تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر : 6628

28 هزار سالمند آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند

28 هزار سالمند آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند

به گزارش تابان خبر، فرگل صحاف روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، با اشاره به چهل و سومین سال تشکیل سازمان بهزیستی، اظهار کرد: شعار امسال بهزیستی «برای مردم برای به زیستن» است، بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است به طوریکه علاوه بر جامعه هدف خود با کل جامعه در رابطه

به گزارش تابان خبر، فرگل صحاف روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، با اشاره به چهل و سومین سال تشکیل سازمان بهزیستی، اظهار کرد: شعار امسال بهزیستی «برای مردم برای به زیستن» است، بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است به طوریکه علاوه بر جامعه هدف خود با کل جامعه در رابطه با سلامت اجتماعی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده طی ۲۳ ماه گذشته و در دولت سیزدهم، تشریح کرد: در راستای اشتغال و تثبیت اشتغال ۱۷ هزار ۶۴۰ نفر تثبیت شغلی پیدا کرده یا با ارائه‌ی تسهیلات توانمند شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش ۲۱۳ درصدی میزان مستمری مددجویان بهزیستی، تشریح کرد: با همت ریاست سازمان بهزیستی بیش از ۱۸ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری در استان وارد چرخه شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت مراکز نگه داری شبانه روزی بهزیستی جهت ارائه خدمت به افراد معلول و فرزندان بی سرپرست، گفت: در حال حاضر ۲۶ هزار و ۱۰۲ نفر در این مراکز تحت مراقبت و نگهداری شبانه روزی هستند، همچنین طی ۲۳ ماه حدود ۵۶ هزار قلم جهت خدمت به معلولین کمک شده است.

وی با بیان اینکه طی ۲۳ ماه ۹۳۹ مورد منزل مددجویان معلول بهزیستی مناسب سازی شده است، گفت: تعداد پرسنل شاغل در بهزیستی‌های آذربایجان شرقی ۷۴۶ نفر پرسنل و تعداد مستمری بگیران بهزیستی استان، ۹۳ هزار و ۶۱۶ نفر است که البته پشت نوبت دریافت مستمری درحال حاضر به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی آذربایجان شرقی دارای ۸۳۱ مرکز و موسسات در سطح استان است، گفت: اداره کل بهزیستی همواره در خصوصی سازی سازمانی پیشرو است، همچنین تعداد افراد بهره مند از کمک هزینه‌های دانشگاهی حدود ۱۲۱۰ دانشجو بوده است.

صحاف با بیان اینکه همواره تاکید داریم فرزندی که یتیم و بدسرپرست است به مراکز بهزیستی سپرده شوند چرا که تنها متولی آن بهزیستی است، تشریح کرد: تعداد خانه‌های کودک و نوجوان در سطح استان ۲۴ مرکز است که حدود ۳۳۵ کودک در آن‌ها نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد فرزندان امداد بگیر از محل اعتبار سازمان ۱۶۰۵ نفر و تعداد فرزندان هدایت شده به زندگی ۲۵ نفر با مبلغ ۱۷ میلیارد ریال بوده است.

۲۸۰۰۰ سالمند آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه ۵۴ کودک واجد شرایط واگذاری جهت فرزند خواندگی به خانواده‌ها در استان وجود دارد، گفت: جهت رعایت عدالت و حفظ نوبت در سال ۹۹، سامانه فرزند خواندگی راه اندازی شده است که متقاضیان از طریق آن می‌توانند با حفظ نوبت درخواست فرزندخواندگی کنند.

وی با بیان اینکه به تعداد ۲۵ هزار و ۵۴۲ زن سرپرست خانوار در استان مستمری پرداخت می شود، تشریح کرد: ۹۹ میلیارد ریال به طور ماهانه به عنوان مستمری برای زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۲ مرکز روزانه در سطح استان وجود دارد، تشریح کرد: ۴۳۲۶ افراد از جمله معلولیت‌های ذهنی، جسمی، حرکتی، سالمندان، روانی، شنوایی، چند معلولیتی، ضایعه نخاعی، اوتیسم، بینایی،اختلالات بلغ و دهان در این مراکز به صورت روزانه در ساعات اداری خدمت می‌گیرند.

صحاف با اشاره به فعالیت خدمات دفتر روزانه توانبخشی، تشریح کرد: طی ۲۳ ماه، ۲۹ هزار و ۶۹ قلم دستگاه کمک توانبخشی با مبلغ ۹ میلیارد تومان در اختیار توان خواهان قرار گرفته است، همچنین خرید خدمات توانپزشکی و دندان پزشکی برای ۷۰۰ نفر، تامین کمک هزینه ارتز و پروتز برای ۶۲۰ نفر و کاشت حلزون و تعمیر تجهیزات برای ۱۰۲ نفر تامین شده است.

وی با اشاره به وجود ۴۹ مراکز شبانه روزی بهزیستی در استان، گفت: در این مراکز تعداد افراد خدمت گیرنده ۲۴۰۷ نفر است که شامل افراد ذهنی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال، سالمندان، بیماران روانی، جسمی حرکتی، طیف اوتیسم، بیماران روانی مزمن و معلولان ذهنی است.

وی ادامه داد: تعداد مراکز ویزیت در منزل ۱۱ مرکز که تاکنون به ۶۸۹ نفر خدمت رسانی شده است، همچنین تعداد مراکز مراقبت در منزل پنج مرکز است که تاکنون به ۳۶۴ خدمت رسانی شده است.

وی با اشاره به مناسب سازی منزل و خودروی معلولین، گفت: تاکنون منزل و خودروی ۲۵۷ نفر معلول با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال مناسب سازی شده است تا نیازی به نگهداری معلولین در مراکز نباشد.

مدبا اشاره به پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم، گفت: تاکنون ۱۶۳ هزار و ۴۵۰ نفر از کودکان غربالگری چشم شده‌اند که تنها از این تعداد ۲.۷۳ درصد، نیازمند درمان بوده‌اند.

وی ادامه داد: طی ۲۳ ماه، غربالگری تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی برای ۴۷ هزار و ۸۱۱ نفر کودک انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادین در استان، یادآور شد: در طول یکسال ۲۵۱۷۰ نفر از این مراکز خدمت دریافت کرده‌اند.

وی اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد را جزو رسالت‌های مهم و پیشگیرانه‌ی بهزیستی عنوان کرد و گفت: ۲۱۶ تیم اجتماع محور در ۱۲۳۶ محیط برای افراد خدمت ارایه کرده‌اند همچنین ۵۶ مرکز درمان بهزیستی در سطح استان فعالیت دارند که ۲۳ هزار و ۶۳۳ نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اشتغال زایی ۴۹۲ بهبود یافتگان، گفت: اعتبار و وام تسهیلات ارائه شده برای اشتغال زایی بهبود یافتگان، ۳۸۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بوده است.

وی با اشاره به ارائه‌ی خدمات مشاوره و روانشناختی، اظهار کرد: طی یکسال گذشته به ۷۲ هزار و ۶۸۴ نفر مشاوره تلفنی ارائه شده است، همچنین به ۳۵ هزار و ۷۸۳ نفر در ۱۷۷ مرکز مشاوره حضوری ارائه شده است.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال خود اشتغالی، گفت: طی یکسال گذشته به شش هزار و ۱۲۹ نفر تسهیلات اشتغال زایی خود اشتغالی ارائه شده و در بحث توانمندسازی مبلغ تسهیلات ۴۲۳ میلیارد تومان برای ۶۱۷۸ نفر ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۶۶۲ واحد مسکونی با مبلغ ۴۶۲ میلیارد تومان به معلولین واگذار شده است، گفت: هشت هزار و۲۷۵ واحد مسکونی از ابتدای نهضت مسکن تا پایان هفته سال ۱۴۰۱ یعنی طی ۱۰ سال به افراد تحت پوشش بهزیستی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی به صورت نقدی، غیرنقدی و خدماتی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: این مبلغ به بهره‌مندی از ظرفیت کلیه مراکز دولتی و ۱۸۷ موسسه خیریه دارای مجوز از بهزیستی جذب شده است.

وی با بیان اینکه ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند، گفت: شاخص بازدید از منزل مددجویان به ۱۶۹۴ بازدید رسیده است که آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری با ۱۴۳۶ بازدید به ازای هر مرکز، در مقام دوم کشوری قرار دارد.

خبر از: مهسا جلیلی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.