تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر : 2590

خنثی سازی بمب تحریم با سلاح دانش بنیان

خنثی سازی بمب تحریم با سلاح دانش بنیان

به گزارش تابان خبر، سال جاری بود که مقام معظم رهبری شعار سال را «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گذاری کردند؛ با دقت در فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، قطعا می‌توان تولید را در چنین شرایطی، کلید حل مشکلات و راه عبور از دشواری‌های اقتصادی دانست. اکنون نیز جنگ، جنگ اقتصادی است همانند روزی

به گزارش تابان خبر، سال جاری بود که مقام معظم رهبری شعار سال را «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گذاری کردند؛ با دقت در فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، قطعا می‌توان تولید را در چنین شرایطی، کلید حل مشکلات و راه عبور از دشواری‌های اقتصادی دانست.

اکنون نیز جنگ، جنگ اقتصادی است همانند روزی که دانشجویان دانشگاه تبریز ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ در راه دفاع از میهن اسلامی خود در کارگاه فنی دانشگاه تا پای جان ایستادند و بر اثر بمباران رژیم بعثی شهید شدند، گویی همین دیروز بود که دانشجویان تبریز از تخصص‌های فنی و علمی خود برای تامین نیاز جبهه از جان خود گذشتند، با گذر زمان جنگ تغییر کرده و فناور امروز نیز همان رزمنده‌ی زمان دفاع مقدس است که توانسته با تکیه بر توانمندی و علم خود، جهاد و کشور را از واردات برخی از محصولات مهم و استراتژیک بی نیاز کند.

شرکت‌های دانش بنیان به دلیل توانایی و بومی سازی کامل تولیدات خود، بهترین گزینه برای دور زدن تحریم‌های کشور هستند که روز به روز در حال گسترش‌اند به گفت‌وگویی با مدیر مرکز رشد و پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز جهت معرفی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان می پردازیم.

فعالیت ۸۵ شرکت دانش بنیان برای دور زدن تحریم ها

علی پورزیاد در گفت‌وگو با تابان خبر، با بیان اینکه پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز به عنوان اولین پردیس مستقل علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کند، اظهار می کند: این پردیس به عنوان اولین پردیس مستقل در خردادماه ۱۴۰۱ توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد که در حال حاضر، ۸۵ شرکت دانش بنیان و فناور در آن مستقر هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه می‌توانند ایده و فکر خود را به پردیس علم و فناوری ارائه دهند، می گوید: ایده‌ها توسط شورای فناوری پردیس داوری و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بعد از این مرحله، مشخص می‌شود تیم‌کاری این ایده‌ها به چه صورت بوده و اینکه آیا بازارایده‌ها مورد بررسی قرار گرفته است یا نه؟.

وی ادامه می دهد: بعد از انجام داوری روی هر ایده، تیم‌های دانش بنیان در دفاترپردیس مستقر و فضای کارگاهی جهت نمونه سازی اولیه و حتی تولید در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

مدیر مرکز رشد و پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به حضور شرکت‌های دانش بنیان پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، می گوید: طی دو سال اخیر شرکت‌های دانش بنیان پردیس در نمایشگاه‌های مختلف داخل کشوراز جمله رینوتکس و ژینوتکس و در نمایشگاه‌ کشورهای ترکیه و عراق نسبت به نمایش و معرفی محصولات، حضور فعالی داشتند.

وی با بیان برای اخذ مجوزهایی از جمله جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و سیب سلامت از نام دانشگاه تبریز کمک گرفته می‌شود، می گوید: مکاتبات لازم برای اخذ مجوزها جهت معرفی محصولات توسط پردیس انجام می‌شود همچنین ارتباط خوبی با رسانه و مطبوعات برای معرفی محصولات داریم که در مجموع این عوامل باعث می‌شود تا تیم‌ها مجوز دانش بنیانی را دریافت کنند.

وی با اشاره به فعالیت انواع شرکت‌های دانش بنیان پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز در حوزه‌های مختلف، بیان می کند: حدود  ۱۲ شرکت در رشته‌های مهندسی مکانیک، هفت تیم در رشته مهندسی برق، ۱۰ تیم در حوزه شیمی و مهندسی شیمی، ۱۹ تیم در رشته فناوری اطلاعات، پنج تیم در رشته مهندسی عمران و اخیرا چندین تیم نیز از تلفیق رشته‌های مختلف و علوم انسانی، صنایع دستی و فناوری اطلاعات در این مرکز فعالیت می‌کنند.

۷۵ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان

پورزیاد اظهار می کند: مجموع فروش شرکت‌ها در گذشته به کم‌تر از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسید ولی طی دو سال اخیر در راستای تحقق شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری، فعالیت شرکت‌های مستقر در پردیس افزایش یافته است به طوریکه سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز حاصل شده است.

وی با اشاره به مراحل تاسیس پردیس علم و فناوری، می گوید: پردیس متشکل از مراکز نوآوری و مراکز رشد است، به گونه‌ای که پردیس ابتدا تحت عنوان مرکز نوآوری فعالیت می‌کند و سپس در مرحله‌ی بعد به مرکز رشد ترقی و بعد از آن نیز به پردیس علم و فناوری و در مرحله ی نهایی به پارک علم و فناوری تبدیل می‌شود.

وی با انتقاد از نبود پارک و علم فناوری در دانشگاه‌ها، می گوید: علی رغم اینکه پارک های علم و فناوری زیادی در اکثر دانشگاه‌های تهران به راحتی ایجاد می‌شود اما در شهر تبریز قانونی گذاشته شده که ایجاد پارک و علم فناوری فقط مختص استان است و ایجاد پارک علم و فناوری برای دانشگاه‌ها طبق قانون ممنوع اعلام شده است حال آنکه تنها دانشگاه تبریز با بیش از ۲۴ هزار دانشجو، ۹۰۰ هیئت علمی و یک هزار نفر کارمند نیازمند ایجاد مجموعه ای بزرگ تر جهت ارائه ی ایده‌هاست.

مدیر رشد و پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز ادامه می دهد: بعد از استقرار ۸۵ شرکت دانش بنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز، اکنون ۶۵ شرکت نیز برای ورود به این پردیس، در صف ورود قرار گرفته‌اند ولی به دلیل نبود فضای کافی فعلا در صف انتظار باقی مانده‌اند، برای رفع این مشکل به ایجاد مراکز نوآوری در هشت دانشکده ورود پیدا کرده‌ایم تا در محل دانشکده‌های مختلف، مراکز نوآوری مرتبط با هر رشته تحت نظارت پردیس ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد پارک علم فناوری و پردیس‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های مختلف تبریز، می گوید: ضرورت دارد مسئولان و نمایندگان برای ایجاد پارک علم و فناوری و پردیس علم و فناوری در دانشگاه های مختلف تبریز اهتمام جدی بورزند تا بستری مناسب برای پذیرای تیم های فناور و دانش بنیان فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، تاکید می کند: نهادینه کردن فرهنگ دانش بنیان، یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است ولی این درحالیست که تعریف و مفهموم دانش بنیان هنوز برای برخی به خوبی مشخص نشده است.

 

پذیرای ایده‌هایی هستیم که مبتنی بر فناوری و علم است

 

پور زیاد با بیان اینکه ایده‌ای که در شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌شود باید دارای چهار مشخصه باشد، می گوید: ایده‌ی دانش بنیانی باید مبتنی بر تحقیق و توسعه باشد؛ چرا که یک شبه نمی‌توان محصول دانش بنیان به بازار ارائه داد، همچنین برای محصول ارائه شده به بازار باید از فناوری سطح بالا استفاده شود و محصول مبتنی بر تجاری سازی و دارای مشتری مورد نیاز خود باشد، همچنین یک اتفاق مثبت مانند کاهش قیمت تمام شده یا افزایش کیفیت محصول را رقم بزند .

وی در خصوص تسهیلاتی که برای تیم‌های دانش بنیان مرکز ارائه می‌شود، ادامه می دهد: تسهیلات به دو صورت مالی و غیرمالی برای افرادی که به عنوان دانش بنیان در این پردیس فعالیت می کنند، ارائه می‌شود.اکنون با توجه به کارهای تخصصی انجام شده، صندوق پژوهش و فناوری استان را داریم که دانشگاه تبریز جزوی از سهام داران این صندوق است. از سال ۱۴۰۰ تاکنون بالای چهار میلیارد تومان تسهیلات به تیم ها ارائه شده است، همچنین شرکت های دانش بنیان نیز از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

وی با اشاره به استقبال دانشجویان از فعالیت در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز، یادآور می شود: با توجه به ابعاد و وسعت دانشگاه تبریز، امکانات پردیس جوابگوی فعالیت خیل عظیم دانشجویان نیست و به دلیل نبود فضای کافی هنوز شرمنده این عزیزان هستیم که البته تاکنون اقدامات اولیه عمرانی را با حمایت هیئت رئیسه دانشگاه برای ایجاد پارک علم و فناوری در فضای ۵۰ هکتاری آغاز کرده‌ایم، اکنون کارگاه ها در دست تاسیس است.

مدیر مرکز رشد و پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز  ادامه می دهد: دانشجویان حتی به یک اتاق یا میز کوچک برای انجام فعالیت‌های خود راضی هستند، ما هر چه در توان داریم سعی می‌کنیم اتاق یا میز مشارکت مناسبی برای پیشبرد فعالیت‌ها در اختیارشان قرار دهیم.

وی با اشاره به یکی از اقدامات تیم‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز که زمان کرونا توانستند با فناوری ساده در کنار مردم باشند و گرهی از مشکلات را باز کنند، می گوید: زمان شیوع پاندمی کرونا، روزانه ۶۰۰ هزار ماسک توسط شرکت‌ها درپردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز تولید می‌شد، به طوریکه تیم‎‌‌ها دستگاه ماسک زن تولیده کرده و روزانه هزاران ماسک تولید می‌کردند.

توزیع ضدعفونی تولیدی شرکت‌های دانش بنیان به مردم در زمان کرونا

وی ادامه می دهد: سال ۹۸ که پاندمی کرونا شیوع کرد بسیاری از مردم مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده و ماسک داشتند، برهمین اساس اساتید برجسته شیمی دانشگاه تبریز، دکتر مهکام و اسدپور فرمالسیون را برای تولید ضدعفونی کننده ارائه کردند، تیم‌ها در عرض دو یا سه روز بدون استراحت و بی خوابی محلول های ضدعفونی کننده را تولید کردند که فردای آن روز مردم با بطری یک و نیم لیتری برای دریافت محلول صف بسته بودند، این پروسه حدود دو ماه طول کشید و دوستان هیچ استراحتی نداشتند و حتی در یکی از مصاحبه ها اداعا کردم که اگر احتکارکنندگان، ضدعفونی در اختیار مردم قرار ندهند ما محلول های تولیدی در دانشگاه تبریز را به طور رایگان از میان نرده‌های دانشگاه به مردم ارائه خواهیم داد که البته با قدرت رسانه طی چند روز بعد ضدعفونی و ماسک در بازار افزایش یافت.

پورزیاد با اشاره به تولید محصولات مختلف در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز، تشریح می کند: تولید اکثر کیت‌های تشخیص مبتنی بر فناوری نانوی سرطان و کرونا، محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های جدید کشاورزی مانند ساخت دستگاه های هوشمند حوزه کشاورزی، تولید روغن موتور با فناوری نانو، تولید بتن با نانو، تولید دستگاه تشخیص خرابی فیبر نوری اوتی دی آر برای اولین بار در کشور، تولید لامپ هوشمند ، تولید سامانه تشخیص سوانح جاده ای و تصادفات، تولید رکتورها، تولید تبدیل مواد معدنی به ارزش افزوده، فناوری اطلاعات قرائت کنتور با هوش مصنوعی از جمله محصولات این مرکز است.

وی ادامه می دهد: بسیاری تصور می‌کنند که دانش بنیان فقط باید محصول تولید کند درحالیکه دانش بنیان می تواند تولید و خدمت را یکجا به جامعه ارائه دهد، تولید محصولات فرهنگی و فعالیت شرکت‌های خلاق در حوزه علوم انسانی نیز از دیگر اقدامات شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با تاکید برارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه، می گوید: دفتر پنج هلدینگ بزرگ صنعتی آذربایجان مانند مس سونگون، شیرین عسل، تراکتورسازی شرقی و غیره در راستای ارتباط و پیوند دانشگاه و صنعت در این پردیس مستقر هستند.

پای صحبت‌های دو نفر از مدیرعامل شرکت‌ها دانش بنیان پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز نیز می‌نشینیم که از دوران دانشجویی برای تولید زحمات فراوانی کشیده‌اند، این تولیدکنندگان علاوه برجلوگیری از خروج ارز از کشور، محصولات خود را به برخی کشورهای خارجی نیز صادر می‌کنند.

پگاه باوفا – مدیرعامل شرکت سپید صنعت سرخه و فارغ التحصیل رشته مهندسی مواد فعالیت خود را از سال ۹۶ در حوزه رنگدانه آغاز کرده است.

باوفا با بیان این‌که در حال حاضر شرکت در زمینه تولید دو محصول پیکمنت و گلس لایند فعالیت می‌کند، می گوید: کارتیمی ما در زمینه فرآوری مواد معدنی و بومی سازی پیکمنت‌ها به ویژه پیکمنت دی اکس تیتانیوم و اکسیدهای آهن است که تمامی این محصولات مورد نیاز کشور و وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه در طول فعالیت خود به تکنولوژی ساخت مخازن و راکتورهای گلس لایند دست یافتیم، یادآور می شود: واردات این مخازن به داخل کشور به دلیل تحریم‌ها ممنوع است ولی ما توانستیم لوله و اتصالات گلس لایند، مخازن نگهداری اسید و راکتورهای تک جداره و دو جداره، پره‌ها و همزن‌های گلس لایند و کریستالایزر و تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی گلس لایند را تولید کنیم.

 

جلوگیری از خروج ارز با تولید مخازن مورد نیاز شرکت‌های داروسازی

موسس این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه واردات پیکمنت رنگدانه سالانه باعث خروج مقدار زیادی ارز از کشور می‌شود، می گوید: شرکت ما اولین شرکت دانش بنیان در فرآوری مواد معدنی است، چنین ایده و دستیابی به این تکنولوژی به خاطر ممنوعیت واردات مخازن برای فرآوری سنگ معدنی به ذهنمان رسید و ما با هزینه کم‌تر و قیمت تمام شده‌ی کم، موفق شدیم مخازن را در داخل کشور تولید کنیم، قطعا مهندسان چاره ای جز ساختن یا یافتن راهی برای مشکلاتشان ندارند.

وی با اشاره به ویژگی راکتورهای گلس لایند، می گوید: عدم چسبندگی و قابلیت جوشاندن موادی مانند اسید سولفوریک در دمای بسیار بالا از ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود، همچنین راکتورهای گلس لایند بیس و اساس شرکت‌های داروسازی هستند اگر چنین محصولی وجود نداشته باشد قطعا هیچ دارویی در داخل کشور تولید نمی‌شود.

وی تاکید می کند: وابسته به داخل هستیم و تمامی مواد مورد استفاده را از کشور غنی خود برای تولید محصولات دانش بنیانی، فراهم می‌کنیم.

ما را مسخره نکنند، تسهیل کارهای اداری برای اخذ جواز تنها خواسته‌ی دانش بنیان

باوفا با انتقاد از سخت گیری نهادهای دولتی و طولانی بودن پروسه‌های اداری در مسیر شرکت‌های دانش بنیان، می گوید: متاسفانه در ادارات دولتی بسیار اذیت می‌شویم علی رغم اعلام بخش‌نامه‌ها در راستای تحقق شعار سال، بروکراسی‌های اداری، شرکت‌های دانش بنیان را اذیت می‌کند حتی بارها شده برخی ما را مسخره کرده اند که چرا دانش بنیان شده‌ و ادعای همه کاره شدن داریم؛ در حالی که ما چنین ادعایی نداریم تنها خواستار تسهیل کارهای اداری برای اخذ جواز تاسیس هستیم ولی برخی فقط به جای تسهیل کار شرکت دانش بنیان فقط سنگ اندازی می‌کنند، طرفی که حتی با اصطلاح راکتور آشنایی ندارد به عنوان مسئول نشسته و برای ما تصمیم گیری می کند.

وی تاکید می کند:علی رغم داشتن کشوری غنی، دانشجویان ما به جای تحصیل در داخل کشور سوق بیشتری برای تحصیل در خارج از کشور دارند، معتقدم باید فضا را برای آن ها فراهم کنیم تا به راحتی در کشور غنی و متمدن خودمان تحصیل کنند ولی متاسفانه با وجود پتانسیل مراحل را برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل نمی‌کنند به طوریکه دانشجو ناامید شده و برای شکوفایی استعداد خود به خارج مهاجرت می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون در مجموعه برای ۲۴ نفر اشتغال زایی شده است که البته در سال آتی این تعداد افزایش خواهد یافت، می گوید: راکتورهای گلس لایند را تجاری سازی کردیم و بسیاری از شرکت‌های معتبر استان برای همکاری با ما تمایل داشته‌اند.

احسان باقری- دانشجوی مقطع دکتری مهندسی پزشکی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان در زمینه تولید دستگاه‌های پزشکی و ورزشی است در خصوص فعالیت شرکت دانش بنیان تولید دوچرخه از سال ۹۴، اظهار می کند: تمامی مراحل  ۸۶ دستگاه ورزشی شرکت را با طراحی و اصول مهندسی، بیولوژیکی و بیومکانیکی در کارگاه شرکت تولیده کرده‌ایم.

محصول ما با دستگاه‌های ورزشی اروپایی و آمریکایی رقابت می‌کند

وی با تاکید بر اینکه ادعا می‌کنیم این دستگاه‌ها با دستگاه‌های ورزشی اروپایی و آمریکایی رقابت می‌کند، می گوید: دستگاه دوچرخه‌ی ایرانی در مقایسه با دستگاه‌های خارجی مزایای قابل توجهی دارد به طوریکه قیمت دستگاه‌های ورزشی تولید شده در کارگاه ما، یک سوم قیمت کمتری از دستگاه‌های خارجی دارد.

وی با بیان اینکه استانداردهای لازم در دوچرخه های تولیدی شرکت به خوبی رعایت شده است، ادامه می دهد: کیفیت و امکانات دستگاه‌های دوچرخه ثابت در مقایسه با دستگاه خارجی بسیار بالا است، همچنین ضمانت و خدمات پس از فروش نیز به مشتریان ارائه می شود در حالی که دستگاه های خارجی هیچ ضمانتی در مقابل مشتریان ندارند، همچنین نشان دادن میزان اکسیژن خون، تعداد ضربان قلب، کالری مصرفی، مسافت و سرعت دوچرخه سوار به خوبی در این دستگاه قابل مشاهده است وزن این دستگاه ۸۰ کیلوگرم بوده و همزمان تمام عضلات بدن بدرگیر ورزش می‌شود.

باقری ادامه می دهد: داشتن وزن کم و هزینه نگهداری ارزان، حمل آسان این دستگاه و چندکاره بودن این دوچرخه‌ها کاربرد این دستگاه از مزایای قابل توجه این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه این دوچرخه‌ها برای اولین بار در کشور تولید می‌شود و قطعا ارز آوری خوبی برای کشور دارد، خاطرنشان می کند: با شیوع بیماری کرونا و افزایش آپارتمان نشینی، مردم با خرید این دستگاه به راحتی می‌توانند تمامی تجهیزات کامل یک باشگاه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه علاوه بر توزیع محصولات خود در داخل کشور، آن‌ها را به کشورهای ترکیه و عراق نیز صادر می‌کنیم، می گوید: این دستگاه با برند «شرکت قلب صنعت جهان» در سایر کشورها نیز عرضه می‌شود و طی یکسال گذشته که به تولید انبوه رسیده‌ایم تاکنون سه قرارداد با مبلغ پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با کشور ترکیه منعقد کرده‌ایم تا محصولات خود را به این کشور صادر کنیم.

موسس این شرکت دانش بنیان خاطرنشان می کند: تاکنون به طور مستقیم برای هفت نفر و به طور غیرمستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال زایی کرده ایم البته با گسترش خط تولید، تعداد نفرات را افزایش می‌دهیم.

براساس این گزارش؛ قطعا شرکت‌های دانش بنیان در خط‌ مقدم میدان مبارزه با هجمه محصولات فرهنگی و محتوایی بیگانه قرار دارند و توجه و بستری سازی مناسب برای فعالیت این شرکت‌ها، می‌تواند بهترین راه برای عبور از تحریم‌ها و افزایش تولید داخلی شود؛ بنابراین باید تمام قد و مسئولانه از ایجاد کسب‌وکارهای خلاق که منجر به خلق محتوا یا محصولی می‌شود، حمایت کرد تا پیروز میدان تهاجم فرهنگی و اقتصادی باشند.

گزارش از لیلا جلیلی

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.