تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر : 9523

بازدید خبرنگاران از کاروانسرای گویجه بل اهر

بازدید خبرنگاران از کاروانسرای گویجه بل اهر

به گزارش تابان خبر، خبرنگاران خارجی و داخلی کشور و آذربایجان شرقی، طی تور گردشگری یک روزه، از کاروانسرای تاریخی گویجه بل شهرستان اهر بازدید کردند. گفتنی است تور آشنایی خبرنگاران ملی و بین‌المللی با ظرفیت‌های گردشگری استان توسط کانون تشکل های صنفی آذربایجانشرقی و با همراهی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع

به گزارش تابان خبر، خبرنگاران خارجی و داخلی کشور و آذربایجان شرقی، طی تور گردشگری یک روزه، از کاروانسرای تاریخی گویجه بل شهرستان اهر بازدید کردند.

گفتنی است تور آشنایی خبرنگاران ملی و بین‌المللی با ظرفیت‌های گردشگری استان توسط کانون تشکل های صنفی آذربایجانشرقی و با همراهی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در حال برگزاری است و این تور که مرحله اول آن از شهرستان مراغه آغاز شد تا آغاز و حین برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در استان ادامه می یابد.

در این تور رسانه‌ای خبرنگاران و عکاسان سه خبرگزاری خارجی راشا تی‌وی، آناتولی ترکیه و العربیه قطر و همچنین خبرگزاری‌ها و روزنامه های ملی و سراسری، ایران نیوز همچنین اصحاب رسانه و مطبوعات استانی حضور دارند.

خبرنگاران و عکاسان حاضر در این تور رسانه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های تبریز، مراغه، اهر، کلیبر، اسکو و کندوان بازدید خواهند کرد.

روز دوم تور گردشگری/بازدید از کاروانسرای گویجه بل اهر

گفتنی است کاروانسرای شاه عباسی گویجه بل یکی از بناهای تاریخی و ثبت شده شهرستان اهر است. در گردنه گویجه بل واقع در ۷۵ کیلومتری تبریز و ۲۴کیلومتری اهر (بین جاده تبریز و اهر)، بنای کاروانسرای گویجه بل در منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است.

کاروانسرای گویجه بل با نام‌های کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای گویجه بل و کاروانسرای گویچه بیل نیز شناخته می‌شود.

کاروانسرای گویجه بل برخلاف کاروانسراهای مناطق گرمسیری، از نوع کاروانسراهای کوهستانی بدون حیاط مرکزی بوده و پلان آن مستطیل شکل است که در گوشه‌های بنا با برجک‌هایی تقویت شده است. از خصوصیات بارز آن بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستانهای سخت و پر برف است.

هشتی ورودی از ضلع جنوب غربی رو به قبله به داخل سالن با ۵ گنبد عرقچین باز می‌شود، که حضور این درب ورودی در ضلع جنوب غربی، بنا را از باد و طوفان‌های سرد زمستانی محافظت می‌نماید.

کاروانسرای گویجه بل در پرونده «کاروانسراهای ایران» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.