تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
کد خبر : 5791

برنامه ریزی جامع برای دستیابی به ۴۰۰ هزار تن کاتد مس

برنامه ریزی جامع برای دستیابی به ۴۰۰ هزار تن کاتد مس

به گزارش تابان خبر، معبود عباس زاده در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه مس سونگون مسیر و استراتژی خاص خود را دارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با چشم انداز خاص در جهت توسعه‌ی استان و شهرستان پیش رویم تا نتایج و خروجی بزرگ و مطلوبی داشته باشیم. مس سونگون جزو

به گزارش تابان خبر، معبود عباس زاده در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه مس سونگون مسیر و استراتژی خاص خود را دارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با چشم انداز خاص در جهت توسعه‌ی استان و شهرستان پیش رویم تا نتایج و خروجی بزرگ و مطلوبی داشته باشیم.

مس سونگون جزو بزرگ‌ترین معدن مس ایران و خاورمیانه

وی در ارتباط با مس سونگون، تشریح کرد: مس سونگون با هشت الی ۹ درصد اکتشاف جزو بزرگ‌ترین معدن مس ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.

همه شهرستان های متاثر از معدن باید به صورت هم تراز توسعه یابند و از اعتبارات مسئولیت های اجتماعی مس سونگون برخوردار شوند

وی ادامه داد: اکتشافات مس همچنان ادامه دارد و خبرهای خوبی در حوزه‌ی ذخایر مس سونگون در آینده ارائه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اشاره به اهمیت دستگاه‌های حفاری حوزه اکتشافات و میزان حفاری، گفت: مس سونگون از آبان ماه سال گذشته صاحب شرکت تخصصی حفاری شده و شرکت تخصصی اکتشافات شمال غرب در سونگون مستقر شده است به طوریکه هشت دستگاه حفاری آن به ۲۰ دستگاه حفاری ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: بحث آزمایشگاه جامع معدنی نیز موضوع مهمی بود که برای اولین بار در کشور در این زمینه برای مس سونگون کارهای خوبی شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت در حوزه‌ی تولید مطلوب نیست، گفت: در کشور ۵۴ میلیون تن مس تولید می‌کنیم که با این میزان دارای رتبه پنج جهان هستیم یعنی حدود ۱۹ میلیارد تن به عنوان ذخیره داریم و در حال حاضر در تولید در رتبه‌ی ۱۹ جهانی قرار داریم.

عباس زاده با بیان اینکه فاز سوم مس سونگون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این فاز مس در بازار سرمایه پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه نقطه عطف و توسعه‌ی مس سونگون از کاتد است، اظهار کرد: تاکنون که کاتد در استان تولید نمی‌شد اما اکنون تمامی منافع ناشی از این معدن به استان جاری می‌شود، اگر توانستیم کاتد را در مس سونگون تولید کنیم تمام منافع ناشی از این محل را به دست خواهیم آورد در غیر اینصورت منافع استان نهایتا به پنج یا ۱۰ درصد خواهد رسید.

وی تاکید کرد: تولید مس کاتد که در جریان سفر رییس جمهور به استان مورد بهره برداری قرار گرفت نقطه‌ی عطفی در تاریخ این شرکت بود.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با بیان اینکه ۱۰ درصد مجموع ارزش شرکت در بازار سرمایه عرضه می‌شود، گفت: ارز ش دارایی شرکت ۵۲۸ میلیون یورو است.

مس سونگون هیچ مشکل زیست محیطی ندارد

وی با بیان اینکه مس سونگون هیچ مشکل زیست محیطی ندارد، گفت: مخازن اسیدی از استاندارد بالایی برخوردار است به طوریکه در مقابل زلزله های با ریشتر بالا نیز مقاوم هستند.

وی تاکید کرد: پیوست زیست محیطی برای طرح‌های شرکت تهیه شده است، این پروژه به هیچ عنوان مشکل فنی، زیست محیطی و اقتصادی ندارد.

راه اندازی شهرک تخصصی مس ایران

عباس زاده بیان کرد: برای اولین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شهرک تخصصی مس در مس سونگون در ۲۰۰ هکتار ایجاد می‌شود و همچنین پردیس تخصصی فناوری با حضور تمامی دانشگاه‌های استان در این شرکت راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در ورزقان سرمایه گذاری شده است، گفت: امسال نیز از مجموع ۲۳۵ هزار میلیارد تومان تعداد سرمایه گذاری در سفر رییس جمهور، ۱۰۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری این شرکت در استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به توسعه‌ی شهرستان‌های متاثر از فعالیت معادن، ادامه داد: از نظر قانونی در هر مکانی که فعالیت معدنی انجام گیرد خود محل و شهرستان های متاثر اطراف آن از اعتبارات مسئولیت های اجتماعی و منافع آن بهره‌مند می‌شوند، که براساس آن همه شهرستان های متاثر از معدن باید به صورت هم تراز توسعه یابند و از اعتبارات مسئولیت های اجتماعی مس سونگون برخوردار شوند.

خبر از عرفان علیپور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.