تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر : 8451
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نوقا شیرینی ۵۰۰ ساله تبریز در مسیر ثبت ملی بسته هستند

نوقا شیرینی ۵۰۰ ساله تبریز در مسیر ثبت ملی

نوقا شیرینی ۵۰۰ ساله تبریز در مسیر ثبت ملی

سرویس اقتصادی تابان خبر: روزی روزگاری در سن کودکی همراه پدرم برای خرید شیرینی به مغازه قنادی توکلی می رفتیم و مرحوم حاج هدایت و پسران هنرمندشان سنت اکرام و پذیرایی از مهمان را در حد اعلای خود انجام داده و این سنت هم اکنون نیز در قنادی معراج برپا است. حمید صفری فرزند حاج

سرویس اقتصادی تابان خبر: روزی روزگاری در سن کودکی همراه پدرم برای خرید شیرینی به مغازه قنادی توکلی می رفتیم و مرحوم حاج هدایت و پسران هنرمندشان سنت اکرام و پذیرایی از مهمان را در حد اعلای خود انجام داده و این سنت هم اکنون نیز در قنادی معراج برپا است.

حمید صفری فرزند حاج اکبر و نوه مرحوم حاج هدایت از سال ۱۳۵۰ وارد صنف قنادی شده و استاد شاگردی در این خانواده به معنای واقعی نمایان است، حاج هدایت برای نخستین بار مغازه قنادی خود را در خیابان ستارخان و سپس در انقلاب مستقر کرد و اکنون این مغازه در شعبه دیگر خود در خیابان مفتح با نام قنادی معراج همراه برادر خویش راه پدر و پدربزرگشان را ادامه می دهند، همچنین این قنادی شیرینی های منحصر به فرد مثل مشهدی های مخصوص دارد که زبان زد خاص و عام هست.

 

قنادی شغل اجدادی من است

نائب رئیس اتحادیه قنادان تبریز در گفتگو با خبرنگار تابان خبر با معرفی خود، اظهار کرد: بنده حمید صفری ۴۲ سال سن دارم و شغل قنادی شغل اجدادی ما بوده و بنده نیز از دوران کودکی در این صنف فعالیت می کنم و حدود سه سال است که به عنوان نائب رئیس اول اتحادیه قنادان تبریز در خدمت به صنف قنادی و تلاش برای اعتلای آن فعالیت می کنم.

نوقا در مسیر ثبت ملی 

صفری با بیان اینکه نوقا در مسیر ثبت ملی قرار دارد، اظهار داشت: این سوغات خوشمزه تبریز با سابقه حدود پانصد سال اکنون در مسیر ثبت ملی قرار گرفته و اقدامات لازم در خصوص ثبت ملی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده و این اقدام برگ زرینی دیگری را برای صنعت قنادی و مردم دوست داشتنی تبریز به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به جایگاه شیرینی «نوقا» در تبریز، افزود: این شیرینی یکی از سوغات پرطرفدار تبریز است و قرار است تا پایان امسال به ثبت ملی رسیده و جشنواره نوقا نیز برای نخستین بار برگزار شود.

نائب رئیس اتحادیه قنادان تبریز با اشاره به تاریخ شیرینی نوقا اشاره کرد و گفت: این شیرینی خشک از دوره ساسانیان در ایران با شکل ظاهری مختلفی تولید می شد و اکنون به علت ماندگاری زیاد مورد استقبال گردشگردان و مردم است که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، امارات و ترکیه صادر می شود.

صفری با تاکید بر اینکه معرفی شیرینی های مخصوص تبریز در دنیا موجب رونق صنف قنادان تبریز می شود، اظهار کرد: ما باید این شیرینی پرطرفدار را مثل قرابیه به دنیا معرفی کنیم، چرا که شیرینی قرابیه پس از ثبت ملی فروش بیشتری نسبت به گذشته دارد.

تبریز پایتخت شیرینی و شکلات است 

وی با بیان اینکه تبریز پایتخت شیرینی و شکلات ایران است، ادامه داد: این شهر در بخش قنادی ظرفیتهای قابل توجهی دارد و قنادان برای حفظ این جایگاه نیاز به حمایت های همه جانبه دولت دارند.

نائب رئیس اتحادیه قنادان تبریز با اشاره به شیرینی های مخصوص و معروف این شهر اشاره کرد و گفت: قرابیه، ریس، نوقا، پیچ انگشتی، لوز، عسلی، لطیفه، زولبیا و بامیه، حلوا، سوهان کنجدی، رشته خطایی و راحت الحلقوم در ردیف شیرینی های مخصوص تبریز قرار دارند.

صفری با بیان اینکه در سطح تبریز ۸۰۰ واحد صنفی قنادی فعالیت می کنند، گفت: قنادی، کیک صبحانه، نوقا، ریس، باقلوا، قندریز، کافی شاپ و خانه های کیک زیر نظر این اتحادیه فعالیت می کنند.

وی با اشاره به تولید روزانه شیرینی توسط قنادان در تبریز افزود: در این شهر روزانه حدود 500 تن شیرینی تولید می شود و این آمار متناسب به ایام مختلف سال متفاوت است.

نائب رئیس اتحادیه قنادان تبریز با بیان اینکه نوسان قیمت مواد اولیه، هزینه مالیات، حامل های انرژی و بیمه تامین اجتماعی از عمده ترین مشکلات فعالان این صنف به شمار می رود، اظهار کرد: متاسفانه فعالان این عرصه با مشکلات موجود دست و پنجه نرم می کنند و حل تمام این مشکلات تنها با حمایت دولت امکانپذیر است.
صفری با اشاره به احداث آموزشگاه قنادی در تبریز، گفت: احداث این آموزشگاه با نام حقوقی برای نخستین بار در سطح کشور برای اتحادیه قنادان تبریز رقم خورد و همچنین آموزشگاه صنایع تغذیه ای این اتحادیه با همکاری آکادمی گلها با آموزش تمام مراحل تولیدشیرینی به صورت مبتدی و حرفه ای به صورت کوتاه مدت و بلندمدت برای هنرجویان و علاقه مندان در ساختمان شماره سه فنی و حرفه ای استان فعالیت می کند.
وی از مسئولان خواستار همکاری با فعالان صنف قنادی شد و افزود: امید است با حمایت دولت بتوانیم ضمن نوع آوری در صنعت شیرینی علاوه بر ارتقا کیفیت و کمیت محصولات تولیدی مسیر صادرات آن به کشورهای دیگر باز گردد.
مصاحبه از زهرا ناصران

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.