تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر : 4987

مصرف میوه و سبزی در آذربایجان شرقی افزایش یابد

مصرف میوه و سبزی در آذربایجان شرقی افزایش یابد

حسین حقایی در گفت‌وگو با تابان خبر، با بیان اینکه میزان مصرف نمک در آذربایجان شرقی بسیار بالا است، اظهار کرد: شاخص مشخصی برای سنجش رفتارهای ناسالم وجود دارد به عنوان مثال کاهش میزان مصرف میوه و سبزی خود نوعی رفتار ناسالم محسوب می‌شود. وی با اشاره به رفتارهای ناسالم مردم آذربایجان شرقی و تاکید

حسین حقایی در گفت‌وگو با تابان خبر، با بیان اینکه میزان مصرف نمک در آذربایجان شرقی بسیار بالا است، اظهار کرد: شاخص مشخصی برای سنجش رفتارهای ناسالم وجود دارد به عنوان مثال کاهش میزان مصرف میوه و سبزی خود نوعی رفتار ناسالم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به رفتارهای ناسالم مردم آذربایجان شرقی و تاکید بر افزایش مصرف میوه و سبزی در آذربایجان شرقی، گفت: درحال حاضر مصرف میوه و سبزی در استان ما بسیار کم بوده و مصرف روغن‌های حیوانی چشمگیر است.

مصرف میوه و سبزی در آذربایجان شرقی افزایش یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به عوامل دخیل در بروز رفتارهای ناسالم جامعه، گفت: علت اصلی بروز رفتارهای ناسالم به پایین میزان سواد سلامت جامعه مربوط می‌شود و نتوانسته‌ایم آن را به خوبی در جامعه تبیین کنیم، برهمین اساس در جهاد تبیین نیاز به همکاری رسانه‌ها برای افزایش آگاهی و تغییر نگرش مردم داریم تا رفتارهای سالم جایگزین رفتارهای ناسالم شود.

وی با بیان اینکه شیوه‌ی زندگی سالم و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم شیوه‌ی زندگی سالمی داشته باشند باید ابتدا تغذیه سالم داشته باشند کم تحرکی و بی تحرکی از علل اصلی ناسالمی است.

بروز بیماری قلبی و عروقی در سنین پایین

به گزارش تابان خبر، وی با انتقاد از افزایش کم تحرکی در جامعه، تشریح کرد: کم و بی تحرکی یکی از عوامل بروز بیماری قلبی و عروقی است که اکنون این بیماری در رده‌های پایین سنی شایع شده است.شاکله و محور اصلی جامعه‌ای که می‌خواهد به توسعه‌ی پایدار دست یابد، انسان سالم است.

 

مصرف میوه و سبزی در آذربایجان شرقی افزایش یابد

حقایی با بیان اینکه امروزه در خصوص چاقی کودکان ررویکرد ۵۲۱۰ ارائه می‌شود، گفت: این اعداد بیانگر رمز سلامت است ؛ عدد ۵ نمایانگر روزانه مصرف 5 واحد میوه و سبزی و عدد ۲ نمایانگر این است که روزانه بیشتر از ۲ ساعت نباید از تلویزیون، کامپیوتر(رایانه ها)استفاده شود، همچنین طبق عدد ۱، روزانه باید یک ساعت فعالیت بدنی و نیز پیاده روی داشته باشیم و طبق الگوی عدد ۰ مصرف نوشابه‌های گاز دار و صنعتی را به صفر برسانیم. وی تاکید کرد: شاکله و محور اصلی جامعه‌ای که می‌خواهد به توسعه‌ی پایدار دست یابد، انسان سالم است.

وی با اشاره به تعریف بهداشت جهانی از فرد سالم، گفت: از نظر بهداشت جهانی فردی سالم است که از رفاه جسمی، روحی، روانی و اجتماعی برخوردار شود و عاری از هرگونه بیماری باشد، تعریف بهداشت جهانی مستلزم پوشش همگانی بوده به طوریکه هر فردی که در جهان زندگی می‌کند باید بتواند از خدمات بهداشتی بهره مند شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تبعات مصرف خودسرانه‌ی دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها توسط افراد، گفت: این امر یکی از مقولات اقتصادی خانوار است که هزینه‌های زیادی در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود در صورتی که نیاز به استفاده نیست، متاسفانه استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت‌های میکروبی می‌شود به طوریکه برای درمان بیماری ساده‌ای که قرار بود با یک آنتی بیوتیک درمان شود، مجبور به استفاده از نسل‌های بعدی آنتی بیوتیک شویم که آن نیز دارای عوارض است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.