تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر : 11322

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر

سرویس فرهنگی تابان خبر:  قدم در خیابان می گذارم، نوشته ای روی دیوار توجهم را به خود جلب می کند، بر جای خود میخکوب می شوم. “خدایا مرا پاکیزه بپذیر”، سخنی از شهید آذربایجان، مهدی باکری توجه ام را به خود جلب می کند و انسان را از تعلقات دنیوی رها می سازد و با

سرویس فرهنگی تابان خبر:  قدم در خیابان می گذارم، نوشته ای روی دیوار توجهم را به خود جلب می کند، بر جای خود میخکوب می شوم.

“خدایا مرا پاکیزه بپذیر”، سخنی از شهید آذربایجان، مهدی باکری توجه ام را به خود جلب می کند و انسان را از تعلقات دنیوی رها می سازد و با خود فکر می کنم که یک دیوار نوشته تا چه اندازه می تواند اذهان را تغییر دهد.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهردیوارهای شهر به عنوان سنگران جنگ نرم به وصیت فدائیان ملت ایران مزین شده و این دیوار نوشته‌هایی از جنس فرهنگ شهادت، معنویت شهری را تقویت می کند و فرهنگ شهادت با هنر خوشنویسی به زیباترین شکل بصری توصیف می‌کند.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر

شهدا رفتند، اما برای ما ایستادگی آموختند و وصیتهای خود را چراغ راه هدایت ما قرار دادند؛ این مردان خدا در راه کشور خود شهید شدند، اما ذره ای از حاک آبااجدادی خود را به بیگانه ندادند، تبیین و شفاف سازی از ویژگی وصیت نامه های شهدا است که صراحتا برای ما خواسته ها و احساسات و سفارش های خود را گفته اند.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر

دیوارنویسی هنری است که احساسات را بروز می دهد و بخشی از تاریخ ایرانی یک اثر فاخر فرهنگی است و از دیرباز تاکنون در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از رسانه های مهم مردم برای خلق روحیه حماسی کاربرد داشته و بازنمایی افکار شهدا است، افکاری که جامعه کنونی ما بیش از پیش به آن نیاز دارد.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر
تنها سفارش شهدا به ما حفظ اعمالمان است، چرا که آنها چراغ راه ما هستند و نگاره سفارش های آنها در دیوارها در ذهن ها ماندگار می شود.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر
هر عابری و رهگذری که چشمش به دیوارنوشته می افتد سفارش های اسطوره های ایران در ذهنش نقش می بندد و و این نوشته ها شعار نیستند بلکه پیام هستند برای اینکه همیشه در چشم باشند و هر از گاهی که از این کوی و برزن ها می گذری پیام ها در ذهنت تکرار می شود و باید خاطرمان باشو که شهدا به خاطر ما غرق در خون شدند و لذت های دنیوی را به پاداش اخروی جایگزین کردند.

دیوارنوشته ها اغلب جملات صریح، شفاف و کوتاهی هستند که بر تن دیوارها لباس معنوی می پوشاند و از این دیوارها بوی ایثار و شهادت در فضای شهری می پیچد، دیوارهایی که به رنگ خون و شهادت رنگ آمیزی و خوشنویسی می شوند و نگاه ها را به سوی خود جلب می کند.

نقل دلدادگی روی دیوارهای شهر
و حتی می توان گفت این دیوارها سمبل پایه های دینی در شهر محسوب می‌شوند، دیوارهایی که با آرمان‌های شهدا عجین شده‌اند و روحیه ی ایرانی – اسلامی را در فضای شهری بیشتر می‌کند.ایامی که سپری می‌کنیم به خاطر پیروزی رزمندگان ما در جبهه مقاومت حلاوت و شیرینی خاصی دارد که امیدواریم این پیروزی‌ها استمرار یابد.

دیوارنگاره ها حال و هوای شهر را شهدایی می کند، پاسداشت فدائیان ملت بزرگ ایران زمین فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه گسترش می دهد.

اجرای طرح دیوار نگاره در دیوارهای تبریز

مدیر فضای سازمان سیما منظر و فضای سبز منطقه یک شهرداری تبریز با اعلام این خبر می گوید: این طرح به منظور ترویج جایگاه شهدا روی دیوارهای تبریز توسط هنرمندان خوشنویسی شده است.

پریسا نقی زاده ادامه می دهد: توجه به برگزاری ویژه برنامه‌های کنگره ملی ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی، واحد سیما منظر منطقه یک در قالب برنامه های خود در این راستا اقدام به طراحی و دیوارنویسی سطح منطقه کرده است.
نوشته ها و مطالبی به نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافعین روی دیوارها نقش بسته است،  دیوارهای متعددی در نواحی دوگانه در این طرح قرار گرفته و اقدامات لازم اجرائی شده است.

او می گوید: اکیپ های هنری این واحد چند دیوار تعیین شده را در سطح منطقه طراحی وخوشنویسی کردند که جلوه خاصی به فضاهای موجود داده است.

برای دیوارهایی که مزین به وصیت نامه های شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم شناسنامه ای لازم است تا محلی برای عرضه وصیت های شهدا و تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم و انتقال پیام و آرمان شهدا به نسل‌های آینده، یکی از وظایف مسئولان و خدمتگزاران مردم در عرصه مدیریت شهری است.

گزارش از زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.