تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر : 9851

تئاتر خیابانی آینه تمام نمای فرهنگ بومی است 

تئاتر خیابانی آینه تمام نمای فرهنگ بومی است 

به گزارش تابان خبر، ملیحه واعظ در حاشیه برگزاری ششمین جشنواره سراسری تئاتر تبریزیم با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ها آشتی با فرهنگ غنی و فولکلور بومی است، اظهار کرد: برای فرهنگ‌سازی باید به ادبیات شفاهی و فرهنگ بومی اجدادمان روی بیاوریم، چرا که فولکلور بیانگر هویت، شناسنامه و داشته های فرهنگی یک ملت

به گزارش تابان خبر، ملیحه واعظ در حاشیه برگزاری ششمین جشنواره سراسری تئاتر تبریزیم با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ها آشتی با فرهنگ غنی و فولکلور بومی است، اظهار کرد: برای فرهنگ‌سازی باید به ادبیات شفاهی و فرهنگ بومی اجدادمان روی بیاوریم، چرا که فولکلور بیانگر هویت، شناسنامه و داشته های فرهنگی یک ملت است و تاریخ را برای مردم بازگو می کند.

او با بیان اینکه تئاتر خیابانی آشتی مردم با این هنر است، گفت: اجرای جشنواره های سراسری تئاتر خیابانی فرصتی برای تبادل فرهنگی است و برگزاری این جشنواره ها برای حفظ فرهنگ بومی تاثیر بسزایی دارد.

کارگردان تبریزی با تمجید از همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با فعالیتهای متنوع فرهنگی به ویژه هنرهای نمایشی، خواستار گسترش حمایت از بانوان فعال در عرصه تئاتر شد و افزود: تولید نمایش های آیینی و سنتی مستلزم هزینه است و طراحی و دوخت لباس های سنتی هزینه زیادی را برای کارگردان ها تحمیل می کند، امید است مسئولان با حمایت های مادی و معنوی خود از هنرمندان حمایت نمایند.

واعظ با بیان اینکه من به عنوان یک کارگردان در راستای حفظ فرهنگ بومی خود برای مقابله با تهاجم فرهنگی فعالیت می کنم، اظهار کرد: در حال حاضر فضای مجازی فرهنگی غربی را برای جوانان ما تحمیل می کند و برای مقابله با این امر باید نسل جوان را با فرهنگ غنی خود آشنا کرد.

او ادامه داد: تئاتر خیابانی فضایی برای آشنایی شهروندان با آیین های سنتی بومی است و ضرورت دارد بازسازی داستان ها به منظور حفظ فرهنگ این ملت توسط هنرمندان انجام شود.

کارگردان تبریزی از تحقیق و پژوهش در زمینه ادبیات شفاهی بومی خبر داد و افزود: بنده برای تولید نمایش های آیینی و سنتی در طول سال به روستاهای اطراف به منظور جمع آورس اطلاعات در زمینه ادبیات شفاهی سفر می کنم و تمام نمایش های من تحقیقی و پژوهشی است.

ملیحه واعظ در ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم در بخش جنبی با نمایش «چومچه خاتون» فرهنگ باران خواهی مردم آذربایجان را برای مردم نمایش داد.

شایان ذکر است، ملیحه واعظ در اولین جشنواره آیینی سنتی زنجان سه مقام این جشنواره را در زمینه های کارگردانی، بازیگری و طراحی لباس به خود اختصاص داد.

ششمین جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم پس از چندین سال وقفه به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با همراهی شهرداری مناطق دهگانه، با همدلی موثر شهرداری منطقه ۱، منطقه ۲ و سازمان سیما منظر و دیگر نهادهای متولی در مجموعه ائل گلی تبریز برگزار شد.

مصاحبه از زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.