تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر : 5064

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

سرویس اقتصادی تابان خبر: زمانی که طرح هادی در سال 78 با هدف توسعه و عمران روستاها و شهرهای کشور کلید خورد، کسی نمی دانست که همین طرح کارشناسی شده بتواند با نقشه راه منسجم و کارشناسی شده از سوی بنیاد مسکن منجر به آبادانی، توسعه و عمران روستاها و شهرهای کشور شود. پیشتازی آذربایجان

سرویس اقتصادی تابان خبر: زمانی که طرح هادی در سال 78 با هدف توسعه و عمران روستاها و شهرهای کشور کلید خورد، کسی نمی دانست که همین طرح کارشناسی شده بتواند با نقشه راه منسجم و کارشناسی شده از سوی بنیاد مسکن منجر به آبادانی، توسعه و عمران روستاها و شهرهای کشور شود.

پیشتازی آذربایجان شرقی در بهسازی روستاها

حجت اله سروری – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با تابان خبر، با اشاره به وجود ۲۷۵۴ روستای دارای سکنه، و ۲۰۲۰ بالای ۲۰ خانوار، گفت: تاکنون نقشه برداری و مطالعات طرح هادی برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار و همچنین موضوع بازنگری طرح هادی  برای 750 روستا انجام شده است، سالانه باید ۲۰۰ روستا سالانه باید بازنگری شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ وظیفه سند دار کردن مساکن روستایی را بر عهده گرفته ایم، گفت: از ۳۰۵ هزار واحد روستایی، بالای ۷۵ درصد سند مالکیت گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌ هادی روستایی، گفت: تاکنون عملیات اجرایی 20‌هزار و ۲۰ روستا، در واقع ۵۰ درصد طرح هادی از یک تا فاز چهارم اجرایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بحث مقاوم سازی مساکن روستایی از سال ۱۳۸۴ مطرح است، گفت: از ۳۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان، تاکنون 154 هزار واحد مقاوم سازی شده است.

وی با اشاره به استقرار 105 دفتر فنی روستایی در شهرستان ها و ۴۰۰ ناظر فنی مساکن روستایی، اظهار کرد: تاب آوری واحدهای مساکن روستایی ما بسیار ارتقا یافته است،همچنین سالانه ۱۲ هزار واحد مسکن در روستاها استان مقاوم سازی می‌شود.

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

 

تور رسانه ای برای بازدید از روند اجرای طرح هادی در روستاهای استان

برای آگاهی از اقدامات اساسی بنیاد مسکن در زمینه اجرای طرح هادی در بسیاری از روستاهای استان، تور رسانه ای برای اصحاب رسانه برنامه ریزی شد و سفر اصحاب رسانه برای بازدید از طرح های هادی، از شهرستان مراغه کلید خورد.

سفر به روستاهای شهرستان مراغه

به همراه تیمی از خبرنگاران استان عازم شهرستان مراغه شدیم، نخست خلیل احمدیان، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مراغه در جمع اصحاب رسانه در خصوص آمار مربوط به بهسازی مسکن روستاهای شهرستان مراغه اظهار کرد: طرح هادی در 163 روستای این شهرستان اجرا می شود.

وی افزود: تاکنون در 71 روستای مراغه این طرح به اتمام رسیده و همچنین 126 روستای این شهرستان برای اجرای این طرح مورد مطالعه قرار گرفته و 50 روستا نیز مورد بازنگری قرار گرفته و برای مسکن های 128 روستا، 14 هزار و 907 فقره سند، صادر شده است.

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

وی در خصوص کل تسهیلات بنیاد مسکن شهرستان مراغه تشریح کرد: 15 هزار و 30 سهمیه برای این شهرستان تخصیص یافته و از این سهمیه، 11 هزار و 769 مورد، عقد قرارداد شده است.

طبق گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان مراغه، شهرستان مراغه در امر مقاوم سازی مسکن های روستای از میانگین استانی که 50 درصد است، پیشی گرفته و 59 درصد در این زمینه پیشرفت داشته است.

وی در خصوص اقدامات عمرانی انجام گرفته در روستاهای این شهرستان بر اساس طرح هادی، گفت: 52 هزار و 738 مترمربع در کل روستاهای این شهرستان، سنگ فرش اجرا شده و متراز جدول گذاری اجرا شده در کل روستاهای مراغه، 90 هزار و 648 متر است.

وی ادامه داد: متراژ آسفالت اجرا شده در کل روستاها، 612 هزار و 525 متر مربع است و در کل روستاهای این شهرستان به مساحت هشت هزار و 200 متر، دیوار ساحلی اجرا شده و متراژ پیاده رو سازی اجرا شده در کل روستاهای این شهرستان، 25 هزار مترمربع است.

اجرای طرح هادی و بهسازی معابر در 52 درصد از روستاهای استان

حسین اکرمی‌وش، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری در خصوص عملکرد این بنیاد در زمینه طرح هادی و بهسازی روستاهای استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در اجرای طرح هادی در روستاهای استان در کشور پیشتاز است و از میانگین کشوری پیشی گرفته است، اعلام کرد: طرح هادی و بهسازی روستاها در دو هزار و 20 روستای استان اجرایی شده است .

وی افزود: در سال جاری، اعتبار 450 میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی در روستاها در نظر گرفته شده که از این مبلغ، اعتبار 300 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

به گفته وی، معابر یک هزار و ۵۰ روستای استان در قالب طرح هادی، زیرسازی، جدول گذاری، پیاده روسازی، آسفالت و سنگ فرش شده و به منظور بهسازی معابر روستایی، از محل قیر رایگان با تخصیص ۱۹۶ میلیارد تومان، بیش از ۲ و نیم میلیون مترمربع آسفالت ریزی در استان اجرا می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون، برای 733 روستای استان، بازنگری طرح هادی صورت گرفته است.

کرمی وش گفت: امسال همچنین برای بیش از ۱۰ هزار خانه روستایی در آذربایجان شرقی سند مالکیت صادر می‌شود.

بازدید از روند اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان مراغه

بعد از نشست خبری مدیرکل بنیاد مسکن مراغه، تیم رسانه راهی روستاهای مراغه شد، روستاهایی که برخی در صعب العبورترین نقاط استان واقع شده و دارای مناظر بسیار چشمگیر و زیبایی است.

نخست وارد روستای یایشهری شدیم و از پروژه های طرح هادی در آن بازدید کردیم.روستای یای شهری، یکی از زیباترین روستاهای شهر مراغه است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده و در 30 کیلومتری شهرستان مراغه قرار دارد.

 

این روستا به لحاظ واقع شدن در منطقه توریستی و پتانسیل گردشگری و همچنین آب و هوای خوب و طبیعت سرسبز آن از اهمیت ویژه ای در شهرستان مراغه برخوردار است .

از این روی پذیرای گردشگران و میهمانان از شهرهای همجوار جهت استراحت و گردشگری در فصول بهار، تابستان و پائیز شده است.با اجرای طرح هادی و بهسازی خانه های روستایی، احداث دیوار ساحلی، سنگ فرش معابر و آسفالت ریزی در این روستای توریستی، به نظر می رسید دیگر دست یابی به آن به سختی گذشته نباشد و بیش از پیش این روستا پذیرای مسافران و گردشگران باشد.

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

سنگ فرش اجرا شده توسط بنیاد مسکن، معابر روستای یای شهر را مزین کرده بود، بسیاری از خانه ها نیز بهسازی شده بود و طبق گفته بسیاری از اهالی روستا، با اجرای طرح هادی در این روستا و بهسازی مسکن های روستایی و زیباسازی معابر، افرادی که از روستا مهاجرت کرده بودند دوباره به روستا برگشته اند.

بسیاری از خانه‌های روستایی سند دار شدند

حاج حسن یکی از اهالی روستا در خصوص اجرای طرح هادی در روستایشان اظهار خشنودی کرد و گفت: با کمک بنیاد مسکن بسیاری از خانه های روستایی سند دار شدند و می توانیم با بهره گرفتن از این سند ها وام بانکی نیز اخذ کنیم، همچنین قبلا معابر روستا بسیار گل و لای بود و تردد در این جاده ها بسیار امکان ناپذیر بود، با اجرای طرح هادی و سنگ فرش کردن معابر، علاوه بر زیبایی روستا، عبور و مرور نیز راحت شده و به نوعی می توان گفت با مهاجرت معکوس اهالی این روستا، روستا رونق یافته است.

بازگشتی شیرین از شهر به روستا

محمد رستمی، یکی دیگر از اهالی این روستاست که به تهران مهاجرت کرده بود و بعد از اجرای طرح هادی در این روستا و بهسازی آن، دوباره به روستا بازگشته است و در خصوص مهاجرت معکوس خود و خانواده اش به روستا گفت: قبلا این روستا علی رغم زیبایی طبیعی، از نظر معابر، امکانات و دسترسی به جاده ها در وضعیت خوبی نبود و مجبور شده بودیم به تهران مهاجرت کنیم تا اینکه بعد از اجرای طرح هادی در این روستا، با مشاهده رونق گرفتن آن، معابر سنگ فرش شده و خانه های بهسازی شده و با توجه به آب و هوای خوب آن، دوباره به روستا بازگشتیم.

مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

مهاجرت معکوس 30 درصد جمعیت روستا بعد از اجرای طرح هادی

وی گفت: این روستا دارای 140 خانوار و 475 نفر جمعیت است و با بهسازی و اجرای طرح هادی در این روستا، 30 درصد از جمعیت روستا که در گذشته از آن مهاجرت کرده بودند، دوباره به روستا بازگشتند.

به گزارش تابان خبر، گفتنی است در روستای یای شهری، سه هزار و 500 متر مربع، سنگ فرش اجرا شده و طول جوب اجرا شده در این روستا، 250 متر است و دیوار ساحلی به طول 40 متر در این روستا احداث شده است.

مقصد بعدی خبرنگاران برای بازدید از پروژه های طرح هادی، روستای ازبک بود و در این روستا نیز دو هزار و 200 متر مربع سنگ فرش در حال اجرا بود .

گفتنی است خبرنگاران در این سفر یک روزه، از روند اجرای طرح های هادی روستاهای نوا و قشلاق مراغه نیز بازدید کردند.

براساس این گزارش؛ قطعا فراهم سازی زیرساخت‌های لازم از جمله راه دسترسی، مرکز درمانی و زیرساخت‌های خدماتی و توجه به پتانسیل گردشگری روستاها جزوی از وظایف دولت است با ایجاد نهضت حرکت به سمت محرومیت زدایی از روستاها و اجرای طرح هادی در مناطق روستایی با جدیت قطعا روستاها به جایگاه خود در زمینه‌های مختلف جذب گردشگر و رونق اقتصادی و جذب اشتغال خواهند رسید.

 مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

 مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی  مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی  مهاجرت معکوس دستاورد اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان شرقی

 

گزارش از مرتضی نصیری دوراندیش

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.