تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر : 13953

چشم تبریز به ابرعروسکهای نوری روشن شد

چشم تبریز به ابرعروسکهای نوری روشن شد
ابرعروسک‌های نوری با نوید نوروز در حالی تکم گردانی می کنند که عروسک گردان‌ها با تحمل سنگینی این غول‌ها در خیابان‌های شهر سنت و فرهنگ غنی ملت ما را یدک می کشند.

سرویس فرهنگی تابان خبر:تکه در زبان ترکی به معنای بز نر است که با نزدیک شدن به عید نوروز از محل زندگی خود بیرون می آید و در تاریخ شفاهی ما این حیوان نوید دهنده عید نوروز است و تکم گردانی یکی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل ما برای مژده بهار است.

چشم تبریز به ابرعروسکهای نوری روشن شد

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 97?

اجرای نمایش ابرعروسک‌های نوری در خیابان‌های شهر تا پاسی از شب ادامه داشت و هیبت این غول‌های چهار و نیم متری یک طرف و از طرفی چراغانی خیابان‌های شهر توسط آنها از طرف دیگر حیرت شهروندان را دوچندان کرده بود.

سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری تبریز با حمایت از نمایش‌های فاخر فرهنگی در راستای اعتلای فرهنگ بومی قدم‌های استواری برداشته و برای بازگو کردن شخصیت‌های تاریخی به همراه هنرمندان خستگی ناپذیر این عرصه کمر همت بسته است، هنرمندانی که به عشق مردم سنگینی تاریخ و فرهنگ را به دوش می‌کشند و عرق پیشانی آنها از عشق و علاقه آنها برای اعتلای فرهنگ بومی حکایت می‌کند.

تکم گردانی ابرعروسک‌های نوری برای اولین بار در کشور

کارگردان نمایش عروسکی از اجرای عروسک های ابرنوری برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این شیوه در اروپا و در کشورهای توسعه یافته در جشنواره‌ها و در کریسمس به صورت خیابانی اجرا می‌شود.

علی برنون از حمایت شهرداری تبریز برای اجرای عروسک‌های ابرنوری خبر داد و افزود: امسال در عید نوروز با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مناطق مختلف شهر اجرا شد.

وی از اجرای عروسک های نوری در شش منطقه شهردار وتبریز خبر داد و گفت: عروسک های غول پیکر نوری با ابلاغ

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به شهرداری‌های مناطق مربوطه از جمله بیشترین اجراها مربوط به مناطق چهار، پنج و شش بود.

وی با اعلام این خبر افزود: نمایش عروسکی‌های ابرنوری در اصفهان نیز برگزار شده و تفاوت اجرای ما با اصفهانی ها انتخاب عروسک‌های بومی با مضمون تکم چی، عمو نوروز و ننه سرما است، اما آنها از کاراکترهای خارجی با موضوع محیط زیست استفاده کرده بودند.

کارگردان نمایش عروسکی اظهار کرد: عروسکهای غول پیکر علاوه بر قامت بلندشان که شهروندان را حیرت زده می کند، نوری بودن این عروسکها نیز جلوه دیگری به این بلند قامتان افزوده است.

برنون ‌‌‌‌‌‌‌بیان کرد: عروسک‌های غول پیکر نوری شب‌ها اجرا می شد و نور این عروسک ها که از طریق باطری تامین می‌شد، جلوه خاصی به صحنه اجرا می بخشید.

وی از اجرای نمایش عروسک‌های غول پیکر نوری در ایام نوروز خبر داد و گفت: با توجه به مقارن بودن عید نوروز با ماه مبارک رمضان اجرای این نمایش‌ها بعد از افطار برگزار می شود و نشاط اجتماعی را به جامعه شهری بخشید.

برنون هدف از ساخت عروسک‌های غول پیکر را تولید نمایش‌های خلاقانه و معرفی شخصیت های فولکلور آذربایجان دانست و افزود: امسال اجرای تکم عروسکی نوری یکی از برنامه‌های نمایشی فاخر در تبریز بود که توانست شهروندان را با «تکم»فرهنگ غنی آذربایجان که نوید دهنده عید نوروز است، آشنا کند.

وی ادامه داد: یکی از عروسک‌های غول پیکر نوری نقش «تکم» را ایفا کرد و شعرهای مختلف تکم را برای همشهریان می‌خواند.

مصاحبه از زهرا ناصران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.