصیت های افسانه ای قصه ها را به شکل واقعی می بینند.
علی برنون کارگردان نمایش عروسکی تبریزی، دست کاراکترهای قصه های آذربایجان را گرفته و از افسانه ها به دنیای واقعی مان آورده و با روح هنری خود به آنها جان بخشیده، شخصیت هایی که با رفتن پدربزرگ و مادربزرگ هایمان رخت بسته و به دیار باقی شتافته اند.
عروسک های چهار و نیم متری، شخصیتهای غول پیکری که گوشی موبایل هرکسی را از جیب در می آورد تا علاوه بر ثبت در ذهن همشهری ها در ذهن گالری آنها نیز برای تکرار تماشای این فراموش شده ها به یادگار بماند.

عشق به اعتلای هنر آذربایجان نباید ما را از هیچ چیزی بترساند

کارگردان نمایش عروسک های غول پیکر تبریزی در گفت و گو با خبرنگار تابان خبر با بیان اینکه ایده عروسک های غول پیکر را از جشنواره های خارجی و داخلی الهام گرفته ایم، اظهار کرد: برای نخستین بار به منظور اجرای این طرح جلسه ای با امیر نصیربیگی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی شهرداری تبریز ترتیب دادیم و این مسئول فنی با توجه به تاثیر هنر در ذهن همشهریان از اجرای طرح مذکور استقبال کرده و مقرر شد، حمایت مالی این سازمان از این طرح در قالب اجرای برنامه در جشنواره نوروزی مناطق مختلف شهرداری صورت گیرد.

علی برنون با اشاره به اینکه برای ساخت عروسک های غول پیکر هزینه کلان مورد نیاز است، افزود: ساخت هر عروسک یکصد و ۳۰ میلیون تومان هزینه می طلبید، خوشبختانه پس از آزمون و خطا این عروسک های غول پیکر چهار و نیم متری ساخته شد.
وی ادامه داد: مسئولان حوزه فرهنگی مناطق یک، چهار، شش و هشت شهرداری تبریز نسبت به دیگر مناطق از اجرای برنامه عروسکهای غول پیکر به نحو  احسن حمایت کردند و تنها دستاورد مالی ما از اجرای نمایش عروسک های غول پیکر در مناطق مختلف شهرداری، هزینه ساخت عروسک ها عایدمان شد.

عروسک های چهار و نیم متری روی دوش عروسک گردان های تبریزی

این کارگردان نمایش تبریزی با بیان اینکه برای ساخت، حمل و نگهداری عروسک های غول پیکر هزینه کلانی مورد نیاز است، اظهار کرد: یک عروسگردان به تنهایی عروسک چهار و نیم متری را روی دوش خود حمل می کند، طوری که کوچکترین باد می‌تواند تعادل عروسک گردان را بر هم زده و خطر آفرین باشد، اما عشق به اعتلای هنر تبریز ما را از هیچ سختی نباید بترساند و کمترین حمایت ها نیز از هنر ما تبدیل به فرصتی بزرگ برای خدمت به فرهنگ و هنر تبریز خواهد بود.


برنون با بیان اینکه عروسک های غول پیکر ایده ای نو در شهر تبریز است، اظهار کرد: اجرای عروسک‌های غول پیکر در کشورهای خارجی و داخل کشور صورت گرفته بود، اما در شهر ما اجرای این ایده، حیرت تماشاگران را برانگیخت.
کارگردان نمایش عروسکی تبریزی ادامه داد: شخصیت جیتدان و دیو از شخصیت های بارز ادبیات آذربایجان و ننه سرما و عمو نوروز دو شخصیت قصه های ایرانی یا تیم هشت نفره برای معرفی به میهمانان نوروزی ساخته شد.

برنون اظهار کرد: برخی مسئولان فرهنگی و هنری غیرمتخصص در صورت عدم آگاهی به داشته های فرهنگی شهرمان، با فرهنگ نوظهور و شیطانی درو شده از فضای مجازی و شبکه های ماهواره مواجه خواهند شد.

وی از حضور گروه نمایش عروسکی میکا در جشنواره های بین المللی و داخلی خبر داد و افزود: نمایش عروسکی در کشورهایی همچون روسیه، اکراین، کرواسی، صربستان از ژانرهای مهمی به حساب می آید و در این زمینه سرمایه گذاری های کلانی توسط مسئولان مربوطه صورت گرفته و جشنواره های متعددی نیز در این راستا برگزار شده که حضور در جشنواره این کشورها در کارنامه هنری گروه ما وجود دارد.

عروسک ها بیانگر شخصیت های تاریخی ادبیات کودکان هستند

این کارگردان هنری با بیان اینکه عروسک معرفی کننده شخصیت های تاریخی ادبیات کودکان می باشد، گفت: عروسک اثری قدرتمند و تاثیرگذار برای بیان ساده به تمام گروه های سنی به خصوص کودکان می باشد و به تنهایی تاریخ و تمدن یک کشور را روایت می کند، عروسک های غول پیکر تبریز نیز در انتقال پیام در ذهن مخاطب نیز تاثیر مستقیم خود را نشان داد.


برنون از شهرداری و مسئولان و متولیان فرهنگی تبریز خواستار حمایت از گروه های هنری متخصص و تاثیرگذار شهر شد تا با اجرای حرفه ای در فضای عمومی برنامه های باکیفیتی را در راستای اعتلای فرهنگ شهر تبریز انجام دهند.

وی با بیان اینکه حمایت مسئولان از اجرای برنامه های ارزان قیمت مسیر را برای ورود هنرمندنماها ودلالان هنری هموار می کنند، اظهار کرد: اجرای هر نوع برنامه تنها برای ارایه آمار و ارقام برازنده تشکل های فرهنگی نیست و تاثیرات منفی برای فرهنگ شهرمان‌ به دنبال دارد.


این کارگردان نمایش عروسکی اظهار کرد: دلالان هنری با هدف سودجویی افراد هنرمندنما را وارد بازار کار میکنند و از گروه های هنری متخصص و شناسنامه دار دعوت به کار نمی کنند و این عمل غیر تخصصی فرهنگ شهرمان را زیر سوال می برد.
برنون ادامه داد: ما نمایش عروسکی را در شمالغرب کشور ترویج دادیم و به عنوان نماینده ایران در فستیوال های مختلف جهانی شرکت کردیم.

ساخت چهار شخصیت قصه های آذربایجانی و ایرانی در راستای تبیین فرهنگ‌ بومی درآمدزایی برای هنرمندان شهرمان به دنبال دارد.
اگر عروسک های غول پیکر در تبریز ساخته نمی شدند مسئولان برای پر کردن این خلا در جشنواره ها مجبور به اجاره عروسک های غول پیکر مغایر با فرهنگ بومی از تهران و دیگر شهرستان ها می کردند که هیچ صرفه اقتصادی و فرهنگی برای شهرمان به دنبال نداشت.
شهرداری های کشورهای مختلف به خصوص شهرداری استانبول کشور همسایه مان که فرهنگ مشابهی با کشور ما دارند، بخش ویژه ای برای نمایش عروسکی اختصاص داده و برای ساخت این عروسک ها هزینه های کلانی را صرف کرده اند و از هنرمندان خود نیز تمام و کمال حمایت های لازم را به عمل می آورند.

وظیفه شهرداری تنها آسفالت خیابان ها نیست، بلکه ایجاد بسترسازی مناسب فرهنگی و برگزاری جشنواره های تابستانه برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است و برگزاری جشنواره های مختلف به خصوص جشنواره نمایش عروسکی می‌تواند تحول اساسی به برنامه های شهرداری بدهد.

مصاحبه از زهرا ناصران

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.