تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر : 2618

وجود نوعی جلبک در آب تبریز 

به گزارش تابان خبر، پرویز شهابی روز یکشنبه در نشست خبری، با بیان این‌که فلسفه‌ی وجودی دانشگاه، رفع مشکلات مردم جامعه است، گفت: اخیرا آلودگی آب در استان وجود داشت که ما با نمونه گیری از آب با تکنولوژی روز آب را بررسی کردیم و طبق شواهد و تحقیقات نوعی جلبک در داخل آب پیدا

به گزارش تابان خبر، پرویز شهابی روز یکشنبه در نشست خبری، با بیان این‌که فلسفه‌ی وجودی دانشگاه، رفع مشکلات مردم جامعه است، گفت: اخیرا آلودگی آب در استان وجود داشت که ما با نمونه گیری از آب با تکنولوژی روز آب را بررسی کردیم و طبق شواهد و تحقیقات نوعی جلبک در داخل آب پیدا شد که نتایج این تحقیق به مسولین مرتبط گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات آنگونه که باید در زندگی مردم نقش زیادی نداشته است، گفت: مسائل تحقیقاتی حتی در اکثر موسسات و دانشگاه‌ها نیز اولویت نبوده است ولی خوشبختانه از همان روز اول آغاز فعالیت‌مان در دانشگاه علوم پزشکی، تحقیقات جزو اولویت‌های دانشگاه بوده و تمامی حمایت‌ها از سوی ریاست دانشگاه به خوبی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که اقدامات بسیار خوبی در زمینه پزشکی از جمله سلول درمانی و صادرات محصولات و تجهیزات درمانی انجام شده است، افزود: ما هنوز به پتانسیل و داشته‌های خود پی نبرده‌ایم ولی معتقدم نیروی انسانی سرمایه بسیار بزرگی است که می توانیم از ظرفیت آن بهره مند شویم و کمبودها را از بعد تامین تجهیزات پزشکی جبران کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز با اشاره به آغاز عملیاتی احداث پارک سلامت در توانیر تبریز، اظهار کرد: فاز اول این پارک در ۱۰ هزار متر مربع تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد، همچنین احداث پارک سلامت دیگری به مساحت ۷۷ هزار متر مربع در ساری زمین در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که پارک سلامت مزایای زیادی برای شرکت‌ها دارد شرکت در پنج سال اول معاف از مالیات هستند و بسیاری از شرکت ها علاقمند به استقرار در پارک هستند اکنون ۳۵ شرکت نیز متقاضی داریم تا در پارک سلامت مستقر شوند حتی شرکت های بزرگ نیز خواستار استقرارهستند

وی با اشاره به ایجاد کارخانه نوآوری دارویی در منطقه پاستور تبریز، اظهار کرد: با توجه به قطبیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه داروسازی، مقرر شده کارخانه نو آوری دارویی در تبریز افتتاح شود در کنار این پروژه، ۱۵ مگا پروژه در حوزه فرآورده‌های دارویی و همچنین تولید ۵۰۰ کیلو داروی مزالازین برای بیماران گوارشی و داروی ای یو دی ایکس برای تصویر برداری در دست اقدام بوده است.

 

فعالیت ۸۵ شرکت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی 

شهابی با اشاره به فعالیت ۸۵ شرکت در دانشگاه، افزود: ۲۰ مورد از این شرکت‌ها، دانش بنیان و مابقی نیز شرکت‌های نو پا است که محصولات خوبی تولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که پتانسیل آذربایجان شرقی در زمینه صنعت بسیار زیاد است، گفت: تولید دارو در استان بستری مناسب برای اشتغال زایی است به طوریکه اگر بتوانیم کارگاه‌های کوچک تولید دارو برای ساخت تجهیزات پزشکی تاسیس کنیم قطعا با اشتغال آفرینی زمینه برای صادرات محصولات به کشورهای همسایه و هم مرز به راحتی انجام می‌شود.

وی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برج‌های تحقیقاتی ربع رشیدی در سفر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی تحقق یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز با تاکید بر توجه به دانشجویان قطعا رشد بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: علاوه بر پذیرش طرح‌های دانشجویی، طرح‌های دنش آموزان را نیز پذیرش می‌کنیم و مجری طرح نیز از سوی معاونت تعیین و حتی هزینه آن نیز تقبل می‌شود.

وی با اشاره به صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان به کشورهای همسایه، گفت: ساخت تشخیص کیت افلاتوکسین، دستگاه کالبد نما، دستگاه بیو پرینتر و غیره از جمله دستاوردهایی است که به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات دیگری در استان نیز داریم که اکنون شرکت دانش بنیان بیشتر این محصولات را تولید می کند تنها مشکل ما در صادرات دسترسی راحت به پول فروش کالاست، شرکت ها نمی توانند پول خود را به طور مستقیم دریافت کنند و مجبور می‌شوند به صورت چمدانی دریافت می کنند و این امر نیز نگرانی‌هایی برای شرکت‌ها به همراه دارد.

شهابی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بالای ۸۰ درصد منابع برای پایانامه ها صرف شده است که اکنون در کتابخانه خاک می‌خورند، گفت: شاید تاکنون ۲۰ الی ۳۰ درصد پایان نامه ها عملیاتی شده‌اند در حالی که فلسفه ی وجودی دانشگاه رسیدگی به مشکلات مردم و بودن در بطن جامعه است.

 

خبر از عرفان علیپور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.