تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
کد خبر : 255

آیا تاکید جنبش های فمینیستی بر غیراجتماعی شدن زنان است؟

آیا تاکید جنبش های فمینیستی بر غیراجتماعی شدن زنان است؟

سرویس فرهنگ و هنر تابان تا حالا با پسری رخ به رخ شده ای؟ من برای اینجور چیزها وقت ندارم ملکه شطرنج ملکه شطرنج یک پرترهِ سفارشی در ژانر درام و بظاهر فمینیستی ای است که از رمان ضد کمونیستی والتر تویس تحت عنوان حرکت اول ملکه اقتباس شده است. داستانی که از مظلومیت زنان

سرویس فرهنگ و هنر تابان

تا حالا با پسری رخ به رخ شده ای؟

من برای اینجور چیزها وقت ندارم

ملکه شطرنج

ملکه شطرنج یک پرترهِ سفارشی در ژانر درام و بظاهر فمینیستی ای است که از رمان ضد کمونیستی والتر تویس تحت عنوان حرکت اول ملکه اقتباس شده است. داستانی که از مظلومیت زنان استفاده کرده که نهایتا پیروزی حق بر باطل را در جبهه های همچنان گرم سال های جنگ سرد نشان دهد.

روایت کلاسیک، شخصیت محوری، دوربین ساکن و آرام بخش، فضاسازی های جذاب، تنوع لوکیشن ها همراه با زیبایی های بصری از ویژگی های عمده ی این مجموعه می باشد، همچنین طراحی لباس، معماری، آکسسوار های نوستالژیک و صد البته بازی آناتیلور جوی (الیزابت) که بخوبی دریافته، کاراکترِ زنی مستعد ولی معلق میان انزوا و اجتماع را چگونه ایفا کند.

اما در کنار تمام جذابیت های ساخت، محتوا زدگی و سفارشی سازی، باعث حفره های عمیق داستانی شده و گاها با ریتمِ کُند حوصله ی مخاطب را سر می برد. تصویری که سریال از زن مبارز و برابری خواه ارائه می دهد بشدت رادیکال بوده و با پیروی از تعریف زن در سیستم سرمایه داری باعث پدیدار شدن الگوی نامناسب برای فعالان نوجوان و جوان در حوزه برابری جنسیتی می گردد.

نویسنده با پایان بندیِ بسیار قابل حدس و کلیشه ای، مسئله ی عدم سلامت روان را در بطن جامعه قبول می کند و با وجود تمام مشکلات، همچنان آمریکا را پیروز جنگ سرد در تمام عرصه های سیاسی، ورزشی و اجتماعی قلمداد کرده و موجبات سقوط این سریال به جمع دیگر آثار محتوا زده با سیر مضمونیِ هالیوودی را فراهم می سازد.

پ.ن: بین سال  های 1948 تا 1999میلادی که شامل دوران جنگ سرد نیز می شود، در 52 دوره ی برگزاری مسابقات قهرمانی شطرنج جهان، 51 بار شوروی(روسیه) و تنها 1 بار شطرنج بازی از آمریکا موفق به کسب مدال طلای مسابقات شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.