تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر : 6153
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد بسته هستند

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

به گزارش تابان خبر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، با دستور رئیس جمهور، شورای آب برای اجرای طرح جهاد آبرسانی در سال 1400 در وزارت نیرو تشکیل شد. تاکید رئیسی برای برقراری عدالت در توزیع آب، منجر به ایجاد  مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو شد. جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب

به گزارش تابان خبر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، با دستور رئیس جمهور، شورای آب برای اجرای طرح جهاد آبرسانی در سال 1400 در وزارت نیرو تشکیل شد.

تاکید رئیسی برای برقراری عدالت در توزیع آب، منجر به ایجاد  مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو شد.

جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاها و شهرهایی است که یا فاقد آب سالم بهداشتی هستند و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند.

طبق قولی که آقای رئیسی به مردم ایران داده است، با اجرای این طرح، تا پایان دولت سیزدهم، تمام روستاها و شهرهای ایران از آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.

آذربایجان شرقی پیشگام در اجرای جهاد آبرسانی

برای آگاهی از روند اجرای طرح آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب در آذربایجان شرقی، به همراه تیم رسانه ای با برنامه ریزی روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، راهی ورزقان شدیم.

طبق گزارش شرکت آب و فاضلاب استان، طرح جهاد آبرسانی، نخست در قشلاقات کلیبر، مجتمع ستارخان ورزقان و آلمالو هشترود آغاز شده است، قرارداد همکاری این طرح، با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان، با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا اجرایی می شود و برای این سه پروژه آبرسانی، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

تاکنون طی این طرح، در قشلاقات کلیبر، لوله گذاری پلی اتیلنی به حدود 41 کیلومتر و چدن داکتیل نشکن به مقدار 13 کیلومتر اجرا شده و در مجتمع ستارخان ورزقان نیز حدود 57 کیلومتر لوله گذاری در بسترهای سنگی انجام شده و همچنین در آلمالو هشترود نیز حدود 8 کیلومتر لوله گذاری پلی اتیلنی اجرایی شده است.

پروژه آبرسانی قشلاقات کلیبر با مقداری در حدود دو هزار و 900 متر مکعب بتن ریزی و همچنین 6 هزار و 700 متر مربع قالب بندی فلزی و با مصرف 256 تن میلگرد در حدود 5 مخزن از 8 مخزن با پیشرفت فیزیکی 83 درصد توانسته در 14 ماه اجرایی شود.

بازدید خبرنگاران از طرح آبرسانی روستاهای ورزقان

در ساعات اولیه بازدید، گذرمان به روستای دوریق افتاد، روستای خوش آب و هوایی که طرح آبرسانی در آن با سرعت اجرایی می شد.

 

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

در حین بازدید از پروژه آبرسانی روستای دوریق،  حامد محمدی، ناظرعالی پروژه بسیج آبرسانی در خصوص مخزن آب پروژه گفت: این مخزن آب برای بهره مندی 95 خانوار این روستا از آب شرب سالم و پایدار در حال احداث است.

وی با بیان اینکه 34 مخزن در حال حاضر در حال ساخت است، گفت:  آب از طریق تصفیه‌خانه به فاصله ۱۲ کیلومتر از طریق لوله به مخزن روستای دوریق می‌رسد و ظرفیت این مخزن ۷۵ متر مکعب است که برای روستاهای محروم و کم برخوردار با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

بعد از بازدید از مخزن آب روستای دوریق، از مخزن 200 متر مکعبی بکر آباد بازدید کردیم که کار احداث آن به اتمام رسیده بود.

بعد از طی مسافتی، نوبت به بازدید از مخزن تازه کند بکر آباد رسید، این مخزن نیز در حال اتمام بود و کار لوله گذاری از تصفیه خانه تا روستای بکر آباد اجرایی شده بود و تنها لوله گذاری تا مخزن باقی مانده بود.

طبق گفته محمدی، این روستا آب پایدار نداشت و با اتمام پروژه مخزن، مردم ازآب پایدار بهره مند خواهند شد و پیش بینی می شود تا یک هفته به طور کامل به اتمام برسد.

مهاجرت معکوس با اجرای طرح آبرسانی در روستاها

بعد از بازدید از دو پروژه آبرسانی، به مجتمع آبرسانی ستارخان رسیدیم، در بازدید از این طرح، اصغر عبدالله‌ زاده،  طراح  و مشاور پروژه مجتمع آبرسان ستارخان در خصوص این پروژه اظهار کرد: این مجتمع آبرسانی، آب 88 روستا و مناطقی از شهر ورزقان را تامین خواهد کرد، آب از ارتفاع یک هزار و 200 متری سد حاجیلار مس سونگون به این مجتمع می رسد و بقیه طرح به صورت ثقلی اجرایی خواهد شد  ودر این طرح سبز، مصرف انرژی و برق تنها در تصفیه خانه ها خواهد بود.در کل  کشور پروژه هایی چون این طرح، بسیار کم نظیر است .

 

وی افزود: این تصفیه خانه پتانسیل تصفیه آب به میزان 100 لیتر در ثانیه برای 25 سال آتی را داراست.با افزایش جمعیت نیز برای تامین آب هیچ مشکلی نخواهیم داشت، پیش بینی می کنیم اگر از لحاظ تامین مالی با مشکلی مواجه نشویم، تا پایان سال، بهره برداری آزمایشی از این مجتمع و آب دایمی پایدار برای روستاییان آغاز خواهد شد.

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

عبدالله زاده گفت: تجهیزاتی که در این مجتمع به کار رفته، تولیدات ملی و داخلی است و سعی کردیم از توانمندی های داخل کشور بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح های آبرسانی، رفع مشکل آب شرب منطقه، شاهد مهاجرت معکوس نیز در روستاها خواهیم بود.

بعد از بازدید از طرح های آبرسانی ورزقان، با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نشستی در خصوص طرح جهاد آبرسانی برگزار شد.

آذربایجان تا 30 آینده با معضل آب مواجه نمی شود

محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در خصوص توزیع و رفع معضل آب اظهار کرد: دولت ابتکار ویژه ای در قالب طرح جهاد آبرسانی به روستاها جهت رفع معضل آب، بکار گرفته است و در قالب این طرح، ۲۰ هزار روستا در ۲ مرحله آبرسانی می شود.با اجرای این طرح، پیش بینی می کنیم تا 30 سال آینده، در آذربایجان شرقی معضل آبی نخواهد بود.

 

جهاد آب برای داشتن ایرانی آباد

وی افزود: سهمیه آذربایجان‌شرقی در مرحله اول ۱۲۱ و در مرحله دوم ۱۸۳ روستا بود که با رایزنی انجام شده به ۱۷۸ و ۲۳۳ روستا ارتقا یافت و مقرر شده معضل ۵۵۰ روستا از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی  که دارای تنش آبی هستند، رفع شود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح آبرسانی در روستاهای استان، اعتبارات خوبی اخذ گردیده و این اعتبارات به موقع تخصیص یافته که بیشتر به صورت نقدی بوده و در نتیجه آن پروژه های آبرسانی شتاب و در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته اند.

خانی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی جزو پنج استان کشور از نظر پایداری تامین آب محسوب می شود، گفت: اگر مردم استان همراهی کرده و۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند، امسال اوج مصرف را بدون قطعی آب سپری می کنیم.

وی اعلام کرد: 65 درصد مشترکان در آذربایجان شرقی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، با این حال ۲۱.۶ درصدی آب در استان اتلاف می شود  و این درحالیست که استاندارد اتلاف آب در دنیا ۱۵ درصد است که تلاش می کنیم ما نیز به این رقم دست یابیم.

آبرسانی به ۱۰۰ روستای استان با تانکر

وی در خصوص آبرسانی با تانکر در روستاهای استان خاطرنشان کرد: سال گذشته آبرسانی به ۴۰۰ روستا با تانکر اجرایی می شد و با تمهیداتی که برای رفع معضل آب در استان صورت گرفت، امسال این رقم روند کاهشی داشته و پیش بینی می کنیم کمتر از ۱۰۰ روستا در طول تابستان با تانکر آبرسانی شود، البته این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان بارندگی ها دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص طرح آبرسانی مجتمع ورزقان نیز گفت: این پروژه، تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با بهره برداری کامل از این طرح ۸۸ روستا و برخی نقاط شهر ورزقان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.

وی در خصوص قابلیت های مجتمع ستارخان تشریح کرد: این مجتمع شامل تصفیه خانه با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، خط انتقال به طول ۱۷۰ کیلومتر و ۳۴ مخزن است و ظرفیت تصفیه خانه این مجتمع قابل افزایش تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه بوده و برای تامین آب شرب ۲۵ سال آینده مناطق یاد شده طراحی شده است.

وی در خصوص اعتبار پروژه مجتمع ستارخان گفت:  تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان از کل اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومانی این پروژه هزینه شده است.

بهره مندی 410 روستای آذربایجان شرقی از آب سالم

سید رضا حسینی، مجری طرح های جهاد آبرسانی استان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در شهرستان های ورزقان، خداآفرین، کلیبر و هشترود  با اجرای پروژه های آبرسانی در مجمتع های قشلاقات، مجتمع ستارخان و آلمالو کلید خورد، اظهار کرد:  با تدبیر شرکت آب و فاضلاب استان و حمایت استاندار آذربایجان شرقی، در مرحله نخست طرح آبرسانی، تمهیداتی برای آبرسانی به 178 روستای استان اجرایی شد و مقرر شده با انجام این پروژه ها، 15 هزار خانوار و 52 هزار نفر از آب شرب سالم  و پایدار بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع ۴۱۰ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب برخوردار می‌شوند، افزود: در مرحله دوم، مجوز آبرسانی به 233 روستای 21 شهرستان استان را اخذ کردیم و مقرر شده به تمام این روستاها آبرسانی کنیم.در قالب این طرح، سعی کردیم روستاها و مناطقی که با بحران آب مواجه هستند را شناسایی کنیم.

مجری طرح های جهاد آبرسانی استان گفت: مجموع اعتبارات جذب شده در سه طرح آبرسانی ستارخان ورزقان، آلمالو هشترود و قشلاقات کلیبر در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ میلیارد تومان است و برای سال ۱۴۰۱ نیز از محل محرومیت‌زدایی که ۱۰۰ میلیارد تومان بود ۲۷ میلیارد تومان، ۲۸ میلیارد تومان از بودجه عمومی و ۳۵ میلیارد تومان از مسئولیت های اجتماعی مس سونگون جذب شده است.

طبق گفته وی، مس سونگون همچنین تعهد کرده تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این طرح اختصاص دهد.

لازم به ذکر است با برنامه ریزی و اقدام مثبت روابط عمومی استانداری در زمینه بازدید از پروژه های استانی، بازدید از سایر پروژه های جهاد آبرسانی ادامه خواهد داشت.

گزارش تابان حاکی از آن است که طرح جهاد آبرسانی در این استان به نحو احسن در حال اجراست و به نظر می رسد با اجرای این طرح، تا پایان کار دولت سیزدهم، اکثر روستاهای کشور از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شوند و در جای جای میهن اسلامی، هیچ هم وطنی با مشکل آب و تنش آبی مواجه نباشد.

گزارش از مهسا جلیلی

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.