تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر : 5365

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

به گزارش تابان خبر، تور یک روزه‌ی خبرنگاران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی نخستین شهر ملی باتیک ایران، به همت آقای احمد بادیران – پیشکسوت مطبوعات آذربایجان و شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز برگزار شد، شورا و شهرداری اسکو نیز در این سفر میزبان خبرنگاران بودند. در ساعات اولیه این بازدید یک روزه،

به گزارش تابان خبر، تور یک روزه‌ی خبرنگاران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی نخستین شهر ملی باتیک ایران، به همت آقای احمد بادیران – پیشکسوت مطبوعات آذربایجان و شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز برگزار شد، شورا و شهرداری اسکو نیز در این سفر میزبان خبرنگاران بودند.

در ساعات اولیه این بازدید یک روزه، روز پنج شنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه جلسه‌ای با حضور فرماندار، شهردار، رئیس شورای شهر اسکو با اصحاب رسانه استان برگزار شد.

حسین فیروزی- فرماندار اسکو در جمع اصحاب رسانه، در خصوص ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه های فرهنگی و تاریخی این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان اسکو به عنوان نخستین شهر ملی چاپ باتیک ایران ثبت ملی شده است و کارگاه های تولید روسری باتیک در این شهرستان فعال است، تولیدات حاصل از این کارگاه ها صادر می شود و اسکو مرکز اصلی تجمع کارگاه‌های چاپ باتیک یا چاپ کَلاقه‌ای در آذربایجان شرقی و قطب اصلی این هنر-صنعت در کشور محسوب می‌شود.

اسکو، مرکز تولید پارچه‌های حریر ابریشمی

وی ادامه داد: اسکو از مراکز مهم تولید پارچه‌های حریر ابریشمی به‌خصوص پارچه‌های زیبا و خوش‌سلیقهٔ کلاقه‌ای است که به صورت طبیعی و مصنوعی توسط هنرمندان اسکویی تولید می‌شوند، و در حال حاضر تولیدات باتیک به کشورهای آلمان، آمریکا، آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اسکو یکی از قطب‌های مهم صنایع دستی و گردشگری استان محسوب می شود، گفت: پارک مینیاتوری، موزه مردم شناسی و حمام قدیمی از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می رود.

فرماندار اسکو با تاکید بر اینکه علی رغم ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی مختلف در این شهرستان، امر اطلاع رسانی و معرفی این پتانسیل ها به خوبی صورت نگرفته و در این زمینه دارای ضعف هایی هستیم، خاطرنشان کرد: رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان و مردم، وظیفه خطیری برعهده دارد و نباید نقش اصحاب رسانه را در تبیین و معرفی جاذبه های گردشگری، اماکن تاریخی و فرهنگی نادیده گرفت.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

وی گفت: در طول یکسال گذشته، اقدامات بسیار موثر و اساسی در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان اسکو اجرایی شده است و می توان گفت هر روستا و هر منطقه از این شهرستان دارای قابلیت های ویژه ای است.

76 هکتار بافت تاریخی و فرهنگی در اسکو

عباداله نظامی- شهردار اسکو نیز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه این شهرستان دارای 76 هکتار بافت تاریخی و فرهنگی است ، اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح جامع شهر اسکو طی سالیان گذشته با مشکلاتی مواجه بوده، رفع این مشکلات اخیرا در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که فراخوان جذب مشاور برای این طرح، منتشر شده است و مقرر شده بعد از انتخاب مشاور، مطالعاتی در خصوص بافت تاریخی، فرهنگی و بازآفرینی شهری صورت بگیرد.

وی همچنین در خصوص عملکرد شهرداری اسکو و بودجه آن اعلام کرد: بودجه شهرداری اسکو در سال 1401، 23 میلیارد تومان تعیین شده بود و با پیگیری هایی که انجام دادین بودجه شهرداری را به 34 میلیارد تومان افزایش دادیم، همچنین 54 درصد از بودجه سال قبل شهرداری، مربوط به اعتبارات جاری بود و 46 درصد از بودجه به اعتبارات عمرانی اختصاص یافته بود.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

شهردار اسکو افزود: بودجه سال جاری شهرداری اسکو، 40 میلیارد تومان مصوب شده و با توجه به اینکه جمعیت اسکو، 20 هزار نفر است و باید طبق استانداردها، بودجه مورد نظر متناسب با سرانه شهری به 100 میلیارد تومان افزایش یابد.

در خدمت سرمایه گذاران هستیم

شهردار اسکو با حمایت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شهر، اظهار کرد: در خدمت تمام سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شهر هستیم و از آنها حمایت می کنیم با این حال، باید جزئیات مربوط به اصول و طرح سرمایه گذاری تبیین شود و طرح توجیهی سرمایه گذار به صورت علمی و حرفه ای صورت بگیرد چرا که در گذشته قراردادهایی که دارای اشکالات مطالعاتی بودند منعقد شده بود.

بازدید از پارک مسکوت مینیاتور شهرستان اسکو

بعد از نشست خبری با مسئولان شهرستان اسکو، خبرنگاران راهی پارک مینیاتور شهرستان اسکو شدند، گذرمان از میان باغات گردو که سر به فلک کشیده بود به پارک مینیاتور ختم شد، پارکی که گویی به تاریخ پیوسته و مسکوت مانده بود.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

پارک مینیاتوری و سه بعدی اسکو که نخستین پارک مینیاتوری آذربایجان شرقی و دومین پارک کشور است در باغی به وسعت یک هزار متر با طرح های سه بعدی که نشانگر اماکن تاریخی و گردشگری استان و کشور است، تعبیه شده است، با این حال به دلیل مشکلاتی مرتبط با سرمایه گذار، تعطیل شده است و انتظار می رود با تلاش های مسئولان این شهرستان گره کور مشکلات این پارک گشوده شود و در معرض بازدید عموم قرار بگیرد.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

در این پارک، آثار حجمی و سه بعدی از مشاهیر، جاذبه‌های آذربایجان نظیر روستای کندوان، شهر تبریز قدیم و نمایش حرکات موزون ترکی و کردی با دقت تمام ساخته شده و به نمایش گذاشته شده است. در ساخت این آثار نهایت دقت و ظرافت به کار برده شده است و به گفته زرین کاران، طراح کلی پارک، اتمام این طرح‌ها تقریبا سه سال طول کشیده است.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

کارگاه های فعال چاپ باتیک در اسکو

بعد از اینکه پارک مینیاتور اسکو را به امید حل مشکلاتش پشت سر گذاشتیم، گذرمان به یکی از کارگاه های چاپ باتیک اسکو افتاد، کارگاهی که در آن روسری‌های ابریشمی به شیوه چاپ باتیک تولید می‌شد و هر طرح با صبر، حوصله و ظرافت هنری خاص تولید می شد و موادی که بر روی نقش و نگاره های روسری ها به کار می رفت، ترکیبی از قیر و موم بود و استادی که طرح ها را بر روی روسری ها یکی پس از دیگری حک می کرد، معتقد بود که تولید چنین روسری هایی با ظرافت کامل نیازمند صبر و حوصله و علاقه است.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

هنر چاپ باتیک جلوه‌ای از رنگ‌ها، نقش‌ها

ناگفته نماند چاپ باتیک یا چاپ کلاقه ای میراث 500 ساله این شهرستان محسوب می شود و از دیرباز مردمان این دیار با تولید پارچه های ابریشمی و به شیوه باتیک روسری های زیبایی تولید می کنند.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

هنر چاپ باتیک جلوه ای از رنگ ها، نقش ها، طرح های متنوع و زیبائی هایی است که با ذوق و هنر هنرمندان این رشته آمیخته شده و با نقش بستن روی انواع پارچه، روسری و شال چشم زیبادوستان را نوازش می کند و چاپ ‘کلاقه‌ای’ یا ‘باتیک’ از هنرهای سنتی آذربایجان شرقی است که بیشتر در اسکو رواج داشته و هنرمندان فعال در این رشته از صنایع دستی با استفاده از رنگ های طبیعی برگرفته از میوه ها و گیاهان، نقش ها و اشکال متنوعی را روی پارچه، روسری و شال می آفرینند.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

بازدید از حمام تاریخی محمود بهادری شهرستان اسکو

بعد از کسب اطلاعات در خصوص هنر باتیک، راهی حمام تاریخی شهرستان اسکو شدیم، حمامی که تبدیل به موزه مردم شناسی اسکو شده است و قدمت چندین ساله حمام تاریخی محمود بهادری شهرستان اسکو که مربوط به دوره قاجار می‌شود باعث شده تا آثار بسیار ارزشمندی را در خود جای دهد.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

براساس این گزارش؛ قطعا نقش و جایگاه گردشگری در اقتصاد هیچ روستا و شهری قابل انکار نیست، وجود اماکن گردشگری، روستاهای تاریخی و باغات اسکو را نیز می‌توان مهم ترین ثروت این شهرستان معرفی کرد که شرط اصلی استفاده از این ظرفیت‌های فراوان، مشارکت شهروندان، اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی مناسب برای تبدیل اسکو به قطب گردشگری شمال‌غرب کشور است.

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

اسکو و جاذبه‌های گردشگری آن در یک نگاه

 

گزارش از عرفان علیپور

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.