تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر : 7087

وقتی آب از سر یک ملت می گذرد/ تشنه لبان کوزه به دست

وقتی آب از سر یک ملت می گذرد/ تشنه لبان کوزه به دست

سرویس اجتماعی تابان خبر: زمانی آب از آب تکان نمی‌خورد، اما اکنون آبغوره می‌گیریم و چشممان آب نمی‌خورد که جای خالی آب را به چه چیزی پر کنیم، اکنون که موضوع آب و تاب گرفته، باید به همه بگوییم آب در دست دارید نخورید بیایید مشکل کم آبی را حل کنیم، اما آبی از کسی

سرویس اجتماعی تابان خبر: زمانی آب از آب تکان نمی‌خورد، اما اکنون آبغوره می‌گیریم و چشممان آب نمی‌خورد که جای خالی آب را به چه چیزی پر کنیم، اکنون که موضوع آب و تاب گرفته، باید به همه بگوییم آب در دست دارید نخورید بیایید مشکل کم آبی را حل کنیم، اما آبی از کسی گم نمی شود، اکنون که کفگیرها به ته آبکش هایمان خورده باز هم عده ای می گویند آبم است و گاوم است، نوبت آسیابم است! و عده ای دیگر آب زیر پوستشان رفته و با حفر چاه های غیرمجاز در باغ های شخصی خود آب های زیرزمینی را غارت می کنند و آب را برای ماهی گرفتن گل آلود می کنند.

به گزارش تابان خبر، تا وقتی که فرهنگ صحیح مصرف آب در جامعه نهادینه نشود، آخرین قطره های آب در استان نیز رخت می بندد و می رود، مگر اینکه سدی به نام «فرهنگ مدیریت آب» برای مصرف بهینه آن ساخته شود تا آب از آسیاب بیفتد، بلکه فرهنگ شهروندی بیاید و تیمم را باطل کند تا بلکه آبی خوش از گلویمان پایین برود، عده ای بر این باور هستند که آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم، به همین دلیل آب هیچ کداممان به یک جوی نمی رود.

مدیریت صحیح مصرف آب را باید از سر چشمه شروع می کردیم، یعنی نهال این فرهنگ را در فکر کودکان باید بارور کرد و در جامعه پراصالت ما هنرمندانی از جنس دغدغه زندگی میکنند که به جای مسئولان و متولیان فرهنگی آستین بالا زده و خمیر فرهنگ‌سازی را در جامعه ورز می دهند، مسئولانی که همیشه نیمه پر لیوان را نمی بینند و برای نیمه خالی لیوان جشنواره های رسانه ای برگزار می کنند تا از خبرنگاران ایده هایی برای حل معضلات و مشکلات استان کنند، در حالیکه شاید اگر به نیمه پر لیوان نگاه می‌کردند و توانمندی های هنرمندان استان را زیر ذره بین می بردند شاید بهتر از این ها نتیجه می گرفتند.

نمایش عروسکی «اوزون قولاق آریلار» به کارگردانی علی برنون، حفر چاه های غیرمجاز و کم آبی را توسط زنبورهای وحشی به روی صحنه برد و عمق فاجعه را در ذهن کودکان شهرمان ثبت کرد و طبق گفته های این کارگردان هیچ‌ دستگاه متولی در زمینه آب هیچ حمایتی از اجرای این نمایش به عمل نیاورد و تنها اداره کل آموزش و پرورش با ابلاغیه ای مدارس را برای تماشای این نمایش دعوت کرد.

همچنین نمایش «چمچه خاتون» نیز به کارگردانی علی برنون به صورت سیار در روستاهای پر خطر مصرف آب و در حوزه دریاچه ارومیه برای کودکان و کشاورزان به منظور «اصلاح الگوی کشت» نمایش داده شد.

۲۵ هزار کودک سالانه تولیدات نمایش عروسکی گروه «میکا» را تماشا می‌کنند

 

کارگردان نمایش عروسکی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار تابان خبر، با بیان اینکه ۲۵ هزار کودک سالانه تولیدات نمایشی گروه «میکا» را تماشا می کنند، اظهار کرد: حل تمام معضلات و مشکلات کشور در گرو فرهنگ است، با اصلاح فرهنگ تمام مشکلات جامعه را میتوان به راحتی حل و فصل کرد، فرهنگ‌سازی از دوران کودکی با آموزش های اصولی و کاربردی تنها راه خروج یک کشور از بحران می باشد و ما با اجرای نمایش های موزیکال برای کودکان و دانش آموزان آنها را با بحران کم آبی و اثرات جبران ناپذیر آن آشنا کردیم.

وقتی آب از سر یک ملت می گذرد/ تشنه لبان کوزه به دست

وی با بیان اینکه نمایش «اوزون قولاق آریلار» با محوریت محافظت از منابع آبی توسط گروه میکا تولید و به روی صحنه رفت، افزود: این نمایش عدم توانایی زنبورهای عسل را در جنگل روایت می کند، «ویزویزی» و «قیرمیزی» دو زنبور عسل علت خشک شدن گل ها در جنگل را جستجو کردند و در نهایت با حفر چاه های عمیق و غیر مجاز توسط زنبورهای وحشی و یا به اصلاح ترکی «اوزون قولاق آریلار» مواجه شدند که آب های زیر زمینی را غارت کرده و جنگل را با بحران کم آبی مواجه می کنند.

این کارگردان نمایش عروسکی با اشاره به اینکه در این نمایش با زبان حیوانات بحران کم آبی را برای کودکان مطرح کردیم تا آنها به عمق فاجعه پی ببرند، اظهار کرد: این نمایش موزیکال با زبان عروسک و شیطنت دو اثر هنری جدید به نام «اوزون قولاق آریلار» حفر چاه های غیرمجاز و ضربه آن به محیط زیست را به کودکان نشان داد.

برنون با بیان اینکه مردم با خرید باغ شخصی در روستاهای اطراف اقدام به حفر چاه های غیرمجاز می کنند، اظهار کرد: مردم با این اقدام غیراصولی خطرات جبران ناپذیری را به بافت آب های زیرزمینی وارد می کنند و برای جلوگیری از این امر به صورت غیر مستقیم افراد را از عمق فاجعه مطلع کرد، در این میان زبان عروسک تنها زبانی است که به صورت غیرمستقیم مردم را از اقدام غیرقانونی خود آگاه می‌کند.

 

«چمچه خاتون» دیگر از خدا طلب باران نمی کند!

 

این کارگردان همچنین در ادامه با بیان اینکه «چمچه خاتون» دیگر از خدا طلب باران نمی کند، اظهار کرد: در این نمایش «جان بابا» به علت ورشکستگی در مزرعه خود از نوه خود می خواهد تا از «چمچه خاتون» طلب باران کند تا محصولات مزرعه خود را از بالای خشکسالی نجات دهند، اما این عروسک آیینی خواسته آنها را قبول نمی کند و علت این امر را عدم صرفه جویی آب توسط آنها بیان می کند.

برنون از حمایت ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اجرای نمایش «چمچه خاتون» در روستای مصرف پر خطر آب خبر داد و افزود: در سالهای گذشته طرحی برای ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر «اصلاح الگوی کشت» به کشاورزان ارایه داده بودیم، تا گروه نمایش میکا نمایش عروسکی در روستاهای پر خطر و پر مصرف اجرا کند و خوشبختانه با حمایت این ستاد این نمایش به صورت نمایش خیابانی و سیار توسط گروه میکا در روستاهای پرمصرف آب اجرا شد و کودکان با این عروسک آیینی آشنا شدند.

وی با بیان اینکه با سخنرانی و نصب بنر نمی توان یک کشاورز را برای «اصلاح الگوی کشت» متقاعد کرد، اظهار کرد: اجرای نمایش عروسکی موزیکال و بیان مشکلات با زبان عروسک به صورت غیر مستقیم کشاورزان را با عمق مساله و ضرورت آن آشنا کرد.

این کارگردان نمایش عروسکی از اجرای ۳۰ نمایش عروسکی به صورت سیار در روستاهای پرخطر آب در سالهای ۹۵ و ۹۶ خبر داد و افزود: در این نمایش موزیکال راهکارهایی برای کاشت محصول با مصرف کم آب و با سود مضاعف ارایه شد.

یک هزار و ۷۵۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان پُر شده است

با توجه به گفته های مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در فروردین امسال یک هزار و ۷۵۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان پُر شده و از حفاری ۴۷۵ حلقه چاه غیرمجاز جلوگیری شده و دستگاه حفاری نیز توقیف شده است.

به گفته وی، کسری آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی در اولین ماه امسال ۸۵ میلیون متر مکعب بود و با اقدامات صورت گرفته، از برداشت غیرمجاز ۴۸.۸ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی جلوگیری شده است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای، با نصب یک هزار و شش دستگاه کنتور هوشمند، اضافه برداشت آب در ۹۵۳ حلقه چاه جلوگیری و تعدادی چاه نیز پلمب شد.

«بحران کم آبی را جدی بگیریم»، زیرا آب جایگزین ندارد، اگر کشتی سوراخ شود و ناقوس بی آبی به صدا دربیاید، همه ما ناگزیر به غرق در این فاجعه زیست محیطی خواهیم بود، باید محترمانه به مسئولان و متولیان آب بگوییم دیگر نصب بنر و سخنرانی جای خالی آب را پر نمی کند و برای حل این بحران باید با فشردن دست هنرمندان و افرادی که مردم از آنها حرف شنوی دارند، راهکارهای اساسی را به صورت غیرمستقیم و با زبان هنر به آنها ارایه دهیم تا بلکه فرهنگ مصرف صرفه جویی آب را آموزش دهیم، البته اگر هنوز آبی باقی مانده باشد.

گزارش از زهرا ناصران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.