تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 6518

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در تبریز آغاز شد

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در تبریز آغاز شد

به گزارش تابان خبر، این جشنواره در ۲ بخش پژوهشی و اجرا از امروز، چهاردهم تا شانزدهم تیرماه برگزار می‌شود. بخش پژوهشی این جشنواره صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز و بخش اجرای صحنه‌ای نیز بعد از ظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مجموعه فرهنگی هنری تربیت برگزار

به گزارش تابان خبر، این جشنواره در ۲ بخش پژوهشی و اجرا از امروز، چهاردهم تا شانزدهم تیرماه برگزار می‌شود.

بخش پژوهشی این جشنواره صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز و بخش اجرای صحنه‌ای نیز بعد از ظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مجموعه فرهنگی هنری تربیت برگزار می‌شود.

در نخستین روز بخش پژوهشی این جشنواره نازیلا جنتی از محققان حوزه موسیقی عاشیقی مطالبی را پیرامون “روایت و موسیقی عاشیقی” ارائه کرد و طی آن به اهمیت و پیشینه‌ موسیقی عاشیقی در آذربایجان و همچنین جایگاه این هنر در فرهنگ و آداب و رسوم منطقه پرداخت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم گفت: در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران میزبان استانهای آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل و گیلان هستیم.

علی محرمی خاطرنشان کرد: شانزدهمین جشنوارۀ منطقه‌ای موسیقی نواحی ایران پیرامون «تنوع‌ موسیقایی قومی بر اساس وحدت سنت‌های اقوام ایران» و بر پایۀ «خلاقیت‌های موسیقایی بااصالت» با امکان حضور انواع موسیقی آوازی و سازی اقوام در حوزۀ ایرانِ فرهنگی برگزار می شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: وحدت در کثرت موسیقایی شعار شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران است.

محمدعلی مرآتی در نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره‌ی شانزدهم موسیقی نواحی با هدف تعالی و بهینه‌تر شدن و همچنین استفاده‌ از ظرفیت سایر استان ها و فراگیری آن در پنج منطقه در حال برگزاری است و استانهای شمالغرب نیز با مرکزیت آذربایجان‌شرقی این جشنواره را برگزار می‌کنند.دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: ایران تنها کشوری است که رابطه ژنتیک بین موسیقی رسمی و موسیقی اقوام در آن وجود دارد و خود اقوام در طول سالیان متمادی تصمیم گرفته‌اند برای وحدت موسیقی فراقومیتی را تشکیل دهند

وی درباره محور اصلی و تمرکز موضوعی جشنواره شانزدهم گفت: امسال طرح “ایران فرهنگی” را با هدف وحدت در کثرت موسیقایی در نظر گرفته‌ایم. واژه‌ی وحدت در کثرت که معادل unity diversity است و کلیدواژه‌ای در موسیقی‌شناسی اقوام در دنیا به شمار می‌رود و هدف ما در این جشنواره این است که در مناطق مختلف ایران، به تنوع و کثرت موسیقایی در عین وحدتی که ما به آن «ایران» می‌گوییم توجه کنیم.

مرآتی اظهار کرد: دو نوع موسیقی در این منطقه وجود دارد که شامل موسیقی موغامی و عاشیقی است که از رشته‌های پیوند بین موسیقی رسمی و مردمی است.

وی موسیقی عاشیقی را به مثابه ستاره درخشانی دانست که در این منطقه نورافشانی می‌کند.

مرآتی افزود: ما در موسیقی شناسی معاصر، موسیقی‌های مختلف مناطق را در یک حوزه می‌بینیم و این تنوع و کثرتی که این اقوام برای ساختن موسیقی‌شان به صورت اصیل دارند، چیزی بوده که ما به آن توجه داشته‌ایم.

روز پنجشنبه پانزدهم تیرماه نشست پژوهشی این جشنواره با حضور آرمین فریدی با موضوع موسیقی تالشی و روز جمعه شانزدهم تیرماه نشست پژوهشی با حضور شهباز شاهین‌پور با موضوع موسیقی کردی مکریانی از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار می شود.

همچنین در بخش اجراهای صحنه‌ای امروز / چهارشنبه / چهاردهم تیرماه سونار نجاری از آذربایجان‌شرقی، عاشیق علی سلیمی از آذربایجان‌شرقی، عاشیق ستار خدایی از زنجان و حسین رسولی از آذربایجان‌شرقی اجرا دارند.

روز پنجشنبه پانزدهم تیرماه شهریار صدیق از آذربایجان‌شرقی، عاشیق غلامرضا اژدری از آذربایجان‌غربی، آرمین فریدی از گیلان و عاشیق ایرج خداوردی از اردبیل و همچنین روز جمعه شانزدهم تیرماه عاشیق علی کریمی و عاشیق حسن اسکندری از آذربایجان‌شرقی، عاشیق علی محمدی از اردبیل، هاوره شاهین پور از آذربایجان غربی و اسد نوری از گیلان و عاشیق قربان پورولی از آذربایجان‌غربی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل مجموعه فرهنگی هنری تربیت اجرا خواهند داشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.