تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۵۳
کد خبر : 16692

آئین بزرگداشت هفته‌ دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه تبریز برگزار شد

آئین بزرگداشت هفته‌ دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه تبریز برگزار شد
آئین بزرگداشت هفته‌ی دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه تبریز با حضور رئیس و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، مسئول نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا و جمعی از اساتید و کارکنان جانباز، رزمنده، ایثارگر و فرزند شهید در تالار لعل دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر برگزار شد.

به گزارش تابان خبر، حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی طی سخنانی در ابتدای این آئین اظهار کرد: ما خودمان را قدردان خدمات، زحمات، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های جامعه‌ی ایثارگر می‌دانیم و با اطمینان قلبی یقین داریم آنچه که امروز در عرصه‌های مختلف امنیتی و دفاعی شاهد هستیم و هردستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی که بحق بیان می‌شود، حاصل فداکاری‌های انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس است.

 

امروز برخود می‌بالیم در زیر لوای ولی امری هستیم که همه‌ دنیا را متوجه خود کرده است

 

وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب اسلامی ایران مورد هجمه‌ی جهان استکبار قرار گرفتیم و اگر فداکاری‌های رزمندگان و ایثارگران نبود، امروز نمی‌توانستیم بعد از ۴۵ سال این افتخارات را بدست بیاوریم و امروز برخود می‌بالیم که در کشور و در زیر لوای ولی امر مسلمین جهان هستیم که همه‌ی دنیا را متوجه خود کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین انوری خطاب به حاضرین در جلسه گفت: امروز شما بهتر از همگان احساس پیشرفت و افتخار ایران اسلامی را لمس می‌‎کنید و اگر روزی کشورهای مستکبرجهان ما را به تمسخر می‌گرفتند، امروز نمی‌توانند این همه پیشرفت و عظمت ما را انکار کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما نباید یادمان برود که برای چه انقلاب کرده‌ایم. در واقع ما باید بدانیم که انقلاب ما به این خاطر نبود که در بخش کوچکی از جهان و در ذیل استکبار قرار بگیریم. امام خمینی(ره) راهی را برای ما گشودند که ما جهان دیگری را خلق کنیم و حقیقت توحیدی را که پیامبر مکرم اسلام(ص) آورده و این حقیقت در طول تاریخ در وجود برخی انسان‌های بزرگ نشان داده شده است، در دفاع مقدس و در طول تاریخ انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرده و امتداد داشته باشد.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی یادآور شد: امروز شاهد هستیم که انقلاب اسلامی ایران به مسأله‌ی اصلی دنیا تبدیل شده است و حتی در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا نیز بیش از هر موضوع دیگری، به ایران پرداخت می‌شود. این اقتدار به برکت خون شهدای عزیز و رشادت‌های ایثارگران به وجود آمده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین انوری با بیان اینکه امروز انسان‌های آزاده در جای جای جهان متوجه شده‌اند که ندای حمایت از مظلومان عالم از ایران اسلامی و از سوی رهبر معظم انقلاب بلند شده است، خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در خطبه‌های نماز جمعه‌ی نصر، به زبان عربی مسائل مهمی را خطاب به کشورهای عربی بیان کردند و کشورهای مستکبر متوجه شدند که علی‌‌رغم تبلیغات گسترده علیه ایران اسلامی و تشیع، یک شخصیت بزرگی چون رهبر معظم انقلاب اسلامی با حمایت از مظلومان عالم، سینه‌ی خویش را در مقابل مستکبرین جهان سپر کرده‌اند.

 

وی تاکید کرد: ما در طول تاریخ، حیله‌گرتر از معاویه‌‎ی ملعون سراغ نداریم که از هیچ تلاشی برای تخریب پیامبر(ص) و امام علی(ع) دریغ نکرده باشد و این ملعون بارها گفته بود که قصد دارد اسم پیامبر(ص) و امام علی(ع) را از مأذنه‌ها قطع کند. اما هیچ کس باور نمی‌کرد که روزی با شهادت امام حسین(ع)، اسلام دوباره بازگردد و این معجزه‌ی خون شهید است و خداوند نیز وعده داده است که اگر در برابر ظالمان سستی نکرده و نترسیم، قطعا پیروز خواهیم شد.

 

طوفان الاقصی معجزه‌ پیروزی مقاومت است

 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا نیز ضمن گرامیداشت یاد وخاطره‌ی شهدای مقاومت و با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی گفت: شهید عماد مغنیه در زمان حیات خویش می‎‌گفت که نفوذ به عمق رژیم صهیونیستی بسیار دشوار است و علی‌رغم انجام عملیات‌های مختلف، این کار ممکن نبود. حتی رژیم اشغالگر قدس نیز تا قبل از عملیات طوفان الاقصی تصور نمی‌کرد روزی خط مقدم جبهه شکسته شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحیم نجفقلی‌زاده سرایی ادامه داد: طوفان الاقصی معجزه‌ی پیروزی مقاومت است که رزمندگان دلاور مقاومت توانستند وارد محور مستحکم رژیم اشغالگر قدس شوند و امروز شاهد هستیم که رزمندگان مقاومت در تمامی شهرک‌های صهیونیست نشین حضور دارند.

 

وی با بیان اینکه عملیات‌های وعده‌ی صادق یک و دو هیمنه‌ی دشمن را شکسته و اسرائیلی را که یک روز در دنیا نعره می‌زد به یک موش ترسو تبدیل کند، افزود: ارتش رژیم غاصب صهیونستی هرگز جرأت حمله‌ی زمینی را نداشته و تنها به وسیله‌ی هواپیماهای آمریکایی، مردم مظلوم غزه و جنوب لبنان را بمباران می‌کند.

 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس شکست فاحشی را در هفتم اکتبر متحمل شد و درواقع گنبد آهنین از بین رفته است و حدود 350 اسرائیلی اسیر شد که شکست بزرگی برای ارتش اسرائیل محسوب می‌شود که در اثر ناتوانی این ارتش، مردم در پناهگاه‌ها ساکن شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه علی‌رغم تجمعات میلیونی مردم اروپا وآمریکا علیه رژیم غاصب صهیونیستی که به هیچ عنوان قابل کتمان نیست، به دلیل خود فروختگی سران کشورهای عربی انسجام لازم برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی شکل نمی‌گیرد، اظهار کرد: بدترین خیانت علیه مسلمانان توسط محمد مرسی انجام شد و اگر او این خیانت را نمی‌کرد، وضعیت باریکه‌ی غزه به این صورت در نمی‌آمد.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجفقلی‌زاده سرایی افزود: مرسی با کنایه به جمهوری اسلامی ایران می‌گفت من بجای بازی با شاخ گاو، شیر گاو را خواهم دوشید ولی ضربه‌ای را که مرسی به مسلمین وارد کرد، بدتر از خیانت انور سادات بود که این ضربه منجر به کشتار شیعیان در مصر شد و اگر امروز مصر در خط مقدم جبهه‌ی مقاومت حضور داشت، شاهد شهادت 40 هزار مردم مظلوم غزه نمی‌شدیم.

 

وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های جمهوری آذربایجان در قبال رژیم غاصب صهیونیستی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر جمهوری آذربایجان دو دستی تقدیم رژیم اشغالگر قدس شده است و درواقع مرز ما با جمهوری آذربایجان نیست بلکه با رژیم غاصب صهیونیستی است.

 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکایی‌ها با همه‌ی توان قصد متحدکردن کشورهای دنیا به نفع رژیم غاصب صهیونیستی را داشتند اما دیگر ناتویی وجود ندارد که از اسرائیل حمایت کند و به همین دلیل است که تصور می‌کنند با ترور شهید نصرالله می‌توانند حرکت حزب الله را متوقف کنند اما نوع چارت فرماندهی مقاومت افقی بوده و اگر فرماندهی شهید شود، جای او را یک فرمانده دیگر خواهد گرفت.

 

وی تأکید کرد: اساتید دانشگاه باید در جهاد تبیین مطرح کنند که هدف آمریکا ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است و این کار در حالی انجام می‌شود که شیعیان در غزه از سنی‌ها دفاع می‌کنند و سنی‌ها نیز در اقلیم کردستان مقابل نیروهای مسلح این اقلیم ایستادگی می‌کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجفقلی‌زاده سرایی با بیان اینکه سیاست آمریکا اداره‌ی گروه‌های تروریستی است و این کشور در سراسر دنیا سلاح‌های خود را دپو کرده است، اظهار کرد: امروز شاهد تکرار حرکت‌های شهید دکتر چمران در جنوب لبنان هستیم و یاد و خاطره‌ی شهید حسن طهرانی مقدم نیز دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و اگر شهید حسن نصرالله شهید شد، نصرت الهی همچنان پابرجا بوده و از آرمان‌های اسلام محافظت می‌کند.

 

وی خطاب به حاضرین در این آئین گفت: به همه‌ی شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب آن 23 نفر را مطالعه کنید. این کتاب سرگذشت 23 نفر از رزمندگان زیر 15 سال جبهه است که به اسارت دشمن در آمده بودند و در عظمت این 23 نفر همین بس که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم اکران فیلم سینمایی آن 23 نفر گفت ای کاش تکه‌هایی از پیراهن‌های این عزیزان در اختیار جوانان ما قرار گیرد تا جوانان از آن‌ها درس غیرت و شجاعت را یاد بگیرند. ما مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عاشورا در خاتمه تاکید کرد: دشمن ما ناجوانمردانه‌ترین اقدامات را در دوران دفاع مقدس انجام دادند و با رها کردن همه‌ی عوامل شیمیایی در میدان نبرد، منجر به شهادت مظلومانه‌ی رزمندگان اسلام شدند. اما با وجود همه‌ی این جنایت‌های دشمن، حتی یک وجب خاک را نیز به دشمن ندادیم و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند، ما در جنگ تحمیلی ابهت ابر قدرت‌ها را شکستیم.

 

دفاع مقدس تجلی‌گاه عشق و ایثار است

 

نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه تبریز نیز گفت: هشت سال دفاع جانانه‌ی ملت شهید پرور ایران در برابر تجاوز وحشیانه‌ی دشمن منشأ غرور ملی پایان ناپذیری برای مردم سلحشور ایران گردید و باعث شد که توطئه‌ی مشترک شرق و غرب برای به زانو در آوردن ملت بزرگ ایران به فرصتی برای اثبات توانمندی‌های اسلام، انقلاب و کشور تبدیل شود و رشادت‌های جوانان برومند انقلاب و نظام را بیمه کرد و نشان داد که با داشتن پشتوانه‌ی مردمی و در پرتو حاکمیت اسلام و وحدت نیروها تحت امرولی امر مسلمین می‌توان توطئه‌ی دشمنان را ناکام ساخت.

 

اباصلت حاجی‌زاده ادامه داد: امروز جوانان ما تشنه‌ی آگاهی از آرمان‌های دلاوران دفاع مقدس‌ هستند که باید با برنامه‌ریزی مناسب در جهت انتقال این ارزش‌ها به جوانان تلاش کنیم. ایران اسلامی به مدت هشت سال از حیثیت ناموس، دین و انقلاب دفاع کرد و همه‌ی مسئولان و ملت مدیون ایثار و فداکاری حماسه‌‌آفرینان دفاع مقدس و صبر و پایداری خانواده‌های معظم شهدا هستند. بنابراین یاد شهدا باید همواره در جامعه زنده باشد زیرا راه شهیدان راه رسیدن به آرمان‌های اسلامی، عزت و عدالت برای ملت ایران است.

 

وی افزود: دفاع مقدس را می‌توان تجلی‌گاه عشق و ایثار نام نهاد که در این تجلی‌گاه عشق و ایثار عده ای با نثار جان خویش خریدار لقای حق گشتند و عده‌ای دیگر در حالیکه زخم‌های بزرگی در بدن خود به یادگار دارند، با کسب افتخار جانبازی سر عهد و پیمان خویش با امام خمینی(ره) استوار باقی مانده‌ و دست بیعت در دستان جانشین شایسته‌ی ایشان یعنی رهبرمعظم انقلاب نهاده‌اند تا دنیا بداند که این قبیله‌ی عشق و ایثار دست از حمایت امامین انقلاب بر نخواهد داشت. چرا که آنان درس ایثار و وفاداری را از بزرگترین جانباز تاریخ یعنی حضرت ابالفضل العباس (ع) آموخته‌اند و با تأسی به آن مقام شامخ تا پای جان در کنار مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) و نیز آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره) خواهند ایستاد.

 

نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز که انقلاب شکوهمند اسلامی با فتح قله‌های موفقیت در عرصه‌‎های مختلف علمی، صنعتی، نظامی اجتماعی و فرهنگی تبدیل به الگوی جهان شمول برای تمامی ملت‌های ستم دیده‌ی دنیا شده و نور امید را در دل‌های مستضعفان جهان روشن نگه داشته است، بار دیگر این آزادگان، جانبازان، رزمندگان و خانواده‌ی معظم شهدا اهالی قبیله‌ی عشق و ایثار هستند که می‌توانند به یاری کشور و مردم برخاسته و با آموختن درس ایمان و شهادت به جامعه و به‌ویژه نسل جوان، روحیه‌ی ایثار، فداکاری و مجاهدت در راه خدا را در میان اقشار مختلف مردم گسترش دهند.

 

وی ادامه داد: ایثارگران و جانبازان که از جمله مفاخر ملی و ارزش‌های معنوی کشور محسوب می‌گردند، با پیروی از مقام عظمای ولایت و موضع گیری‌های صریح و روشن در مقابل دشمنان و خائنین به ملت رشید ایران، می‌توانند به بصیرت‌افزایی و دشمن‌شناسی جامعه کمک شایانی نمایند.

 

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: شهدا و ایثارگران دِین بزرگی برگردن جامعه دارند. چراکه آنان از جان و مال خویش گذشتند و تمام هستی خویش را در طبق اخلاص نهادند. حال مهمترین وظیفه‌ی جامعه در قبال آن‌ها احترام و گرامی داشتن دستاوردهای ایثار و حفظ جایگاه ایشان است. عوارض مجروحیت خانواده‌ی معظم شهدا و ایثارگران عزیز خصوصا جانبازان و آزادگان سرافراز پس از سپری شدن بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی و به دلیل افزایش سن، تشدید شده و با چالش درمان مواجه هستند. لذا باید تمامی امکانات دولتی و دستگاه‌های ذی‌نفع در این مورد بسیج شوند.

 

وی افزود: بنا به گزارش کارشناسان ذی‌‎نفع، تنها۴۰ درصد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرا شده است و متأسفانه غوغاسالاری رسانه‌ای در خصوص ارائه‌ی خدمات به خانواده‌ی معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران صورت می‌گیرد که متصدیان این امر حس می‌کنند درمان جانبازان و خانواده‌ی معظم شهدا جزو امتیازها و تسهیلات ارائه شده به این قشر می‌باشد؛ در صورتیکه این امر وظیفه و تکلیف همه می‌باشد و این اسوه‌های صبر، ایمان، بردباری، شجاعت و مظلومیت دوران هشت سال دفاع مقدس باید بیش از پیش در حوزه‌های درمانی و رفاهی مورد توجه جدی دستگاه‌های دولتی از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجموعه‌های نیروهای مسلح و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرند.

 

نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه تبریز ادامه داد: بررسی و شناسایی نیازهای واقعی و پیگیری ارائه‌ی خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌ی معظم شهدا در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه‌ی خوداتکایی و شئون ایثارگری بر اساس بند (۸) سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران و نظارت بر تحقق قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به ایثارگران از مطالبات بجا و بحق خانواده معظم شهدا و ایثارگران می‌باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، دولتی و غیر دولتی و تاکید در اجرای صحیح و به موقع قوانین، تدوین سیره و سبک زندگی و رشادت‌های شهدا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، استفاده از ایثارگران دانشگاه در تدریس درس دفاع مقدس، برگزاری اردوهای زیارتی، تفریحی، فرهنگی و راهیان‌نور برای ایثارگران و خانواده‌ی معظم آن‌ها، تبدیل وضعیت کارمندان ایثارگر دارای مدرک دکتری تخصصی به هیأت علمی، جذب فرزندان ایثارگران فوت شده و بازنشسته، اولویت در انتصاب ایثارگران در پست‌های حساس و مدیریتی، برقراری فوق العاده‌ی ایثارگران بر اساس بند ۲ ماده‌ی ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده‌ی ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران – بند ج ماده‌ی ۸۷ قانون برنامه‌ی پنج ساله‌ی ششم توسعه، دادنامه‌های شماره‌ی ۵۱۱ مورخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴ و شماره‌ی ۳۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، حضور نماینده‌ی دانشگاهیان ایثارگر در شورای فرهنگی، ستاد رفاهی کارکنان و سایر کارگروه‌ها و کمیته‌های مرتبط، مشکل سختی شرایط محیط کار و ایجاد بانک اطلاعاتی ایثارگران دانشگاه از دیگر مطالبات ایثارگران دانشگاه تبریز می‎باشد.

 

حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عملیات طوفان الاقصی نیز گفت: طوفان الاقصی الگویی برگرفته از فرهنگ دفاع مقدس می‌باشد و رزمندگان حماس در این عملیات پیچیده و غافلگیرانه توطئه‌ی استکبار جهانی در سازش و عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم اشغالگر قدس را خنثی نمودند. در واقع نبرد ملت مظلوم و ستمدیده‌ی فلسطین با رژیم اشغالگر و استعمار در هفتم اکتبر آغاز نشد بلکه ۱۰۵ سال قبل و در نتیجه‌ی اشغالگری کلید خورد و مردم فلسطین ۳۰ سال تحت استعمار انگلیس و ۷۵ سال تحت اشغال رژیم صهیونیستی زندگی کردند.

 

وی افزود: با وجود کشتار خونین و جنایت استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین و لبنان، رزمندگان مقاومت همچنان به نبرد در برابر صهیونیست‌ها ادامه دادند ولی صهیونیست‌ها با وجود به راه انداختن حمام خون و کشتار بیش از ۴۲ هزار زن و کودک فلسطینی به اهداف اعلامی خود در نابودی مقاومت و آزادی گروگان‌ها و اسرای خود در نزد (حماس) دست نیافتند.

 

نماینده‌ی ایثارگران دانشگاه یادآور شد: رژیم کودک کش اسرائیل به توانمندی‌های تکنولوژیکی آمریکا و ناتو تکیه کرد و موج وحشت در غزه و لبنان به راه انداخت. از انفجار پیجرها و زخمی کردن چند هزار نیروی حزب الله و مردم عادی در یک روز تا ترور ناجوانمردانه‌ی سید مقاومت سید حسن نصرالله با ۸۵ عدد بمب یک تنی سنگرشکن در چند دقیقه می‌خواست ورق را برگرداند و روحیه‌ی غاصبان را زنده کرده و اراده‌ی مقاومت را بشکند. اما با عنایات الهی و بصیرت و شجاعت مقاومت، این طرح شکست خورد.

 

وی ادامه داد: معجزه‌ی طوفان الاقصی و عملیات حیرت انگیز وعده‌ی صادق ۱ و ۲ امتداد دفاع مقدس و محصول درس‌های مکتب مقاومت ایستادگی و اراده‌ی پولادین برای دفاع از حق و تاختن بر ظالم می‌باشد.

 

وی در خاتمه گفت: مریدان امامین انقلاب، دوستان و همسنگران شهیدان باکری، طهرانی مقدم و حاج قاسم سلیمانی بی پروا و صریح خط قرمز تمدن غربی را زیر پا نهادند و از هویت، شرافت و عزت جهان اسلام و مردم مظلوم بشریت دفاع کردند. این عملیات همان گونه که اتحاد و اقتدار ملی را دو چندان کرد، زرادخانه‌ی ایمان و امید را نه‌تنها در قلب ملت‌های مسلمان منطقه، بلکه در قلب مردم آزاده‌ی جهان شارژ کرد که امیدواریم به برکت آن، ضربات بزرگتری بر پیکر رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی نواخته شود.

 

در ادامه، دو تن از کارکنان فرزند شهید دانشگاه به بیان نقطه نظرات و همچنین مطالبات جامعه‌ی ایثارگران دانشگاه از مسئولان دانشگاه پرداختند.

 

در پایان این آئین رزمندگان، فرزندان شهید، جانبازان و آزادگان دانشگاه تبریز مورد تجلیل قرار گرفتند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.