تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 3003

پژوهشگران ابعاد شخصیتی و علمی خواجه فضل‌الله همدانی را معرفی کنند

پژوهشگران ابعاد شخصیتی و علمی خواجه فضل‌الله همدانی را معرفی کنند

به گزارش تابان خبر ، محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، در سخنانی با اشاره به شخصیت چندوجهی و جامع ‌الاطراف این دانشمند بزرگ، اظهار کرد: خواجه رشیدالدین با دوراندیشی و فکر بلند خود، برنامه‌های وسیعی را در حوزه‌های مختلف اجرا

به گزارش تابان خبر ، محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، در سخنانی با اشاره به شخصیت چندوجهی و جامع ‌الاطراف این دانشمند بزرگ، اظهار کرد: خواجه رشیدالدین با دوراندیشی و فکر بلند خود، برنامه‌های وسیعی را در حوزه‌های مختلف اجرا کرده و منشأ آثار و خدمات بی‌نظیری در تاریخ کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه نام خواجه رشیدالدین، پس از قرن‌ها همچنان بر تارک افتخارات این سرزمین می‌درخشد، افزود: این انسان فرهیخته، ژرف‌اندیش و باکفایت، در هر عرصه‌ای ورود کرده، کار را به کمال انجام داده است؛ در عین اینکه به اقتصاد و رفاه مردم پرداخته، در مناسبات دیوانی و سیاسی، اصلاحات گسترده‌ای انجام داده و  در کنار آن برای گسترش فرهنگ دینی و وحدت در سایه دین نیز تلاش کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خواجه رشیدالدین، از نیروی عظیم سنت حسنه وقف، برای پیشبرد و اداره امور سود جسته است، افزود: دانشگاه بزرگ و جامع ربع رشیدی به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام، تنها یکی از آثار و برکات تدبیر این دانشمند برجسته ایرانی است که امروز نیز می‌تواند سرمشقی برای فعالیت‌های علمی ما باشد.

وی اظهار داشت: ربع رشیدی با معیارهای امروزی نیز یک مرکز علمی و دانشگاهی پیشرفته به حساب می‌آید که علم و جامعه را به هم پیوند زده بود و صنعت، خدمات و اشتغال هم جایگاهی ویژه در آن داشت.

پورمحمدی با اشاره به حضور اساتید و دانشجویانی از چهار گوشه جهان در دانشگاه ربع رشیدی، گفت: خواجه رشیدالدین برای تأمین هزینه‌های این مرکز، موقوفات فراوانی اختصاص داده و مقرری مناسبی برای استادان و محصلان تعیین کرده بود که این موقوفات در نقاط مختلف داخل و خارج از ایران قرار داشتند.

استاندار آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از برگزاری همایش بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، بررسی اقدامات، آثار و اندیشه‌های چنین بزرگ¬مردانی را چراغ راه آینده کشور دانست و از محققان و پژوهشگران خواست تا با شناساندن این گنجینه‌های گران‌بها به نسل حاضر، مسیر حرکت به سمت پیشرفت و تعالی جامعه را هموارتر کنند.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگرانی از ایران و آلمان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.