تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر : 9591

معرفی بوم گردی‌‌های آذربایجان شرقی به عنوان خانه صنایع دستی

معرفی بوم گردی‌‌های آذربایجان شرقی به عنوان خانه صنایع دستی

به گزارش تابان خبر، مریم جلالی در نشست خبری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران_تبریز اظهار کرد: به مناسبت برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری، با اشاره به ثبت جهانی کندوان به عنوان نخستین روستای گردشگری، اظهار کرد: آذربایجان ریشه در فرهنگ ما

به گزارش تابان خبر، مریم جلالی در نشست خبری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران_تبریز اظهار کرد: به مناسبت برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری، با اشاره به ثبت جهانی کندوان به عنوان نخستین روستای گردشگری، اظهار کرد: آذربایجان ریشه در فرهنگ ما دارد اگر بخواهیم به فرهنگ آن توجه کنیم کسی نمی‌تواند آذربایجان شرقی را با وجود چنین ابنیه، فرهنگ، ادبیات، موسیقی و طبیعت آذربایجان کمرنگ کند؛ زیرا این خطه از غذا گرفته شیرینی و میراث همه گنج برای اقتصاد توسعه مبتنی بر فرهنگ و زیست بوم است.

وی ادامه داد: صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان است وقتی صنایع دستی به فروش می رسد قصه‌ی خود را با خود نیز می برد، فروش صنایع دستی فروش یک کالا نیست بلکه عزیمت یک فرهنگ است.

وی بیان کرد: اهالی رسانه موتور محرکه معرفی حوزه فرهنگ هستند نباید تنها به معرفی بسنده کنند بلکه باید به آموزش نیز برسند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: رسانه چشم و گوش ما برای پیدا کردن موانع، خلاء و کم کاری ها در تمامی حوزه ها و شناسایی ظرفیت ها است، نمایشگاه ملی نیز یکی از سیاست‌ها محسوب می شود سال های اخیر نیز برگزار شد ولی وقفه هایی در آن ایجاد شد.

وی با اشاره به داوری مهر اصالت ملی، گفت: تبریز به عنوان مهر اصالت ملی محسوب می شود و برای شهرهای همجوار جهت ارزیابی کالا به عنوان مهر اصالت ملی عمل می کند.

وی ادامه داد: عملیات و اقداماتی مانند نمایشگاه را مثل یک جرقه می دانیم اکنون نمایشگاه ها بار آموزشی دارند و تبریز زمینه ی این را دارد تا به یک برند تبدیل شود پیشنهاد کرده ایم تا حراج تبریز به عنوان یک اتفاق فرهنگی و اجتماعی در حوزه ی صنایع دستی نیز اتفاق بیافتد .

جلالی ادامه داد: صنایع دستی نیاز دارد حراج شود زیرا صنایع دستی قیمت کاذب ندارد و در آن با بازار سیاه و غیره روبرو نخواهیم شد و امیدواریم رویداد حراج تبریز برای آثار فاخر صنایع دستی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه تسهیل گری در اتحادیه صنایع دستی یکی از موضوعات پیگیری در این سفر بوده است، گفت: آذربایجان شرقی قطب گردشگری نیز محسوب می شود و تمامی بوم گردی های آذربایجان شرقی را قرار است به عنوان خانه صنایع دستی اعلام کنیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه سعی کرده ایم صنایع دستی در دولت سیزدهم محور توجه قرار بگیرد، گفت: اکنون از محل تبصره ۱۸ می توانیم وام های بیشتری را اختصاص دهیم، ما همیشه تسهیلات را به تولید داده آیم در حالیکه تولید بدون مشتری فایده ای ندارد امسال در نمایشگاه های ملی وام تشویق تقاضا ارایه می دهیم که اکنون این وام برای تبریز ۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و هر فرد می تواند وام ۲۰ میلیون تومانی ویژه نمایشگاه برای خرید صنایع دستی اخذ کند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت های ملی باید منجر به انسجام شود، گفت: حفاظت از ثبت باید منجر به تولید و فروش شود و باید رونق اقتصادی و کسب کار را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق تبصره جدید وزارتخانه اگر ثبت های ملی راکد و ایستا باشند و نتوانند رونق داشته باشند تصمیم به لغو ثبت ملی خواهیم کرد.

جلالی با تاکید بر اینکه علاقمندی به صنایع دستی ایران در جهان فوق العاده است، گفت: آذربایجان شرقی نیز به دلیل دارا بودن مراودات مرزی به خوبی می تواند از این پتانسیل استفاده کند.

وی بیان کرد: سهم ما از اقتصاد و بازار صنایع دستی نزدیک به ۱۷ همت است که امیدواریم این سهم را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ثبت های ملی امتیاز نیست بلکه یک مسولیت محسوب می شود، گفت: باید توجه ویژه نسبت به ثبت های ملی داشته باشیم در واقع یک پروتکلی برای کندوان باید طراحی شود تا این کمپین برای کندوان تمامی هویت های بصری را در بر بگیرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  ادامه داد: از اینجا به بعد تمامی هنرمندان باید مضمون کندوان را پیدا کنند، در جهان برای شخصیت پردازی هر اتفاقی دانشی وجود دارد، وزارتخانه نیز برای کندوان در حوزه زیر ساخت‌ها برنامه‌های خوبی دارد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.